test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Ha mogyoróval fizetsz, majmokat kapsz

Az ausztrál reklámipar munkaerőhiánya a globális munkaerőpiac mikrokozmosza.

Az adatok továbbra is azt mutatják, hogy az inflációs időszakban a munkavállalók magasabb nominális bérekkel szembesülnek, de nem tapasztalnak reálbér-növekedést. Ez a laikusok nyelvén azt jelenti, hogy a bérek nem tartanak lépést a magasabb árakkal. Ennek ellenére vannak olyan iparágak és piacok, ahol a munkavállalók jelentősen tudnak előre lépni. Az egyik ilyen hely Ausztrália, amely a világjárvány kezdete óta jelentős tehetségelvonást tapasztalt. Ennek nagy része az ország Covid miatti szigorú határkövetelményeinek és a zárlatoknak tudható be, amelyek miatt a külföldi tehetségek elmenekültek, és elvágták a beáramló tálentumok folyamatos mozgását. Ennek eredményeképpen Ausztrália-szerte munkahelyekben gazdag, jelöltekben viszont szegény piac alakult ki, ami különösen a reklámiparban jelentkezett.

Merészkedés

Ausztrália tehetségválsága már több mint egy éve tart, és ez egy jó lehetőséget teremtett a reklámiparban dolgozó embereknek. A toborzók szerint a vezető cégeknek „elképesztő” fizetéseket kell adniuk, hogy a kulcsembereiket ne csábítsák el a versenytársak. Nem ritka, hogy valaki belép egy ügynökséghez, majd néhány hónapon belül otthagyja azt, mert egy versenytárs 20 000 AUD-ral többet ajánl neki. De a verseny okozta ilyen szintű fluktuáció a nem túl tehetségeseket is felbátorította. Még az új, vagy tapasztalatlan emberek is magas fizetést követelnek. Normális esetben az ilyen igényeken csak mosolyognának, de manapság a cégek kénytelenek megfontolni őket, mivel a tapasztalt külföldi tálentek már nincsenek az országban.

A régi és az új

Ausztráliában nem volt ez mindig így. Sokak számára az erős gazdaság és a javuló hírnév azt jelentette, hogy Ausztrália olvasztótégellyé vált. „Agyelszívó” helyett netes agyimportőr volt, és a reklámipar pedig bővelkedett a tehetségekben. Régebben ebben az iparágban a jelöltek azonnal elfogadták az ajánlatokat, majd hosszú évekig maradtak a kiválasztott cégnél. A HR szempontjából ez könnyű helyzetet eredményezett, azonban ezek az idők elmúltak. Manapság a munkavállalók három vagy négy ajánlat közül is választhatnak, és nemcsak a legjobbat keresik, hanem azt is elvárják, hogy minden cég tárgyaljon is velük. Mivel ez egy munkavállalói piac, azok a vállalatok, amelyek nem hajlandóak tárgyalni, vesztes pozícióba kerülnek. Ha nem hajlandóak magasabb fizetést adni a legjobb tehetségek bevonzása érdekében, akkor vagy egyáltalán nem találnak senkit, vagy csak olyan embereket, akik kevésbé alkalmasak a feladatra.

Az ausztrál reklámiparban tapasztalható tendencia a globális munkaerőpiac mikrokozmosza. Mindaddig, amíg nem következik be súlyos recesszió – bár minden jel arra mutat, hogy a nagyobb gazdaságokat ez hamarosan eléri -, ez a folyamat valószínűleg folytatódni fog. Azoknak a munkáltatóknak, akik versenyképesek akarnak maradni, vagy többet kell fizetniük, vagy más módot kell találniuk arra, hogy kitűnjenek a tömegből. Kevés munkaadó képes valami igazán egyedit nyújtani, ezért fel kell készülniük arra, hogy a bérekre szánt költségkeretük drasztikusan emelkedni fog.