Az Elon Musk nevével fémjelzett, korábban Twitter néven ismert és most X néven emlegetett közösségi médiaplatform vezetése körül a közelmúltban vita éleződött ki, mivel egyre több nagy hirdető vonja vissza megjelenéseit. Ez a fejlemény azután következett be, hogy Musk támogatott egy antiszemita összeesküvés-elméletet, ami széles körű kritikát váltott ki, és fokozta a hirdetők aggodalmát a platform által alkalmazott tartalommoderálási politikával kapcsolatban.
Több nagynevű vállalat, köztük a Warner Bros. Discovery, a Sony, az IBM, az Apple, a Lionsgate és a Paramount Global leállította hirdetését az X-en. Ez a kollektív lépés jelentős csapást jelent az X azon erőfeszítéseire, hogy megnyugtassa a hirdetőket, akik egyre óvatosabbak, amióta Musk 2022 októberében megvásárolta a platformot és ezt követően bejelentette, hogy több szólásszabadságot szeretne és lazítana a tartalommoderálási szabályokat.
A vita akkor élesedett ki igazán, amikor Musk pozitívan reagált az X-en egy olyan posztra, amely a zsidó embereket a „dialektikus gyűlölet” fenntartásával és a kisebbségek bevándorlásának támogatásával vádolta – ez a narratíva a „csereelmélethez” igazodik. Ez a teória, amely nem kevesebbet állít, minthogy a zsidók által szervezetten a fehér lakosságot nem fehér bevándorlókkal helyettesítsék, egy ismert antiszemita összeesküvés. Számos erőszakos incidenssel hozták összefüggésbe, köztük a 2018-as pittsburghi Életfa zsinagógában történt lövöldözéssel.
A Fehér Ház elítélte, hogy Musk támogatta ezt az összeesküvés-elméletet. Andrew Bates, a Fehér Ház szóvivője bírálta a nyilatkozatát, mivel az az Egyesült Államok történelmének legsúlyosabb antiszemita cselekménye mögött álló ideológiát visszhangozza, ami különösen nem helyénvaló a közelmúltban történt jelentős zsidóellenes támadások fényében.
A reklámok visszavonására válaszul Musk jogi lépésekkel fenyegette meg a Media Matters baloldali érdekvédelmi csoportot. A Media Matters arról számolt be, hogy antiszemita tartalmakat talált az X-en és megjegyezte, hogy a nagy márkák hirdetései e tartalmak mellett jelentek meg. Musk „csalárd támadással” vádolta meg a szervezetet és bejelentette, hogy „termonukleáris pert” tervez. Az X megvédte a tartalommoderálását azzal érvelve, hogy a Media Matters által vitatott hirdetések megtalálására használt módszertan nem tükrözi az átlagos felhasználói élményt. Az X szerint az aznapi hirdetési megjelenéseknek csak kis hányadát jelentették a bejelentett tartalmakkal szemben, ami hatékony moderálási mechanizmusokra utal. A Media Matters viszont kijelentette, hogy megvédi magát az X esetleges jogi lépéseivel szemben. Angelo Carusone, a szervezet elnöke bírálta Muskot, amiért megpróbálta elhallgatni a tudósításokat, és hangsúlyozta megállapításaik pontosságát, amit maga az érintett is elismert. Carusone azzal érvelt, hogy Musk bármilyen pereskedése alaptalan lenne, és bizakodását fejezte ki jogi helyzetükkel kapcsolatban.
Ez a jelenlegi helyzet rávilágít arra, hogy az X-nek milyen kihívásokkal kell szembenéznie a szólásszabadság védelmének és a tartalom moderálásával kapcsolatos felelősségek közötti egyensúly fenntartása érdekében. A hirdetők és a nyilvánosság reakciója tükrözi a közösségi médiaplatformok gyűlöletbeszéd és félretájékoztatás szabályozásában betöltött szerepének fontosságát, különösen a magas szintű vezetés és az ellentmondásos politikai változások összefüggésében.