Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A jó művészek másolnak, a nagy művészek lopnak

Nagy igazság van ebben a mondásban, amit a zeneipar legnagyobbjai nagyon jól ismernek. Beyoncé a minap eltávolította Kelis Milkshake című dalának interpolációját az Energy című új dalából. A szám eredeti verziójának végén az énekesnő Kelis 2003-as slágerének dallamára énekelt. Az album megjelenése előtt Kelis nyíltan hangot adott nemtetszésének. Amin igazából nincs is mit csodálkozni, hiszen nem konzultáltak vele a döntésről, ezért ő ezt „tolvajlásnak” nevezte. Beyoncé végül kedden frissítette a dal streaming platformokon található változatait és eltávolították belőle a kifogásolt részt.

A különbség aközött, hogy „kalapot emelünk” egy másik zenész előtt inspirációért, vagy hogy az ügyvédjük megvádol bennünket szerzői jogok megsértésével, hatalmas. Néha azonban elég pár millió dollár is… A The Verve frontembere, Richard Ashcroft 22 évig tartó vitát folytatott a Rolling Stones The Last Time című dalának zenekari változatából vett négy másodperces vonós minta miatt. Ez azt jelentette, hogy addig egy fillért sem keresett a zenekar 1997-es Bitter Sweet Symphony című megaslágeréből. Mikor Ashcroft megkapta az Ivor Novello-díjat megragadta az alkalmat, hogy bejelentse: Mick Jagger és Keith Richards „kedves és nagylelkű gesztusként” visszaadta Ashcroftnak a jogdíjjogokat és a teljes dalszerzői elismerést. Az Urban Hymns kiadása érdekében létrejött az alku, beleértve Jagger és Richards dalszerzői elismerését – ami megmagyarázza, hogy később mindkettőjük nevét a legjobb dal Grammy-jelöléséhez csatolták a számért – annak ellenére, hogy a dal egyáltalán nem hasonlított az eredeti Stones dalra. A Stones e jóindulatú gesztusa azonban ellentétben áll a 2015 óta egyre növekvő tendenciával, ami a bíróság elé kerülő állítólagos dalszerzői plágiummal kapcsolatos kereseteket illeti. Az engedély nélküli minták és a gyanúsan hasonló dallamok örökre megváltoztatták a zeneipar arculatát.

Itt van például a Blurred Lines-ügy, ami annyiban szokatlan, hogy a néhai Marvin Gaye családja nem vádolta Robin Thicke-et és Pharrell Williamst a dalszövegek vagy mondatok közvetlen plagizálásával. Azt állították, hogy minden idők egyik legkelendőbb kislemeze Gaye 1977-es Got to Give It Up című diszkóslágerének stílusát és hangulatát „utánozta”.
A bíróságon Williams azt mondta, hogy a dal társszerzőjeként „azt a… 70-es évek végi érzést” kanalizálta, míg Thicke azt vallotta, hogy ő alig járult hozzá a dalszerzéshez. Az ügy 2018-ban zárult le azzal, hogy a Gaye családnak 5 millió dolláros végkielégítést fizettek, valamint további 50%-os részesedést a jövőbeli jogdíjakból.

A Blurred Lines-ügy óta úgy tűnik, hogy több sztár megelőzte a vitákat azzal, hogy elismerte azokat az embereket, akiknek a munkássága hatással lehetett a dalukra. Például így tett Taylor Swift, aki megosztotta az elismerést a Right Said Freddel, miután a 2017-es Look What You Made Me Do című dal refrénje ugyanazt az ütemes mintát követte, mint az együttes 1991-es fülbemászó I’m Too Sexy című száma. Ed Sheeran hasonlóképpen járt el a TLC 1999-es No Scrubs című dalának íróival, miután a rajongók sorra hasonlóságot fedeztek fel a 2017-es Shape Of You című kislemezdalával.

2018 januárjában Lana Del Rey azt állította, hogy a Radiohead beperelte debütáló kislemezük, a Creep és a 2017-es Lust for Life albumán található Get Free című daluk közötti állítólagos hasonlóságok miatt. A zenekar kiadója a Warner/Chappell ezt tagadta, de megerősítette, hogy a Creep „összes szerzőjének” elismerését kéri. A The Guardian megszólaltatott egy hivatásos zeneszerzőt, hogy elemezze a dalokat, aki megjegyezte, hogy a felhasznált akkordok ritkák a popzenében, és a dallamok kísérteties hasonlóságot mutatnak, bár a hasonlóságok mégsem szándékosak. Az ügy iróniája, hogy a Radioheadet is plágiummal vádolták meg a Creep miatt, a The Hollies 1974-es The Air That I Breathe című dalához hasonló akkordmenet miatt. A zenekar végül megosztotta a jogdíjakat és a társszerzői érdemeket Albert Hammonddal és Mike Hazlewooddal.