Kedden, közel öt évtized óta először, a 45 000 dokkmunkást képviselő Nemzetközi Hosszútávfuvarozók Szövetsége (ILA) sztrájkba lépett a Keleti és az Öböl-menti partvidéken, jelentős fennakadásokat okozva az ország néhány legforgalmasabb kikötőjében.
A sztrájkra azt követően került sor, hogy a szakszervezet és a kikötői munkáltatókat képviselő United States Maritime Alliance (USMX) között az utolsó pillanatban folytatott tárgyalásokon nem sikerült megállapodásra jutni. A munkabeszüntetésnek komoly következményei lehetnek az amerikai kereskedelemre és a gazdaság egészére nézve, különösen az ünnepi szezon közeledtével. A tárgyalások fő vitapontjai a béremelések és az új technológiák bevezetése a kikötőkben. Az ILA béremelést követelt, eredetileg 77%-os emelést akartak egy hatéves szerződés keretében, amit a szakszervezet azóta 61,5%-ra csökkentette, míg az USMX közben tett egy 50%-os ajánlatot. Mindkét fél elismerte, hogy a tárgyalás egyik fő tényezője a magas infláció, amely a munkavállalók korábbi jövedelmét még továbbcsökkentette.
A másik téma az automatizálás: az ILA attól tart, hogy az automatizált technológiák fokozott használata a kikötőkben munkahelyek megszűnéséhez vezethet. A szakszervezet már régóta ellenzi a teljesen automatizált berendezéseket, és a tárgyalások jelenlegi fordulójában ragaszkodik ahhoz, hogy az emberi beavatkozás továbbra is szerves része maradjon a kikötői műveleteknek. Az automatizálással kapcsolatos feszültség a szélesebb értelemben vett szakszervezeti mozgalom aggodalmait tükrözi az iparágakban, ahol a munkavállalók attól tartanak, hogy a technológia felváltja a munkájukat.
A sztrájk ráadásul egy igen kritikus időszakban zajlik, mivel a kiskereskedők az ünnepi vásárlási szezonra importálják az árukat. Bár sok vállalkozás még a sztrájk kezdete előtt is képes volt árukat szállítani, egy elhúzódó munkabeszüntetés termékhiányhoz, magasabb árakhoz és akár elbocsátásokhoz is vezethet. A romlandó áruk, például a gyümölcsök különösen veszélyeztetettek. Daniel J. Barabino, a Top Banana vezérigazgatója pédául arra figyelmeztetett, hogy ha a sztrájk még egy hétig folytatódik, a cégének kifogyhat a banánkészlete, ami hatással lesz nemcsak az ő üzletére, de a szélesebb piacra is.
A sztrájk a fogyasztási cikkekre gyakorolt hatáson kívül leállította az autók, nehézgépek és más ömlesztett áruk mozgását is a nagy kikötőkben, például Baltimore-ban, New Yorkban és Houstonban. Bár a katonai szállítmányok és a tengerjáró hajók üzemeltetése továbbra is zavartalanul folytatódik, a sztrájk tovagyűrűző hatásai a gazdaság számos ágazatában érezhetők, ha nem sikerül hamarosan megoldást találni.
A vállalkozások egyelőre komoly bizonytalansággal néznek szembe, és a tárgyalások kimenetele fontos precedenst teremt a jövőbeli munkaügyi viták számára. Mivel más iparágakban a sztrájkok győzelmet hoztak a szakszervezeteknek, az ILA eltökéltnek tűnik abban, hogy jelentős előnyöket biztosítson tagjai számára. A tét azonban nagy, és mindkét félnek kompromisszumot kell kötnie a további zavarok elkerülése érdekében.