Az amerikai autóipar próbál felkészülni a Trump által a Kanadából, Mexikóból és Kínából származó importra kivetett új vámok hatásaira, amik keddtől lépnek életbe. Ezek a vámok, amelyek várhatóan tovább növelik majd a kész járművek, motorok, sebességváltók és egyéb alkatrészek költségeit, egy olyan időszakban lépnek életbe, amikor az új autók árai már egyébként is rekordmagasságok közelében vannak.
A legsúlyosabban valószínűleg a piac legnagyobb amerikai autógyártóját, a General Motorsot viseli meg, amely több járművet gyárt Mexikóban, mint bármely más gyártó – a MarkLines szerint 2024-ben több mint 842 000-et, ez pedig olyan kulcsfontosságú modelleket foglal magában, mint a Chevrolet Equinox vagy a Blazer SUV, amelyek mind Mexikóban készülnek. A tavaly gyártott egymillió Chevrolet Silverado és GMC Sierra pickup közel fele szintén Kanadában és Mexikóban gördült le a gyártósorokról. Összességében a G.M. észak-amerikai, az Egyesült Államokon kívüli üzemei a régió teljes járműgyártásának közel 40%-át adták.
Bár a Stellantis, a Toyota és a Honda szintén Kanadában és Mexikóban gyártja észak-amerikai járműveinek mintegy 40%-át, kevesebb járművet állítanak elő, mint a G.M., így valamivel kevésbé vannak kitéve a veszélynek.
A gazdasági következmények
Ipari szakértők becslése szerint a vámok 10 000 dollárral vagy még annál is többel növelhetik a Kanadából és Mexikóból importált teherautók és nagyobb járművek árát. A legközvetlenebb hatás a határátkelőhelyeken várható, ahol a vámügynökök és a szállítmányozók késedelemmel szembesülnek, mivel alkalmazkodniuk kell az új megfelelési követelményekhez. A rövid távú fennakadásokon túl az autógyártóknak át kell értékelniük gyártási stratégiájukat. A G.M. már most fontolgatja, hogy növeli a pickupok gyártását az Egyesült Államokban, miközben a kanadai és mexikói üzemek termelését más nemzetközi piacokra helyezi át, az autógyártás további szereplői azonban egyelőre óvatosan reagálnak. Kevesen bírálták nyíltan a vámokat, valószínűleg a politikai következményekkel kapcsolatos aggodalmak miatt. A detroiti autógyártókat képviselő American Automotive Policy Council (Amerikai Autópolitikai Tanács) mentességet kért az USA-Mexikó-Kanada megállapodás (USMCA) tartalmi szabályainak megfelelő járművek és alkatrészek esetében. Hasonlóképpen, az Autos Drive America, az Egyesült Államokban működő külföldi autógyártók lobbicsoportja arra figyelmeztetett, hogy a vámok ártanának az amerikai munkahelyeknek, beruházásoknak és fogyasztóknak.
Válságban az észak-amerikai ipar
Az autógyártók évtizedek óta integrált piacként kezelik Észak-Amerikát, ahol az ellátási láncok mindhárom országra kiterjednek. Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy ennek a struktúrának a megbontása munkahelyek megszűnéséhez és termeléscsökkentéshez vezethet majd. Az autóipar nagymértékben megtervezett alkatrészekre támaszkodik, amelyek széles körű tesztelést igényelnek, mielőtt beépíthetők a járművekbe, így az ellátási láncok gyors változása irreális. A nagy autógyártók közül egyébként a Ford tűnik a legkevésbé sebezhetőnek, mivel észak-amerikai termelésének 82%-a az Egyesült Államokban folyik, azonban az olyan kulcsfontosságú modelleket, mint az elektromos Mustang Mach-E és Bronco Sport továbbra is Mexikóban gyártják. Eközben a Volkswagen, amely nagymértékben támaszkodik a mexikói gyártásra az amerikai eladások tekintetében, megerősítette elkötelezettségét a szabadkereskedelem mellett, de jelentős kitettséggel néz szembe.
Miközben az autógyártók mérlegelik a lehetőségeiket, a vámok azzal fenyegetnek, hogy felhajtják a járművek költségeit, csökkentik az eladásokat, és átformálják az iparág régóta fennálló észak-amerikai ellátási láncát. Mivel a fogyasztói árak jelentősen emelkedni fognak, a legnagyobb kérdés továbbra is az: mekkora teher hárul majd végül az amerikai vásárlókra?