Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Növekvő vámügyi aggodalmak, csökkenő üzleti bizalom

A Trump fokozódó vámintézkedései miatti növekvő nyugtalanság visszafogja a vállalati optimizmust, és az üzleti vezetők egyre inkább aggódnak a beruházásokra és a globális kereskedelemre gyakorolt hosszú távú hatások miatt.


Az amerikai vállalati vezetők üzleti bizalma zuhanni kezd, mivel a Trump fokozódó vámtarifái miatti aggodalmak bizony súlyosan befolyásolják a stratégiai tervezést és a hosszú távú beruházásokat. A Chief Executive magazin friss felméréséből kiderül, hogy a vállalatvezetők optimizmusa a világválság kezdete óta 2020-ban érte el a legalacsonyabb szintet. A megkérdezett 329 vezető 76 százaléka számolt be a vámok negatív hatásairól, míg mindössze 26 százalékuk jelezte, hogy tervezi a beruházási kiadások növelését – ez meredek visszaesés az előző havi felmérés 37 százalékához képest. A bizonytalanság a kormányzat kereskedelempolitikájának tisztázatlanságából és következetlenségéből fakad. Egy rövid bejelentés után, amely megkímélt néhány népszerű fogyasztói elektronikai cikket a további vámoktól, Trump azt állította, hogy senki sem „ússza meg”, így a vállalkozások a következő lépések megértésére törekedtek. Ezek a vegyes üzenetek megzavarták az ellátási láncokat, és elbizonytalanították a vállalatokat abban, hogyan árazzák be termékeiket, hogyan biztosítsák az anyagokat, vagy hogyan kötelezzék el magukat a jövőbeli projektek mellett.

A vámok időzítése ráadásul nem is lehetne rosszabb a vállalati Amerika számára. Sok cég még mindig lábadozik a világjárvány okozta gazdasági megterhelésből, és csak nemrég kezdték látni a globális piacok stabilizálódásának jeleit. A csúcstechnológiai alkatrészekre kivetett új vámok további terhei azzal fenyegetnek, hogy ezeket a nyereségeket aláássák, és sok vezetőt arra késztetnek, hogy átértékeljék beszállítási stratégiájukat. Egyes esetekben a vállalatok azt fontolgatják, hogy a gyártási műveleteket közelebb helyezik az otthonukhoz – ez a lépés rövid távon növelheti a költségeket és a bonyolultságot.

A feszültséget fokozza a főbb kereskedelmi partnerek növekvő nyugtalansága. Xi Jinping kínai elnök nemrégiben bírálta a protekcionista intézkedéseket, és arra figyelmeztetett, hogy a kereskedelmi háborúnak nem lesz nyertese. Olyan elemzők, mint Nouriel Roubini, úgy vélik, hogy Kína képessége, hogy ellenintézkedéseket vezet be a kulcsfontosságú amerikai márkákra, taktikai előnyt biztosít Pekingnek a folyamatban lévő szembenállásban. Az amerikai vállalkozások számára az olyan nagyvállalatokra, mint az Apple és a Tesla, vonatkozó megtorló korlátozások kilátásba helyezése a kockázatok egy újabb rétegét jelenti.

A hullámhatások túlmutatnak a vállalati szférán, és a közgazdászok arra figyelmeztetnek, hogy a vámok elhúzódó bizonytalansága szélesebb körű gazdasági következményekhez vezethet, beleértve a lassabb munkahelyteremtést, a fogyasztói kiadások csökkenését és az Egyesült Államok globális kereskedelmi vezető szerepének csökkenését. Ennek eredményeképpen az üzleti vezetők egyre hangosabban bírálják az intézkedéseket. Peter Ensch, a Sani-Matic vezérigazgatója a megközelítést „egyszerűen rossz üzletnek” nevezte, és ezzel rávilágított arra az egyre erősödő érzésre, hogy bár a hazai gyártás újjáélesztésének célja dicséretes, a jelenlegi stratégia tele van hátrányokkal.

A vállalatoknak egyelőre óriási kihívással kell szembenézniük: egy kiszámíthatatlan kereskedelmi környezetben kell eligazodniuk, miközben fenntartják versenyképességüket és megvédik a részvényesi értéket. Az, hogy hogyan alkalmazkodnak az elkövetkező hónapokban, az elkövetkező évekre meghatározhatja az amerikai gazdaság pályáját.