A közelmúltban a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) arra utasította az amerikai légitársaságokat, hogy függesszék fel egyes Boeing 737 Max 9 típusú repülőgépek üzemeltetését a megfelelő ellenőrzések lefolytatásáig. Ez az után a riasztó eset után történt, miután az Alaska Airlines 1282-es járataként közlekedő Max 9-es repülőgép egyik nagyméretű panelja levált a levegőben, ami végül biztonságos, de rémisztő kényszerleszálláshoz vezetett.
Az utasok egy tátongó lyukról számoltak be, amelyen keresztül az éjszakai égbolt és a város fényei váltak láthatóvá, de szerencsére senki sem sérült meg súlyosan. Az eset miatt az Alaska és a United Airlines számos járatát törölte, és a Max 9-es flottájukat a szövetségi előírásoknak megfelelő ellenőrzésekig leállította.
Az FAA vizsgálata a kabin középén lévő „plug doorral ledugózott” vészkijárattal foglalkozik, amely a Boeing 737 Max 9-esek némelyikének egyedi jellemzője. A maximálisnál kevesebb üléssel konfigurált repülőgépeknél ezeket az ajtókat – ha nem használják – ezzel a szerkezettel zárják le. Az 1282-es járaton, amely az oregoni Portlandből a kaliforniai Ontarióba repült, a plug door panel 20 perccel a felszállás után kiszakadt. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) elnöke, Jennifer Homendy kiemelte, hogy a baleset súlyosabb kimenetelű lehetett volna, ha mindez utazómagasságon történik. Az NTSB most a gép karbantartási nyilvántartását és a nyomáscsökkentő rendszert vizsgálja.
Visszavonási értesítés
Az FAA rendelkezése körülbelül 171 repülőgépet érint, és az ellenőrzések a becslések szerint gépenként négy-nyolc órát vesznek igénybe. Dave Spero, a Professional Aviation Safety Specialists képviselője hangsúlyozta, hogy az ilyen kockázatok elfogadhatatlanok a repülésben.
A Boeing 737 Max sorozatának problémás története van, különösen a Max 8-as modell esetében. A Lion Air 610-es járatának 2018-as, és az Ethiopian Airlines 302-es járatának 2019-es, együttesen 346 emberéletet követelő tragikus balesetét követően a Max-flottát világszerte leállították. Az ezt követő vizsgálatok a baleseteket a repülésirányító rendszer tervezési hibáinak tulajdonították. A Boeing elvégezte a szükséges módosításokat, és az FAA 2020 végén újra engedélyezte a típus repülését. A Boeing emellett 2,5 milliárd dolláros kártérítésben állapodott meg az igazságügyi minisztériummal annak kapcsán, miszerint információkat rejtett el a 737 Max gépeinek tervezésekor – az FAA vádja szerint.
Nemrégiben, decemberben a Boeing azt tanácsolta, hogy az összes 737 Max repülőgépet ellenőrizzék a kormányvezérlő rendszerrel kapcsolatos esetleges problémák miatt. A Max sorozatot a zaklatott múltja ellenére továbbra is széles körben használják. A Boeing azonban továbbra is küszködik a flotta minőségellenőrzési gondjaival, beleértve a 787 Dreamlinert is, és több mint 2 milliárd dolláros veszteséggel néz szembe az új Air Force One repülőgépekkel kapcsolatban.
Az Alaska Airlines járatával történt legutóbbi incidens tovább növeli a Boeing folyamatos kihívásait. A vállalat közelmúltbeli működési és pénzügyi nehézségei mélyebb rendszerszintű problémákat tükröznek, és hangsúlyozzák a szigorú biztonsági protokollok és a minőségbiztosítás szükségességét a légiközlekedési ágazatban. A vizsgálatok folytatásával a Boeing fokozott ellenőrzésnek néz elébe, miközben a biztonság és a megbízhatóság továbbra is elsődleges fontosságú a légi közlekedésben.