test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Olajstop

Az Ukrajna elleni orosz invázió miatti tartós áremelkedés után az olajárak végre alacsonyabb értékeken stabilizálódnak. Szaúd-Arábia csökkenti az olajexportot, hogy növelje a keresletet, és az Egyesült Államok is kevesebb nyersolajat tartalékol, de talán a legfontosabb, hogy az EU hamarosan csökkenti az Oroszországtól vásárolt üzemanyag mennyiségét. Mindezek az események normális esetben áremelkedést váltanának ki, az olajárak mégis tovább csökkentek. A West Texas Intermediate, az amerikai olajárak irányadó árfolyama november eleje óta 10 dollárral 80 dollárra esett.

Bár a kínálat is szűkül, a kereslet azonban még ennél is gyorsabban csökken. Mivel a gazdasági növekedés számos országban lelassult, sőt negatívba fordult, természetesen az olaj és a kőolajtermékek felhasználása is meredeken esett vissza. Ez jellemző a gazdasági hanyatlás időszakára, és világszerte – ha különböző mértékben is – a recesszió korszakát éljük. Amint az várható volt a benzinárak csökkentek, ami az ünnepi szezon előtt az átlagfogyasztóknak kedvezett, mivel az árak most már megfelelnek az egy évvel ezelőtti háborút megelőző szintnek.

Kína befolyása

Az Európában és az Egyesült Államokban csökkenő árak részben annak köszönhetőek, hogy Kína továbbra sem hajlandó eltérni a zéró COVID politikájától. A közelgő téllel együtt természetesen növekedni fog a COVID esetek száma is, és ez minden bizonnyal megfojtja a kínai gazdaságot, ami drasztikusan csökkenti majd a globális olajkeresletet. Kína hatása azért ilyen meghatározó, mert az elmúlt húsz évben a világ leggyorsabban növekvő gazdasága volt, és szinte az összes felhasznált olajat importálja.

Egyes szakértők a benzinárak további csökkenésére számítanak az elkövetkező időszakban, mivel időbe telik, amíg az olajárak mérséklődése megjelenik az üzemanyagok fogyasztói árában. Az év elején a brent 80-ról 120 dollárra ugrott, ami miatt az USA-ban több mint 5 dollárt kellett fizetni a benzin gallonjáért. Az árak most ismét a 3 dolláros tartományban vannak, és van némi remény arra, hogy így is maradnak, bár egy esetleges háborús eszkaláció azonnal visszafordíthatja ezt a tendenciát. Egy másik fontos adat, hogy az olajárak jellemzően szeptember és november között csökkennek, mivel a nyár az autózás főszezonja, majd decemberben újra emelkednek, amikor az emberek meglátogatják rokonaikat az ünnepek alkalmával.

Nemzetközi kilátások

A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint a globális olajpiac, amely nagyjából napi 100 millió hordót tesz ki, a gazdasági lassulás miatt 2022 utolsó három hónapjában napi 240 000 hordóval fog visszaesni az egy évvel korábbihoz képest. Az ügynökség várakozásai szerint a kereslet 2023 első negyedévében ismét fellendül. Néhány nagy olajtermelő, köztük az OPEC Plus kartell tagjai már csökkentették a kínálatot a kereslet gyengülésére reagálva. Szaúd-Arábia olajexportja ebben a hónapban közel napi 500 ezer hordóval volt kevesebb, és a királyság valószínűleg további termeléscsökkentésre fogja ösztönözni a szövetségeseit a csoport december 4-én tartandó gyűlésén. A múlt hónapban az OPEC Plus az árak támogatása érdekében összesen napi kétmillió hordóval csökkentette a termelési kvótákat, és ez a döntés felemelte az árakat, igaz csak néhány napra. Az alacsonyabb gázárak végül a globális recesszió egyik egyetlen pozitív hozadéka lehetnek.