Az alap hozzáállás az üzleti életben mindig is az volt, hogy egy irodának, üzlethelyiségnek vagy bármilyen térnek, ahol ügyfeleket fogadunk olyan hatást kell keltenie, hogy mindenki jól érezze magát belépéskor. Aztán ezzel a hagyománnyal egymás után kezdtek szakítani a leginkább high-end üzleti szektorok. A pénzügyi intézmények, a divat világa, az autószalonok és még sorolhatnánk azokat a példákat, ahol bizonyos esetekben az egyszerű ember már kimondottan feszélyezve érzi magát, ha belép. Illetve belépne, mert ezeket a helyeket messzire elkerüli. Évtizedes trend, mely az újjáépülő piacon már 2022-ben komoly reneszánszát éli. Ahol a lényeg, hogy a célcsoporthoz tartozó vevőkör érezze jól magát vásárlás közben, még ha ez más, nem a célcsoporthoz tartozó emberekre kimondottan negatív hatással is van. Ez az elvárás pedig a jövőben szelektív belsőtervezést, kivitelezést igényel, mely megfelelő stratégiára alapoz.
A másik oldal
Az egyértelmű, hogy minden megközelítésnek legalább két oldala van, így nem lenne szakszerű csak a jómódú vevőkre koncentrálni. A válság ugyanis komoly mértékben megtépázta sok középosztálybeli vagy fizetőképességben ez alatt rangsorolt háztartás pénzköltési lehetőségeit. A vírusválság bezárásai után a vásárlók nagyon lassan és óvatosan merészkednek ki vásárolni, ezt érzékelhetjük az üzlet minden területén. Kiemelt figyelmet kell kapjon az, hogy már maga a környezet, az üzlet is képes legyen becsalogatni a nagy nehezen meginduló keresletet, és ennek is megvannak a szakmai fogásai. Már régen túl vagyunk azon, hogy egyszerűen szép vagy trendi üzleteket alakítsunk ki, sokkal nagyobb hangsúly lesz azon a jövőben, hogy az adott tér milyen mértékben képes bizalmat közvetíteni a vásárlók felé. Bizalmat azzal kapcsolatban, hogy merjenek nyugodtan költeni. Ebben persze a helyiségek kialakításában a funkcionalitás, a színvilág, a modern ötletek és a komplett dizájn mind meghatározó elem. De az is biztos, hogy a kereskedő célcsoport alapú üzenetére már a tervezés stratégiai fázisában oda kell figyelni, hogy a színpompa vagy a varázslatos megoldások ne riasszák el a vevőket. „Stratégiai szinten dizájn oldalról talán meglepő, de nem nagy különbség van a felsőkategóriás háztartásokat, illetve a válságból küszködve kikerülők megszólítása között. A lényeg, hogy az alapmotívumokat már a stratégiai tervezés fázisában bele kell tennie a tervekbe a szakembereknek, különben a kivitelezés és implementáció biztosan félremegy. Ehhez persze tökéletesen meg kell értenünk azt, hogy az adott, a megrendelőnk által megjelölt célcsoport mentálisan min ment keresztül fizetőképesség szempontjából, és ezt kell tudnunk lefordítani a saját szakmánk nyelvére. Milyen anyagot alkalmazzunk? Fát, fémet vagy mást? Milyen idomokban gondolkodjunk, milyen hangsúlyosan jelenjen meg a cég brandje? Ezek mind olyan kérdések, amik alapvetően a célcsoport meghatározásából adódnak. Fontos a mi cégünknél is, hogy ez a stratégiai munka egy kicsit ma már elkülönülten kell működjön a hagyományos folyamattól, mert a praktikusság fontos, de nem befolyásolhatja a tervezést. Ez egy speciális szakma lett az elmúlt két évben és azt látom, hogy a mi hivatásunkban az tud megmaradni és fejlődni, aki ezeket az elvárásokat is teljesíteni tudja. Ehhez fontos, hogy a cég kétpólusú legyen, ahol az egyik a stratégiát, a másik pedig az operatív megvalósítást képviseli. Ma már nem elegendő jó asztalosnak lenni és sokat beszélni az ügyféllel az igényeiről. A dizájntrendeket, azok mentális hatását is értenünk kell, különben a legszebb dizájnnal is félrecsúszik a folyamat, és annak a bevétel visszaesése a következménye. Ezt pedig nem engedhetjük meg, ha hosszú távú partneri kapcsolatokat akarunk fenntartani.” – elemezte a helyzetet a az ENDORIENCE CEO-ja, Nidermayer Gergő.
Az biztos, hogy a vírusválság után sok változásra kell felkészülnünk a különböző piacokon. A vásárlás, a pénzköltés mindig fontos lesz az emberek számára, és pontosan tudjuk, hogy nagyon sokaknak egyfajta kikapcsolódás, másoknak saját munkájuk jutalma. Éppen ezért szeretnék a pénzüket abban a környezetben elkölteni, ami számukra inspiráló, motiváló. Persze azzal is tisztában kell lennünk, hogy ami a társadalom egyik csoportja számára hozza ezeket az elvárásokat, a társadalom ellenpólusából ellenérzést vált majd ki. Erre pedig az ügyfélhelyiségek kialakításánál figyelnünk kell!