A Boeing legnagyobb szakszervezete, a Gépészek és Repülőgépipari Dolgozók Nemzetközi Szövetsége (IAM) hétfőn megszavazta az új szerződés jóváhagyását, és ezzel véget vetett a hetekig tartó sztrájknak, amely súlyosan érintette az űrkutatási óriás pénzügyeit. A szavazáson a szakszervezeti tagok 59%-a támogatta a megállapodást, ami áttörést jelent, miután korábban két szerződési ajánlatot is elutasítottak. A szerződés értelmében a szeptember 13-án kezdődött sztrájk után november 12-én mintegy 33 000, főként Seattle környékén dolgozó Boeing-dolgozó térhet vissza a munkába.
A négy évre szóló szerződés jelentős előnyöket tartalmaz a munkavállalók számára, többek között 43%-os kumulatív béremelést, ami jelentős javulást jelent az eredetileg javasolt 27%-os bérfejlesztéshez képest. A munkavállalók 12 000 dolláros ratifikációs bónuszt is kapnak, ami az eredeti ajánlat négyszerese (!), de emellett még a nyugdíjazási juttatások is javulnak. A Boeing kötelezettséget vállalt arra, hogy a következő kereskedelmi repülőgépét a Seattle-i régióban fogja gyártani, ami első alkalommal tett ígéret, amit a vezetők a szakszervezet egyik legnagyobb győzelmének tartanak. „Ez egy győzelem” – mondta Jon Holden, aki büszke a szakszervezeti tagokra, akik a kihívásokkal teli tárgyalások során »kitartottak«.
A Boeing amúgy, amely még mindig lábadozik a múltbéli kudarcokból, komoly pénzügyi kihívásokkal néz szembe: a szeptemberrel zárult három hónapra 6,1 milliárd dolláros veszteséget jelentett. A sztrájk ezt tovább súlyosbította, a cégnek becslések szerint 5,5 milliárd dollárjába került, a teljes gazdasági veszteség pedig – a beszállítókkal és a vevőkkel együtt – meghaladta a 9,6 milliárd dollárt. A sztrájk pénzügyi áldozatai a közelmúlt történetének egyik legmagasabbjai közé tartoznak, és párhuzamba állíthatóak az 1998-as General Motors munkabeszüntetés és az 1997-es UPS-sztrájk nagyságrendjével. A veszteségek mérséklése érdekében a Boeing több ezer alkalmazottat bocsátott el ideiglenesen, és csökkentette kiadásait, míg néhány beszállító szintén szüneteltette működését. A szerződés egy 2008-as megállapodást vált fel, amely az évek során egyébként is többször módosult. Az előző, 2008-as sztrájk miatt a Boeing 104 repülőgéppel kevesebbet szállított le, ami 6,4 milliárd dolláros bevételkiesést eredményezett. Ezúttal a Boeing megrendeléseinek 75%-át kitevő Max gyártása továbbra is ellenőrzés alatt áll, mivel az FAA havi 38 gépre korlátozta a gyártást.
A Boeing újonnan kinevezett vezérigazgatója, Kelly Ortberg számára a szerződés mindenképp potenciális fordulópontot jelent: Ortberg azt tervezi, hogy világszerte ugyan 17 000 munkahelyet szüntet meg, de részvényeladások révén több mint 21 milliárd dollárt gyűjt a pénzügyek rendbetétele érdekében, így remélhetőleg ez a megállapodás stabilizálja a Boeing dolgozóinak számát, és helyreállítja a márka iránti bizalmat.