Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Felkészültek az amerikai vásárlók Trump vámjaira?

Az amerikai autóipar próbál felkészülni a Trump által a Kanadából, Mexikóból és Kínából származó importra kivetett új vámok hatásaira, amik keddtől lépnek életbe. Ezek a vámok, amelyek várhatóan tovább növelik majd a kész járművek, motorok, sebességváltók és egyéb alkatrészek költségeit, egy olyan időszakban lépnek életbe, amikor az új autók árai már egyébként is rekordmagasságok közelében vannak.

A legsúlyosabban valószínűleg a piac legnagyobb amerikai autógyártóját, a General Motorsot viseli meg, amely több járművet gyárt Mexikóban, mint bármely más gyártó – a MarkLines szerint 2024-ben több mint 842 000-et, ez pedig olyan kulcsfontosságú modelleket foglal magában, mint a Chevrolet Equinox vagy a Blazer SUV, amelyek mind Mexikóban készülnek. A tavaly gyártott egymillió Chevrolet Silverado és GMC Sierra pickup közel fele szintén Kanadában és Mexikóban gördült le a gyártósorokról. Összességében a G.M. észak-amerikai, az Egyesült Államokon kívüli üzemei a régió teljes járműgyártásának közel 40%-át adták.

Bár a Stellantis, a Toyota és a Honda szintén Kanadában és Mexikóban gyártja észak-amerikai járműveinek mintegy 40%-át, kevesebb járművet állítanak elő, mint a G.M., így valamivel kevésbé vannak kitéve a veszélynek.

A gazdasági következmények

Ipari szakértők becslése szerint a vámok 10 000 dollárral vagy még annál is többel növelhetik a Kanadából és Mexikóból importált teherautók és nagyobb járművek árát. A legközvetlenebb hatás a határátkelőhelyeken várható, ahol a vámügynökök és a szállítmányozók késedelemmel szembesülnek, mivel alkalmazkodniuk kell az új megfelelési követelményekhez. A rövid távú fennakadásokon túl az autógyártóknak át kell értékelniük gyártási stratégiájukat. A G.M. már most fontolgatja, hogy növeli a pickupok gyártását az Egyesült Államokban, miközben a kanadai és mexikói üzemek termelését más nemzetközi piacokra helyezi át, az autógyártás további szereplői azonban egyelőre óvatosan reagálnak. Kevesen bírálták nyíltan a vámokat, valószínűleg a politikai következményekkel kapcsolatos aggodalmak miatt. A detroiti autógyártókat képviselő American Automotive Policy Council (Amerikai Autópolitikai Tanács) mentességet kért az USA-Mexikó-Kanada megállapodás (USMCA) tartalmi szabályainak megfelelő járművek és alkatrészek esetében. Hasonlóképpen, az Autos Drive America, az Egyesült Államokban működő külföldi autógyártók lobbicsoportja arra figyelmeztetett, hogy a vámok ártanának az amerikai munkahelyeknek, beruházásoknak és fogyasztóknak.

Válságban az észak-amerikai ipar

Az autógyártók évtizedek óta integrált piacként kezelik Észak-Amerikát, ahol az ellátási láncok mindhárom országra kiterjednek. Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy ennek a struktúrának a megbontása munkahelyek megszűnéséhez és termeléscsökkentéshez vezethet majd. Az autóipar nagymértékben megtervezett alkatrészekre támaszkodik, amelyek széles körű tesztelést igényelnek, mielőtt beépíthetők a járművekbe, így az ellátási láncok gyors változása irreális. A nagy autógyártók közül egyébként a Ford tűnik a legkevésbé sebezhetőnek, mivel észak-amerikai termelésének 82%-a az Egyesült Államokban folyik, azonban az olyan kulcsfontosságú modelleket, mint az elektromos Mustang Mach-E és Bronco Sport továbbra is Mexikóban gyártják. Eközben a Volkswagen, amely nagymértékben támaszkodik a mexikói gyártásra az amerikai eladások tekintetében, megerősítette elkötelezettségét a szabadkereskedelem mellett, de jelentős kitettséggel néz szembe.

Miközben az autógyártók mérlegelik a lehetőségeiket, a vámok azzal fenyegetnek, hogy felhajtják a járművek költségeit, csökkentik az eladásokat, és átformálják az iparág régóta fennálló észak-amerikai ellátási láncát. Mivel a fogyasztói árak jelentősen emelkedni fognak, a legnagyobb kérdés továbbra is az: mekkora teher hárul majd végül az amerikai vásárlókra?