Az elmúlt héten Hollywood kettős valósággal találta magát szemben: pusztító erdőtüzek tették a földdel egyenlővé szülővárosának jelentős részét, elpusztítva városrészeket és kitelepítve százezreket, miközben a film- és televíziós ipar gyakorlatilag érintetlenül folytatta működését.
A tüzek, amelyek Los Angeles és a környező régiók hatalmas területeit emésztették fel, eddig mintegy 300 000 lakost kényszerítettek evakuálásra, köztük a szórakoztatóipar néhány prominens személyiségét. Az olyan stúdiók, mint a Disney, ideiglenesen bezárták irodáikat, míg mások a távmunkát szorgalmazták, a káosz ellenére azonban a filmek és sorozatok gyártási ütemtervei egyelőre többnyire érintetlenek maradtak. A stúdió tapasztalatai jól rávilágítanak az éles kontrasztra: míg a vállalat vezérigazgatója és több vezetője személyesen kényszerült lakóhelye elhagyására, 64 alkalmazott pedig elvesztette otthonát, a tartalomkészítés szélesebb körű gépezete érintetlen maradt. A Disney, más nagy stúdiókkal együtt, nem tapasztalt jelentős fennakadásokat a filmgyártásban, mivel a legtöbb élőszereplős forgatás már régóta olyan, adózás szempontjából jóval barátságosabb helyekre költözött, mint Georgia, New York és az Egyesült Királyság. Ez a földrajzi eltolódás ráadásul már egy szélesebb körű tendenciát mutat az iparágban: míg Los Angeles továbbra is a stúdiók és persze a döntéshozatal központja marad, a fizikai filmkészítés – a díszletek, a stábok és a kamerák – már régen máshová költözött. Az elmúlt héten csak két nagyobb produkciót állítottak le Los Angelesben a tüzek miatt: a “The Hand That Rocks the Cradle” remake-jét és az “Avatar” harmadik részét. Más stúdiók, köztük a Universal, a Warner Bros. és a Netflix produkciói szintén érintetlenül folytak.
Hollywood ellenállóképessége ellenére a tüzek mélyebb kérdéseket vetnek fel a közösség jövőjével kapcsolatban, hiszen az iparban dolgozó szakemberek – a világítástechnikusokat, sminkeseket és más, a forgatáson dolgozó művészeket képviselő szakszervezeti tagok – számára az otthonok és a környék pusztulása tovább növeli megélhetésük bizonytalanságát. Mivel a gyártás egyre inkább decentralizálódik, egyesek megkérdőjelezhetik, hogy egyáltalán megéri-e egy komolyabb újjáépítés Los Angelesben. Eközben az iparág nyilvánosságra hozott tevékenységei a válaszok keveredését mutatták. Vörös szőnyeges eseményeket töröltek, a díjakkal kapcsolatos bejelentéseket elhalasztották, és a promóciós kampányokat alakították át. Néhány eseményt mégis megtartottak, amiért persze érkezett a kritika, hogy a katasztrófa közepette nem tűntek eléggé érintettnek. Hollywoodban az üzlet folytonossága és az empátia közötti egyensúlyozás már megszokott kihívássá vált: az elmúlt években az iparág egy világjárvány, elhúzódó munkabeszüntetések, könyörtelen háborúk és a streaming-korszak folyamatos felfordulása között kellett, hogy eligazodjon. A legutóbbi katasztrófa ismét próbára tette az alkalmazkodóképességét, miközben a közvélemény jóindulatát is próbálja fenntartani.
Ahogy a tüzek elvonulnak, a Hollywood ökoszisztémáját érintő hosszú távú következmények továbbra is bizonytalanok. Akár a fokozott közösségi támogatás, akár a termelés további decentralizációja, akár a nyilvánosság bevonására irányuló stratégiák változása révén, az iparág egy komoly számvetés pillanata előtt áll. Addig pedig a kamerák egyelőre tovább forognak, még akkor is, ha az otthonuknak nevezett város az újjáépítésért küzd.