Az Eurosender egy szerény ljubljanai indulási alapból Európa egyik legcsendesebben működő logisztikai platformját építette fel. A 2014-ben alapított startup egy olyan iparágat vett át, amely bár nem a mozgékonyságáról ismert, mégis elég mozgékonnyá tette ahhoz, hogy új típusú ügyfeleket szolgáljon ki: kisvállalkozásokat és fogyasztókat, akiknek nagyok az elvárásaik és kis szállítási volumenük van.
Az alapfeltevés szinte megtévesztően egyszerű: ahelyett, hogy saját flottát építene, az Eurosender digitális tömeges felvásárlóként működik, és a magánszemélyek és kkv-k keresletét összegyűjtve alacsonyabb árakat tud kialkudni a nagy fuvarozókkal. A felhasználók bejelentkeznek, megadják az átvételi és szállítási adatokat, és azonnali árajánlatokat kapnak. A színfalak mögött a rendszer azt teszi, amire egyetlen felhasználó sem lenne képes: a kollektív mennyiséget kihasználva vállalati szintű árakat biztosít. Az igazi váltás azonban a gondolkodásmódban rejlik. Amígy hagyományosan a logisztikai cégek kapacitást adnak el; az Eurosender inkább az egyszerűségre és átláthatóságra törekszik. A szállítási élményt úgy alakította át, mint ami közelebb áll egy szállodai szobafoglaláshoz – logikus, gyors és nem terheli az iparági szakzsargon. Ez az átfogalmazás fontos, különösen az európai mikrovállalkozók új hulláma számára, akik laptopról irányítják a műveleteket, és ugyanolyan könnyedén szállítanak a határokon átnyúló ügyfeleknek, mintha a közösségi médiában posztolnának.
Az Eurosender növekedése ezt a változást tükrözi. A vállalat az első néhány év alatt az egész EU-ra kiterjesztette szolgáltatási lefedettségét, és éves szinten három számjegyű bevételnövekedést ért el. Partnerséget alakított ki a legnagyobb biztosítókkal, kiskereskedelmi hálózatokkal és távközlési szereplőkkel, így a fizikai rezsiköltségek növelése nélkül bővítette hatókörét. Egy olyan piacon, amelyet gyakran a nehéz infrastruktúra határoz meg, az Eurosender a platformintelligencia mellett döntött, ez pedig lehetővé tette a vállalat számára, hogy anélkül méretezzen, hogy túlságosan felduzzadna – ez az egyensúly pedig nagyon sok logisztikai startupnak nem igazán sikerül. Míg a szembetűnő értékelések és az egyszarvúak versenye uralja a címlapokat, az Eurosender egy inkább csendesebb áramlat része: olyan startupoké, amelyek régi problémákat oldanak meg karcsú, adaptív technológiával és persze mutatós dizájnérzékkel. Az Eurosender ugyanis nem a régi logisztikai óriások helyébe akar lépni, hanem átirányítani akarja őket, és egyfajta hidat épít közöttük és az ügyfelek között. Ezáltal a szállítmányozást egy régi költségközpontból stratégiai eszközzé alakítja át a digitálisan működő európai vállalkozások hosszú farkának stratégiai eszközévé.
Mindnképpen szembetűnő a jellegzetesen szlovén megközelítés a cég stílusában – pragmatikus, precíz és (csendesen) magabiztos. És talán éppen ez teszi az Eurosendert olyan vállalattá, amelyre érdemes odafigyelni: nem azért, mert hangos, hanem mert olyan stabil értéket épít, amit nem is kell feltétlenül világgá kürtölni.