Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Tesla: Megtorpant víziók, csökkenő eredmények

Kemény és kényelmetlen eredményjelentésre készül a Tesla. Elemzők arra számítanak, hogy a vállalat negyedéves profitja jelentős csökkennést mutat majd, és a tavalyi év azonos időszakában elért 1,1 milliárd dollár alá csúszik. A világ legértékesebb autógyártója számára a számok egy mélyebb problémára világítanak rá: A Tesla nem csak a piaci ellenszéllel, hanem a komoly identitásválsággal is szembe kell néznie, amelynek középpontjában természetesen most is a szókimondó vezérigazgató áll.

Elon Musk egyre nagyobb szerepvállalása a Trump-kormányzatban, beleértve a kormányzati hatékonysági minisztérium ellentmondásos vezetését, kiváltotta a kritikusok, sőt néhány hűséges vásárló haragját is. Az egykor a környezetvédők és a centristák kedvence volt, a Tesla márka azonban egyre inkább polarizál. A Tesla-kereskedéseknél világszerte megjelenő tüntetéseket az eladások visszaesése követte, a korábbi fogyasztók pedig más alternatívákat kezdtek el keresni. Közben a verseny is jelentősen felerősödött. Az olyan kínai gyártók, mint a BYD, valamint a hagyományos autógyártók, mint a GM, a Volkswagen és a Hyundai, egyre szélesebb körű elektromos járműkínálatukkal tovább csökkentik a Tesla piaci részesedését. Olyannyira, hogy globális eladásai 13 százalékkal csökkentek 2025 első negyedévében a tavalyi év azonos negyedévéhez képest. A 2023-ban elért 1,8 millió eladott járműves csúcsot követően a vállalat 2024-ben már csak 1,7 milliót tudott elérni – ez a pálya pedig igen messze van a korábban kitűzött céltól, hogy az évtized végére évi 20 millió darabot adjon el.

Úgy tűnik, hogy a Tesla évek óta legmerészebb innovációjaként beharangozott Cybertruck sem teljesít megfelelően. A jármű eladásai mintegy 50 százalékkal estek vissza az előző negyedévhez képest, annak ellenére, hogy a Tesla akár 8500 dolláros kedvezményt is kínál. A Tesla ígéretei, miszerint 2025 közepére egy olcsóbb elektromos járművet tervez, továbbra is homályosak. Egyetlen prototípust sem mutattak be, és bennfentesek szerint az autó egyszerűen a Model 3 vagy a Model Y kicsinyített változata lehet. A világos részletek hiánya azonban jeletősen fokozza a befektetők aggodalmát. Az sem tesz jót a Tesla brand értékének, hogy importált alkatrészekre támaszkodik, amelyek közül Trump kereskedelempolitikája miatt most számos új vámmal kell szembenéznie. Bár az amerikai gyárak Kaliforniában és Texasban megvédik a vállalatot a hatások egy részétől, az ellátási láncra nehezedő nyomás arra kényszerítheti a vállalatot, hogy válasszon a magasabb árak vagy a szűkebb árrés között.

Musk a mesterséges intelligenciát és az autonóm vezetést jelölte meg a Tesla jövőjeként. De a riválisok, mint a Waymo, már most is fizetős robottaxi szolgáltatásokat üzemeltetnek több amerikai városban, és nemzetközi piacokon is tesztelnek. Mivel a Waymo hetente több mint 200 000 fizetős fuvart regisztrál, a korábban az innovativitásáról híres Tesla víziója kezd úgy tűnni, mintha egy szürke és semleges állásban ragadt volna.