Sokan állnak manapság első számú üzleti döntéshozók a nagy kérdés előtt: most mit kellene lépni? Éppen csak felépült a piac egy 12 évvel ezelőtti nemzetközi válságból, hogy aztán a vírus okozta helyzet valóban próbára tegye a modern üzletemberek képességeit, és ehhez most már szépen és nem is annyira lassan csatlakozik egy komoly, a háború okozta inflációs és recessziós környezet. A legnagyobb probléma, hogy a hagyományosan megbízhatóan vásárló „középréteg” szenvedte el a legnagyobb veszteségeket, és a folyamat még rosszabbra fordul a következő években. Ebben a helyzetben a sikeres cégeknek drasztikusan új megoldásokra van szükségük, ha nem csak túlélni vagy elmúlni akarnak. Az egyik sikeres válasz erre a szituációra az ún. „kétszintű üzleti stratégia”.
Kemény elvásárok
A „kétszintű üzleti stratégia” tulajdonképpen a már meglévő, általában a pandémia előtti időszakban sikeres vállalkozás újraértelmezése. De ez esetben nem egyszerű „ráncfelvarrásról” beszélünk, hanem egy hagyományosan a középrétegnek színvonalas megoldást biztosító termék vagy szolgáltatás árának csökkentése a minőség lehetőség szerinti maximális megtartása mellett, és egy új, magasabb tudásigényű, prémium irány kiépítése párhuzamosan az alap üzleti iránnyal. Vagyis a vállalkozás két egymástól általában identitásában is elválasztott, viszont hozzáadott értékben, tudásban mindenképp egymástól teljesen független irányba indul tovább. Ezt így könnyű elképzelni vagy megfogalmazni, mégis a stratégiai tanácsadás egyik legkomplexebb és legnehezebb területéről van szó. Ráadásul a fejlesztésre vágyó céggel szemben is igen komoly követelmények vannak, hogyha sikert szeretnénk a folyamat végén. Először is valódi tudással, sőt a legtöbb esetben egyedi tudással kell rendelkeznie saját szakmájában, saját gazdasági szektorában. Ennek az egyedi szakértelemnek ráadásul – pontosan a szűkülő piaci környezet miatt – nem csak lokálisan, de legalább regionálisan is unikálisnak kell lennie. Mivel a második szint a stratégiában minden esetben a prémiumot célozza meg, azért bár profittartalma sokkal magasabb az üzletnek, de mennyiségileg komoly korlátokba ütközünk, ha valaki csak lokálisan tud terjeszkedni. További elvárás, hogy az alap üzleti irányban valóban minőségileg az elithez tartozzon saját piacán a cég, hiszen ajánlást, tapasztalatot onnan fog tudni felmutatni az új, emelt irány számára is. Így ha ott kérdéses a tudás és a minőség, akkor a referencia használhatatlan lesz, így a második szint nulla háttérrel indul, mely komoly mértékben elnyújtja a folyamatot. A harmadik fontos elvárás már magával az üzleti döntéshozókkal szemben áll fent. Fejlődni kell akarniuk. Mivel általában egy sikeres cég emberei, tulajdonosai, vezetői, ezért ezt nem is olyan könnyű prezentálni, hiszen a legtöbb esetben elkényelmesednek a siker árnyékában, és sokszor későn veszik észre, hogy a piac diktálja a tempót. A legtöbb menedzser megáll ott, hogy a piac nem megy, és ez természetes jelenség. Ezzel a gondolkodásmóddal viszont nem szabad a második szintbe belekezdeni, mert akkor annak bukás a vége.
Komoly példák, komoly sikerek
A kétszintű üzleti stratégiák 2020 óta gyártódnak, tehát nagyon az elején vagyunk még a folyamatnak, és a sikereket majd csak később lehet objektíven értékelni. Azonban már most is látunk olyan megoldásokat, piaci szereplőket, akik kimondottan hatásosan és jól tették meg az első lépéseket. Az egyik ilyen a TRUSTED / ENDORIENCE, akik butique, minőségi cégként már több mint egy évtizede ismertek és elismertek saját piacukon. A hagyományosan a POS eszközök és POS dizájn környezet megteremtésére koncentráló vállalkozás az elmúlt években – elsősorban speciális szakmai tudásának köszönhetően – a piacon a középfelső kategóriában landolt, ami ezen a területen azt jelenti, hogy nem kizárólag az árral versenyeznek a beszerzési tenderekben – bár az továbbra is nagyon fontos szempont –, hanem a minőségi munkájukat is megfizettetik. Viszont egyértelműen látszik, hogy keresleti oldalról az elvárások, igények növekednek, és bár válságról beszélünk, ezt hajlandóak is megfizetni azt a vevők. Az eredetileg EKI Creative néven indult vállalkozás számára egyértelmű volt a stratégiai váltás, melynek középpontjában elsőként az új, prémium tanácsadói irány kialakítása volt, majd a „core business” brand elemeinek modernizálása, mely egyértelműen kifejezi, valóban mit is kínálnak a partnerek számára. Az alapüzlet új brand neve a TRUSTED, hiszen a tervezés-kivitelezés-menedzselés területén ez a legnagyobb elvárás, mivel a megbízhatóságot tudják a legkevésbé hozni a cégek a partnerek számára. A prémium irány, az ENDORIENCE pedig a konkrét munkát meghagyva a kivitelezésnek, stratégiai szinten foglalkozik az irodai környezetek, üzlethelységek kialakításával úgy, hogy a partner célcsoportjához tökéletesen illeszkedő prémium környezetet tudjon prezentálni a megbízó. Az első lépések megtörténtek, és az első hatások igen pozitívak, melyek a TRUSTED jelentősen megnövekedett bevételében és piaci szerepében mérhető. Az is érdekesség, hogy a kétszintű stratégiát bátran meglépő cégek tulajdonosai között sok a valóban fiatal menedzser a harmincas éveik elején például, akik igen dinamikusan mozognak az üzletben. Nem tér el ettől a TRUSTED/ENDORIENCE esete sem, és igen jó példát mutat mindez arra, hogy valóban újraosztják a piacokat, érdemes nem kimaradni belőle.