Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

The Shows Must Go On

Az elmúlt héten Hollywood kettős valósággal találta magát szemben: pusztító erdőtüzek tették a földdel egyenlővé szülővárosának jelentős részét, elpusztítva városrészeket és kitelepítve százezreket, miközben a film- és televíziós ipar gyakorlatilag érintetlenül folytatta működését.

A tüzek, amelyek Los Angeles és a környező régiók hatalmas területeit emésztették fel, eddig mintegy 300 000 lakost kényszerítettek evakuálásra, köztük a szórakoztatóipar néhány prominens személyiségét. Az olyan stúdiók, mint a Disney, ideiglenesen bezárták irodáikat, míg mások a távmunkát szorgalmazták, a káosz ellenére azonban a filmek és sorozatok gyártási ütemtervei egyelőre többnyire érintetlenek maradtak. A stúdió tapasztalatai jól rávilágítanak az éles kontrasztra: míg a vállalat vezérigazgatója és több vezetője személyesen kényszerült lakóhelye elhagyására, 64 alkalmazott pedig elvesztette otthonát, a tartalomkészítés szélesebb körű gépezete érintetlen maradt. A Disney, más nagy stúdiókkal együtt, nem tapasztalt jelentős fennakadásokat a filmgyártásban, mivel a legtöbb élőszereplős forgatás már régóta olyan, adózás szempontjából jóval barátságosabb helyekre költözött, mint Georgia, New York és az Egyesült Királyság. Ez a földrajzi eltolódás ráadásul már egy szélesebb körű tendenciát mutat az iparágban: míg Los Angeles továbbra is a stúdiók és persze a döntéshozatal központja marad, a fizikai filmkészítés – a díszletek, a stábok és a kamerák – már régen máshová költözött. Az elmúlt héten csak két nagyobb produkciót állítottak le Los Angelesben a tüzek miatt: a “The Hand That Rocks the Cradle” remake-jét és az “Avatar” harmadik részét. Más stúdiók, köztük a Universal, a Warner Bros. és a Netflix produkciói szintén érintetlenül folytak.

Hollywood ellenállóképessége ellenére a tüzek mélyebb kérdéseket vetnek fel a közösség jövőjével kapcsolatban, hiszen az iparban dolgozó szakemberek – a világítástechnikusokat, sminkeseket és más, a forgatáson dolgozó művészeket képviselő szakszervezeti tagok – számára az otthonok és a környék pusztulása tovább növeli megélhetésük bizonytalanságát. Mivel a gyártás egyre inkább decentralizálódik, egyesek megkérdőjelezhetik, hogy egyáltalán megéri-e egy komolyabb újjáépítés Los Angelesben. Eközben az iparág nyilvánosságra hozott tevékenységei a válaszok keveredését mutatták. Vörös szőnyeges eseményeket töröltek, a díjakkal kapcsolatos bejelentéseket elhalasztották, és a promóciós kampányokat alakították át. Néhány eseményt mégis megtartottak, amiért persze érkezett a kritika, hogy a katasztrófa közepette nem tűntek eléggé érintettnek. Hollywoodban az üzlet folytonossága és az empátia közötti egyensúlyozás már megszokott kihívássá vált: az elmúlt években az iparág egy világjárvány, elhúzódó munkabeszüntetések, könyörtelen háborúk és a streaming-korszak folyamatos felfordulása között kellett, hogy eligazodjon. A legutóbbi katasztrófa ismét próbára tette az alkalmazkodóképességét, miközben a közvélemény jóindulatát is próbálja fenntartani.

Ahogy a tüzek elvonulnak, a Hollywood ökoszisztémáját érintő hosszú távú következmények továbbra is bizonytalanok. Akár a fokozott közösségi támogatás, akár a termelés további decentralizációja, akár a nyilvánosság bevonására irányuló stratégiák változása révén, az iparág egy komoly számvetés pillanata előtt áll. Addig pedig a kamerák egyelőre tovább forognak, még akkor is, ha az otthonuknak nevezett város az újjáépítésért küzd.