Egy jelentős munkaügyi vitában egy svéd kerületi bíróság a Tesla ellen döntött abban a perben, amelyben a PostNordot, Svédország fő postai szolgáltatóját akarta arra kényszeríteni, hogy folytassa a kézbesítést az autógyártónak.
A PostNord ugyanis közel egy évvel ezelőtt leállította szolgáltatásait egy szélesebb körű munkabeszüntetéssel szolidaritást vállalva, amely része volt annak a törekvésnek, hogy a Teslát a szerelők szakszervezetével, az IF Metallal kötött kollektív szerződés aláírására kényszerítsék. Az ítélet, amely hangsúlyozta, hogy a svéd alkotmány megakadályozza az állami beavatkozást a munkaügyi vitákba, kiemeli a svéd szakszervezetek erejét. Svédországban a munkaerő közel 70%-a dolgozik szakszervezetben.
A Tesla svédországi problémái a munkaügyi és szabályozási kihívások szélesebb mintázatának részei, amelyekkel az autógyártónak 2024-ben világszerte szembe kellett néznie. Az Egyesült Államokban a vállalat a szakszervezetek növekvő nyomásával küzdött, különösen a texasi és kaliforniai gyári munkások nagy visszhangot kiváltó szervezkedési erőfeszítései után. Németországban a Tesla Berlin melletti Gigafactory gyárában késésekkel és környezetvédelmi csoportok tiltakozásával kellett szembenéznie, ami a gyártási ütemtervekben is visszaesést okozott. Az autógyártó emellett a kínai szabályozói ellenőrzésbe is belekeveredett, ahol az adatvédelemmel és a termékvisszahívásokkal kapcsolatos aggodalmak fokozott kormányzati felügyeletet eredményeztek. Ezek a globális zavarok próbára tették a Tesla képességét, hogy eligazodjon a különböző munkaügyi és szabályozási környezetekben, ami tovább bonyolítja nemzetközi terjeszkedési erőfeszítéseit.
A Tesla elutasította a tárgyalásokat az IF Metallal, amivel sokakat feldühített a svéd szakszervezeti közösségben, amely úgy látja, hogy a vállalat álláspontja aláássa a szakszervezetek és a vállalkozások közötti együttműködési kapcsolatot. A vita bojkottokhoz és szolgáltatási fennakadásokhoz vezetett, többek között a postai dolgozók leállították a Tesla-kereskedések számára kulcsfontosságú termékek, például új rendszámtáblák szállítását. Ezen akadályok ellenére a Teslának sikerült megoldásokat találnia, például az új tulajdonosokat arra utasította, hogy közvetlenül kérvényezzék a rendszámtáblákat, vagy a szomszédos országokból szárazföldi úton szállították az autókat, hogy elkerüljék a dokkmunkások bojkottját. A Tesla svédországi eladásai ennek ellenére tovább nőttek, és a vállalat az év első kilenc hónapjában 1%-os növekedést jelentett, összesen 16 478 autót értékesített. A munkaügyi patthelyzet azonban továbbra is megoldatlan, a szakszervezetek, köztük a Seko, továbbra is szolidaritást vállalnak az IF Metallal. Gabriella Lavecchia, a Seko elnöke felszólította a Teslát, hogy tartsa tiszteletben a kollektív tárgyalási folyamatot, és kijelentette, hogy a vállalatnak a szakszervezeti befolyás megkerülésére irányuló erőfeszítései nagyobb problémákra utalnak.
A Teslának lehetősége van arra, hogy a következő három héten belül fellebbezzen a döntés ellen egy felsőbb bíróságon, de a folyamatban lévő konfliktus hangsúlyozza a svédországi munkaügyi kapcsolatok bonyolultságát és az ország erős szakszervezeti hagyományait.