A Trump fokozódó vámintézkedései miatti növekvő nyugtalanság visszafogja a vállalati optimizmust, és az üzleti vezetők egyre inkább aggódnak a beruházásokra és a globális kereskedelemre gyakorolt hosszú távú hatások miatt.
Az amerikai vállalati vezetők üzleti bizalma zuhanni kezd, mivel a Trump fokozódó vámtarifái miatti aggodalmak bizony súlyosan befolyásolják a stratégiai tervezést és a hosszú távú beruházásokat. A Chief Executive magazin friss felméréséből kiderül, hogy a vállalatvezetők optimizmusa a világválság kezdete óta 2020-ban érte el a legalacsonyabb szintet. A megkérdezett 329 vezető 76 százaléka számolt be a vámok negatív hatásairól, míg mindössze 26 százalékuk jelezte, hogy tervezi a beruházási kiadások növelését – ez meredek visszaesés az előző havi felmérés 37 százalékához képest. A bizonytalanság a kormányzat kereskedelempolitikájának tisztázatlanságából és következetlenségéből fakad. Egy rövid bejelentés után, amely megkímélt néhány népszerű fogyasztói elektronikai cikket a további vámoktól, Trump azt állította, hogy senki sem „ússza meg”, így a vállalkozások a következő lépések megértésére törekedtek. Ezek a vegyes üzenetek megzavarták az ellátási láncokat, és elbizonytalanították a vállalatokat abban, hogyan árazzák be termékeiket, hogyan biztosítsák az anyagokat, vagy hogyan kötelezzék el magukat a jövőbeli projektek mellett.
A vámok időzítése ráadásul nem is lehetne rosszabb a vállalati Amerika számára. Sok cég még mindig lábadozik a világjárvány okozta gazdasági megterhelésből, és csak nemrég kezdték látni a globális piacok stabilizálódásának jeleit. A csúcstechnológiai alkatrészekre kivetett új vámok további terhei azzal fenyegetnek, hogy ezeket a nyereségeket aláássák, és sok vezetőt arra késztetnek, hogy átértékeljék beszállítási stratégiájukat. Egyes esetekben a vállalatok azt fontolgatják, hogy a gyártási műveleteket közelebb helyezik az otthonukhoz – ez a lépés rövid távon növelheti a költségeket és a bonyolultságot.
A feszültséget fokozza a főbb kereskedelmi partnerek növekvő nyugtalansága. Xi Jinping kínai elnök nemrégiben bírálta a protekcionista intézkedéseket, és arra figyelmeztetett, hogy a kereskedelmi háborúnak nem lesz nyertese. Olyan elemzők, mint Nouriel Roubini, úgy vélik, hogy Kína képessége, hogy ellenintézkedéseket vezet be a kulcsfontosságú amerikai márkákra, taktikai előnyt biztosít Pekingnek a folyamatban lévő szembenállásban. Az amerikai vállalkozások számára az olyan nagyvállalatokra, mint az Apple és a Tesla, vonatkozó megtorló korlátozások kilátásba helyezése a kockázatok egy újabb rétegét jelenti.
A hullámhatások túlmutatnak a vállalati szférán, és a közgazdászok arra figyelmeztetnek, hogy a vámok elhúzódó bizonytalansága szélesebb körű gazdasági következményekhez vezethet, beleértve a lassabb munkahelyteremtést, a fogyasztói kiadások csökkenését és az Egyesült Államok globális kereskedelmi vezető szerepének csökkenését. Ennek eredményeképpen az üzleti vezetők egyre hangosabban bírálják az intézkedéseket. Peter Ensch, a Sani-Matic vezérigazgatója a megközelítést „egyszerűen rossz üzletnek” nevezte, és ezzel rávilágított arra az egyre erősödő érzésre, hogy bár a hazai gyártás újjáélesztésének célja dicséretes, a jelenlegi stratégia tele van hátrányokkal.
A vállalatoknak egyelőre óriási kihívással kell szembenézniük: egy kiszámíthatatlan kereskedelmi környezetben kell eligazodniuk, miközben fenntartják versenyképességüket és megvédik a részvényesi értéket. Az, hogy hogyan alkalmazkodnak az elkövetkező hónapokban, az elkövetkező évekre meghatározhatja az amerikai gazdaság pályáját.