A Tesla legutóbbi negyedéves értékesítési jelentése sokkolta az elektromos járművek (EV) piacát. A globális megrendelések meglepő, 8,5%-kal, az előző évi 423 000 járműről 387 000-re esett vissza, amely azt mutatja, hogy a vállalat dominanciája a növekvő verseny és a változó fogyasztói preferenciák miatt egyre inkább veszni látszik.
Ezek a számok a Tesla első negyedéves értékesítési visszaesését jelenti a 2020-as járvány kezdete óta, ami szöges ellentétben áll a versenytársak, például a kínai BYD és a dél-koreai Kia és Hyundai által bejelentett növekvő értékesítési adataival, ami nemcsak az elektromos járművek iránti általános keresletet, hanem a Tesla konkrét piaci helyzetét és stratégiáját is megkérdőjelezi.
A Tesla, amelyet a Model 3 szedánjával és a Model Y SUV-jával az autóipar forradalmasításáért ünnepeltek, most egy gyorsan fejlődő piaccal néz szembe. Az átlagfogyasztók – ellentétben a Tesla sikerét kezdetben elősegítő korai alkalmazókkal – kevésbé találhatják vonzónak a márka szokatlan dizájnválasztásait, például a minimalista belső tereket és a műszerfal egyetlen nagy képernyőre támaszkodó vezérlését. A Consumer Reports nemrég rávilágított a Tesla dizájnválasztásai által okozott zavaró tényezőkre, kiemelve a szélesebb fogyasztói elvárásoktól való esetleges eltérést. A márka ráadásul az online vásárlást helyezi előtérbe a hagyományos bemutatótermekkel szemben, az ismétlődő ügyfélszolgálati panaszok hátrányos viszont helyzetbe hozhatják az olyan nagy múltú autógyártókkal szemben, mint a Ford és a General Motors. Ezek a vállalatok nemcsak versenyképes elektromos modelleket vezetnek be, hanem kiterjedt kereskedői hálózatokat is igénybe vesznek az ügyfélszolgálat javítása érdekében.
E kihívások közepette a Tesla válasza bizonytalannak tűnik. A vállalat innovációs üteme lelassult, a Model 3 és a Model Y kezdeti sikere óta kevés új modellt mutattak be. Musk elkötelezettsége a közelmúltbeli értékesítési adatokkal kapcsolatban tovább táplálja a találgatásokat arról, hogy más személyes és üzleti vállalkozásai mellett a Teslára összpontosít-e.
A verseny pedig közben világszerte egyre csak élesedik. Kínában a Tesla számos versenytárssal néz szembe, köztük a BYD-vel, amely például 13%-os növekedést jelentett az EV-eladásokban. Az európai autógyártók, mint a Volkswagen és a BMW, szintén jelentős teret hódítanak meggyőző elektromos kínálatukkal. Eközben az Egyesült Államokban az elektromos járművek értékesítésének növekedése egyre inkább belassul, és sok fogyasztó inkább a hibrid modelleket választja.
A Tesla árcsökkentésekkel próbálja megfiatalítani az eladásokat, amit viszont szkeptikusan fogadnak, mivel ezek a stratégiák úgy tűnnek, hogy csupán a profitot csökkentik anélkül, hogy közben jelentősen növelnék az eladásokat. A vállalat nemrégiben módosította is ezt az árképzési stratégiáját, és egyes modellek árát megemelte az Egyesült Államokban és Kínában.