Ahogy a nyugati gazdaságok és Kína között fennálló kereskedelmi feszültségek egyre fokozódnak, múlt héten Justin Trudeau kanadai miniszterelnök bejelentette, hogy Kanada szintén 100 százalékos vámot vet ki a Kínában gyártott elektromos járművekre (EV). Ezzel a lépéssel Kanada csatlakozik az Európai Unióhoz és az Egyesült Államokhoz, amelyek szintén hasonló vámokat vezettek be, hogy megvédjék a hazai autóiparukat a kínai EV-import által támasztott növekvő versenytől.
Az októberben hatályba lépő kanadai vámtarifa a legújabb fejleménye annak a szélesebb körű globális stratégiának, amelynek célja a kritikusok által tisztességtelennek nevezett kínai kereskedelmi gyakorlatok ellensúlyozása. Kína évek óta nagymértékben támogatja hazai elektromosjármű-gyártását, lehetővé téve a kínai autógyártók számára, hogy járműveiket jelentősen alacsonyabb áron kínálják a nyugati piacokon, ez az árelőny aztán Észak-Amerikában és Európában aggodalmakat keltett, hogy a hazai autógyártók hazai pályán kiszorulnak a versenyből, ami munkahelyeket és az autóipar gazdasági stabilitását fenyegeti.
Trudeau miniszterelnök bejelentése aláhúzza a nyugati gazdaságok által Kína agresszív EV-stratégiájára adott válaszként alkalmazott együttműködési megközelítést. „Azt hiszem, mindannyian tudjuk, hogy Kína nem ugyanazok a szabályok szerint játszik” – jegyezte meg Trudeau, hangsúlyozva annak fontosságát, hogy Kanada lépései „összhangban és párhuzamosan haladnak a világ más gazdaságaival”. A döntés a kanadai autógyártók és szakszervezetek intenzív lobbitevékenységét követte, akik olyan intézkedéseket szorgalmaztak, amelyek kiegyenlítik a versenyfeltételeket a kínai importtal szemben. Első körben az Egyesült Államok állt a kereskedelmi konfliktus élére, mivel a kínai elektromos autókra kivetett vámok e hónap végén lépnek hatályba. Az Egyesült Államok régóta bírálja Kína kereskedelmi gyakorlatát, különösen a támogatásokat, amelyek a kínai termékeknek versenyelőnyt biztosítanak a nemzetközi piacokon. A vámok kivetésével az amerikai kormány célja, hogy megvédje autóiparát az általa tisztességtelennek vélt versenytől, ugyanakkor határozott üzenetet küld Kínának arról, hogy méltányosabb kereskedelmi gyakorlatra van szükség. A tarifák természetesen vitát váltottak ki arról, hogy milyen hatással lehetnek az elektromos járművek elterjedésére, ami a tiszta energiára való globális átállás kulcsfontosságú eleme. A kritikusok szerint a kínai elektromos járművek drágulásával ezek a vámok lelassíthatják a kibocsátásmentes járművekre való átállást, különösen a költségtudatos fogyasztók körében. Joanna Kyriazis, a Clean Energy Canada közkapcsolati igazgatója aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a vámok „kevesebb megfizethető elektromos járműhöz vezetnének a kanadaiak számára, kevesebb lenne a verseny és több lenne az éghajlatszennyezés”.
Ahogy Kanada és az Egyesült Államok minél inkább előrehalad ezekkel a vámokkal, az elektromos járművek globális kereskedelmi helyzete egyre vitatottabbá válik. Bár a cél a hazai iparágak védelme, a fogyasztókra és a környezetre gyakorolt tágabb értelemben vett következményeket a következő hónapokban szorosan figyelni fogják.