Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Tudatosság és újrarendeződés a mobilházpiacon – Visszatekintés a 2024-es évre

(Forrás: Mindent a Mobilotthonokról podcast, 2025.07.03)

A Mindent a mobilházakról podcast hatodik epizódjában a magyar mobilházpiac 2024-es alakulását vették górcső alá. A beszélgetés középpontjában a számok mögötti történetek, a tudatosabb vásárlói magatartás és a piac jövője állt, melyhez Lunk Gergellyel, a Mobile Homes Centre ügyvezetője, mint állandó szakértő vendég csatlakozott.

2024: Zsugorodás helyett stabilizáció

Az év elején sokan tartottak attól, hogy a gazdasági nehézségek és a háborús helyzet összeomláshoz vezethetnek. Az adatok azonban mást mutatnak: bár a mobilházpiac 16%-kal zsugorodott, a teljes árbevétel így is elérte az 1,97 milliárd forintot. Ez inkább stabilizációnak, mint drámai visszaesésnek tekinthető. A Mobile Homes Kft. ezzel szemben megtartotta korábbi bevételi szintjét, ami a piac szerkezetét nézve azt jelenti, hogy miközben az egész szektor visszaesett, ők ellenálltak a trendnek. Gergely kiemelte: ugyanolyan bevételért 2024-ben sokkal több munkát kellett beletenniük, mint egy évvel korábban. Ez a tapasztalat rávilágít arra, hogy a növekedés helyett a tudatos munka és ügyfélfókusz vált a siker kulcsává.

Túl gyors növekedés: törékeny alapok

A beszélgetés során szóba került, hogy több, a piacra újonnan belépő mobilház kereskedő 2022–2023-ban hatalmas növekedést produkált, ám 2024-re látványos visszaesésbe fordult. Ennek oka a szakértők szerint a túl gyors bővülés: az ellátási lánc, a munkaerő és az ügyfélszolgálat egyszerre vált sérülékennyé. Amíg a kereslet erős volt, könnyű volt „meglovagolni a hullámot”, de amikor a piac hűlni kezdett, a gyenge struktúrák hamar megbuktak. A vevők ugyanis egyre tudatosabb és részletesebb kérdésekkel érkeznek: garanciáról, szervizről, hosszú távú megbízhatóságról érdeklődnek. Aki ezekre nem tud világos választ adni, annak nehéz dolga van.

A vásárlói magatartás átalakulása

Az epizód egyik fő tanulsága, hogy a mobilház-vásárlók már nem impulzív döntést hoznak, hanem előre készülnek. A 2021–22-es „gyorsan, olcsón” mentalitást felváltotta a listákkal, összehasonlításokkal érkező ügyfél, aki a kényelem, karbantartás, eladhatóság és jogi tisztaság szempontjait vizsgálja. Ez a változás nem érte váratlanul a Mobile Homes Centre-t, hiszen ők mindig a hosszú távú stabilitásra építették szolgáltatásaikat. A cég garanciái, telepítési és szervizszolgáltatásai pontosan az ilyen vevői elvárásokat célozzák.

Nemzetközi összehasonlítás

A beszélgetés rávilágított arra is, hogy Magyarország még lemaradásban van Nyugat-Európához képest. Olyan országokban, mint Hollandia, Németország vagy Franciaország, a mobilházak már régóta a lakhatási stratégia integrált részei. Ott szabályozás, finanszírozás és biztosítási modellek egyaránt támogatják a piacot. Magyarországon ezzel szemben még mindig él az a tévhit, hogy a mobilház csak átmeneti, gyenge minőségű megoldás. Ugyanakkor a rugalmasság előny lehet: ha sikerül szabályozási szinten is elfogadni a mobilházakat, a magyar piac gyorsabban képes reagálni, mint a nagyobb, merevebb rendszerek. Lengyelország példája különösen tanulságos: ott 2021 óta egyszerű bejelentéssel is lehet akár 70 m²-es mobilházat építeni. Ez jelentősen megnövelte a kínálatot és elérhetőbbé tette a lakhatást.

Mit mutatnak az idei adatok?

2025 első öt hónapja alapján a Mobile Homes Centre növekedést tapasztalt, szemben a piaci stagnálással. A kereslet főként a nagyobb, minőségibb, drágább otthonokra, valamint az új mobilházakra irányult. Ez megerősíti az előrejelzéseket, miszerint a prémium szegmens lesz a növekedés motorja.


Vásárlói tanácsok

  • Ne csak az árat és a kinézetet nézzék.
  • Tegyenek fel kérdéseket a szolgáltatásokról, telepítésről, garanciáról.
  • Vizsgálják meg, hogy a cég hosszú távon is jelen lesz-e a piacon.

A valódi próba ugyanis nem az, hogy a ház mennyire tartós, hanem hogy öt év múlva is lesz-e kihez fordulni problémák esetén. A jövőt illetően Lunk Gergely szerint a piac szakmaibbá válik: kevesebb, de erősebb szereplő marad talpon, akik képesek valódi bizalmat építeni. A vásárlók pedig egyre inkább otthonként tekintenek a mobilházakra, nem alternatív szükségmegoldásként. A cél, hogy a mobilházak Magyarországon is beépüljenek a lakáspolitikába, és a társadalom elsődleges, életképes lakhatási opcióként fogadja el őket.