A kínai elektromos járművek (EV) piacán a dominanciáért folytatott harc egy olyan meglehetősen heves szakaszba lépett, amelyet többek között agresszív költségcsökkentési igények és könyörtelen árháború jellemez. Az olyan gyártók, mint a BYD és a SAIC Maxus Automotive, a beszállítókkal szembeni árcsökkentési kényszerrel küzdenek a nyereségesség és a piaci részesedés megőrzéséért az évről évre egyre telítettebbé váló hazai piacon.
A BYD, a világ legnagyobb EV-gyártója egy kiszivárgott vállalati e-mail szerint nemrég 10%-os árcsökkentést kért beszállítóitól a jövő évtől kezdődően. He Zhiqi, a BYD ügyvezető alelnöke a piaci versenyt egy olyan „csatának” nevezte, amelyhez a teljes beszállítói láncnak hozzá kell járulnia a költségcsökkentéshez. Bár a BYD később azt állította, hogy az ilyen tárgyalások az iparágban bevett gyakorlatnak számítanak, a követelések jelentős mértéke rávilágít a gyártókra nehezedő pénzügyi nyomásra. A Maxus Automotive, az állami tulajdonú SAIC egyik részlege például hasonló követelésekkel követte a példát, a kínai járműtúlkínálatra hivatkozva. Az EV-márkák tucatjai versengenek a figyelemért, az élesedő verseny pedig közben aláásta a jövedelmezőséget, és a gyártókat a túlélésért folytatott, pénztelenséget okozó harcokba sodorta.
A Tesla, amely következetesen kiigazította árazását, hogy versenyképes maradjon, nemrég bejelentette, hogy 1400 dollárral csökkenti a Model Y árát Kínában, ami szintén a piac fenntarthatatlan árháborúját tükrözi. Eközben az olyan kínai márkák, mint a Hozon Auto, drasztikus intézkedésekhez folyamodtak, beleértve az elbocsátásokat és a fizetéscsökkentéseket, hogy kezeljék a pénzforgalmat. A Hycan Auto, amely egykor ígéretes szereplő volt a piacon, most a sanghaji szabályozó hatóságok „rendellenes működésű vállalatnak” bélyegezték, mivel nem fizetett kártérítést az elbocsátott dolgozóknak.
E kihívások ellenére a kínai EV-piac továbbra is gyors ütemben növekszik. Januártól októberig a teljesen elektromos és hibrid járművek belföldi értékesítése elérte a 9,75 millió darabot, ami elképesztő 34%-os növekedést jelent az előző évhez képest a Kínai Autógyártók Szövetsége szerint. Ebből egymillió járművet exportáltak, ami tükrözi Kína törekvését, hogy egyaránt uralja a nemzetközi piacokat is.
A BYD továbbra is meghatározó szereplő, 35%-os piaci részesedéssel rendelkezik Kínában, és 2024 első 10 hónapjában 2,9 millió járművet értékesített belföldön – 35%-os növekedést az előző évhez képest. Globálisan is az összes eladás alapján a 10 legnagyobb autógyártó közé került, és megelőzte többek között a Fordot és a Hondát is, azonban agresszív nemzetközi terjeszkedése, komoly bizonytalansággal néz szembe a geopolitikai kockázatok és az USA lehetséges kereskedelempolitikája miatt.
Ahogy a verseny fokozódik és az árharcok elmélyülnek, a kínai EV-piac egy kijózanító igazságot tár fel: a növekedés még egy virágzó iparágban is gyakran fenntarthatatlan áron történik. A kérdés az, hogy ezek a gyártók képesek-e alkalmazkodni anélkül, hogy végül összeomlanának saját ambícióik súlya alatt.