Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Szelektív dizájn – Üzlethelyiségek, üzleti terek célcsoport alapú kialakítása (1 . epizód)

Az alap hozzáállás az üzleti életben mindig is az volt, hogy egy irodának, üzlethelyiségnek vagy bármilyen térnek, ahol ügyfeleket fogadunk olyan hatást kell keltenie, hogy mindenki jól érezze magát belépéskor. Aztán ezzel a hagyománnyal egymás után kezdtek szakítani a leginkább high-end üzleti szektorok. A pénzügyi intézmények, a divat világa, az autószalonok és még sorolhatnánk azokat a példákat, ahol bizonyos esetekben az egyszerű ember már kimondottan feszélyezve érzi magát, ha belép. Illetve belépne, mert ezeket a helyeket messzire elkerüli. Évtizedes trend, mely az újjáépülő piacon már 2022-ben komoly reneszánszát éli. Ahol a lényeg, hogy a célcsoporthoz tartozó vevőkör érezze jól magát vásárlás közben, még ha ez más, nem a célcsoporthoz tartozó emberekre kimondottan negatív hatással is van. Ez az elvárás pedig a jövőben szelektív belsőtervezést, kivitelezést igényel, mely megfelelő stratégiára alapoz.

Az igazi prémium

A szelekció általában nem pozitív fogalom, hiszen nemcsak az elfogadásról, hanem ezzel párhuzamosan a kizárásról is szól. Éppen ezért ilyen formában nem is illik beszélni azokról a technikákról, melyek arra hivatottak, hogy a szelekciót szépen és csendben elvégezzék helyettünk. Az üzleti életben ez a folyamat a prémium szektor kialakításához és fenntartásához elengedhetetlen. Nem véletlen tehát, hogy itt található meg a legtöbb olyan megoldás, mely az úgynevezett intelligens szelekciót biztosítja. Ezek hatása a jövőben még erősebb lesz, hiszen a szegények és gazdagok közötti távolság a mélyebb gazdasági válságok hatására ebbe az irányba tolja a piacokat. Erre tehát a kereskedő oldalnak fel kell készülnie. Ezen a területen az egyik legfontosabb szelekciós megoldás annak a térnek a kialakítása, ahová a potenciális ügyfél belép. Legyen szó konkrét eladási pontról, üzlethelységről, egy tárgyalás színhelyéül szolgáló tárgyalóteremről, vagy épp a cégbe történő bejutáskor először látható recepciós környezetről. Komoly stratégia kidolgozása szükséges ahhoz, hogy a döntéshozók elvárása teljesüljön. Már csak azért is, mert ahogy a szakadék nő a társadalmi csoportok között fizetőképességben, az a jellemző, hogy a magasabban jegyzett, nagyobb jövedelemmel rendelkező csoportok nem szívesen szembesülnek a másik oldal létezésével. Legalábbis nem minden körülmények között. Empatikusan állnak persze a kérdéshez, és a legtöbb modern üzletember támogatja is a rászorultakat, de ezt az általa választott helyen és időben kívánja megtenni. Nem szívesen találkozik magánidejében pénze elköltése közepette a szegénységi faktorral, hiszen az negatív hatást fejt ki az élményre. Így hát kimondva és kimondatlanul is, de a termékeket, szolgáltatásokat kínáló kereskedők, üzletfelek feladata, hogy ezt a szelekciót biztosítsák. A tér kialakítása egyértelműen dizájn feladat, ahol nyilván a funkcionalitásbeli elvárásoknak is meg kell felelni. De ma még nagyon kevesen értik a tervező és még kevesebben a kivitelező oldalon azt, hogy mi is az igazi cél, mi is a stratégiája a megrendelő partnernek, és ezt majd hogyan kell átvinni a praktikum irányába. Abba az irányba, hogy a „kizárólag jómódú embereknek kínáljuk termékeinket” érzés egyértelműen megjelenjen. Nem bántó, nem agresszív jelleggel, hanem finoman és intelligensen átadva az üzenetet. „A hozzánk érkező megbízások mindig is magas minőségi követelményeket támasztottak a tervezés és kivitelezés felé. De ez nem jelenti minden esetben azt, hogy a célcsoportot is egyértelműen definiálnia kell az adott környezetnek. Nagyon sok esetben a megrendelő oldal sem tudja egyértelműen megfogalmazni ezt az elvárást, így az évek alatt saját tapasztalat mentén alakítottuk ki azokat a szakmai technikákat, melyek finoman hangolva, de egyértelműen definiálják adott esetben a megfelelő jövedelem meglétének szükségességét az adott üzleti környezetbe történő belépéshez. Ezzel a speciális területtel ma még nem sokan foglalkoznak a világon ilyen tudatosan, és sokszor félre is megy egy-egy dizájn emiatt, melynek az eladási számok látják a kárát” – magyarázza az ENDORIENCE frontembere, Nidermayer Gergő.