Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

…tette hozzá a vezérigazgató

Bár az amerikai munkaerőpiac erősödik, a cégek felsővezetői egyre többet beszélnek a közelgő recesszióról. James S. Tisch, a Loews Corporation – egy hatalmas biztosítási és ipari multinacionális vállalat – vezérigazgatója például egy eredménybeszámoló során megjegyezte,” recesszióra számít, de nem olyan katasztrofálisra, mint 2008-2009-ben”.

Tisch ezzel nincs egyedül. Howard Schulz, a Starbucks ideiglenes vezérigazgatója kijelentette, hogy a vállalat „nagymértékű aggodalommal tekint a környezetre”. A környezet ebben az esetben azt az üzleti és gazdasági környezetet jelenti, amely drasztikusan befolyásolhatja a kávézólánc eladásait. Hasonlóképpen William J. Hornbuckle, az MGM Resorts International vezérigazgatója is azt hangoztatta nemrégiben, hogy ő és vezetői csapata „nem vakok”, és „tökéletesen tudatában vannak az infláció hatásainak”, amikor a recesszió lehetőségéről beszéltek.

Az R-szó

Amikor a vezérigazgatók nyilatkoznak akár elemzők, befektetők vagy bárki más előtt, egyre gyakrabban használják az „R” betűs szót. A nagyvállalatok vezetői az esetek többségében a pozitívumokra összpontosítanak, de úgy tűnik, hogy a közelgő „recesszió” nem olyasmi, amit figyelmen kívül hagyhatnak. Sőt, sokan felkészítik magukat, vállalatukat és befektetőiket arra, ami egészen biztosan bekövetkezik: a kevesebb nyereségre. Jelenleg az Egyesült Államokban a vállalatok rekordnyereséget könyvelhetnek el, és még a légitársaságok is fantasztikusan teljesítenek. De vannak arra utaló jelek, hogy ez a tendencia lassulni fog, különösen bizonyos iparágak esetében, amelyeket közvetlenebbül érint az infláció. Sok cég nem érte el a nagyra törő harmadik negyedéves nyereségcélokat, amelyeket a kivételesen erős első és második negyedéves széria miatt magasabbra igazítottak. Az S&P 500 vállalat eredménybeszámolói során 409 vállalatból 165-nél hangzott el a „recesszió” kifejezés, holott egy évvel ezelőtt ez a fogalom még csak 42 jelentésben szerepelt.

Az utóhatás

Most, hogy a Federal Reserve ismét megemelte a kamatlábakat az egyre növekvő infláció elleni küzdelem jegyében, a recessziós félelmek nagyobbak, mint valaha. Jerome Powell, a Fed elnöke már nem hisz abban a forgatókönyvben, ahol az infláció anélkül szűnik meg, hogy a gazdaság recesszióba kerülne. De azért van néhány biztató adat is, hiszen a harmadik negyedévben az amerikai gazdaság 2,6 százalékkal nőtt, ami a vártnál jobb eredmény volt. Hasonlóképpen a Munkaügyi Statisztikai Hivatal is arról számolt be, hogy a munkáltatók októberben több mint 261 000 új munkahelyet teremtettek, ami szintén felülmúlta az előzetes várakozásokat. A gazdaság azonban egyértelműen lassulni fog, ami a Fed kamatemelésének elkerülhetetlen, még ha késleltetett következménye is. Az amerikai gazdaság bajai a szokásos gazdasági eseményeken és a világjárvány utóhatásain alapulnak, ellentétben Európával, ahol mindezt tetézi az ukrajnai háború és az ebből eredő energiaválsággal való küzdelem. A közelgő recesszió ellenére, ha a globális képet nézzük, az USA jó helyzetben van.