Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A műtárgypiac lehűlő tendenciája: A banánok és az óvatos licitálás korszaka

Az őszi aukciós szezon, amely hagyományosan a műtárgypiac csúcspontja, a szürreális látvány és a kijózanító realitások zavarbaejtő keverékét mutatta be. A Sotheby’s-nél a múlt héten egy 6,2 millió dolláros, ragasztószalaggal leragasztott banán, Maurizio Cattelan konceptuális műve, a Comedian lopta el a show-t, és vonzotta a szalagcímeket. Az abszurd diadal mögött azonban a műtárgypiac továbbra is folytatja a pandémiát követő visszaesést, és egyre óvatosabbak a vásárlások mutatkoztak egy olyan iparágban, amely nemrég még úgy tűnt, hogy nem tud ellenállni a szélesebb körű gazdasági nyomásnak.

Annak ellenére, hogy több mint 1600 impresszionista, modern és kortárs műalkotás került árverésre, az eladások volumene korántsem érte el a korábbi évek csúcsát. A három nagy ház – a Sotheby’s, a Christie’s és a Phillips – 1,3 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le, ami bizony 40%-os csökkenést jelent tavaly novemberhez képest, és elképesztő, 60%-os visszaesést a 2022-es csúcshoz képest, amikor is a felgyülemlett kereslet 3,2 milliárd dollárra növelte a piacot. Találunk ugyan sikeres eladásokat, mint például a rekordot jelentő, 121 millió dollárért elkelt René Magritte-festmény, A fény birodalma. Sok műalkotás azonban nehezen váltotta ki az érdeklődést. A kínálat szűkülése, amelyet az amerikai választási szezon alatti gazdasági bizonytalanság befolyásolt, jelentős szerepet játszott. A tehetős gyűjtők nem szívesen váltak meg értékes darabjaiktól, és a világjárvány korszakában jellemző lelkesedés elhalványult az árveréseken. „A piac lendülete elszállt” – jegyezte meg Roman Kräussl, a művészetre mint eszközosztályra szakosodott professzor. A változó ízlés és a piaci korrekciók még tovább definiálták az őszi szezont: a szürrealizmus és a dekoratív szeszélyesség került a középpontba, gondoljunk csak François-Xavier Lalanne bronzból és üvegből készült, bonyolult elefántszobrokat ábrázoló asztalára például, ami 11,6 millió dollárért kelt el, jóval megdöntve a korábbi becsléseket. A piac főszereplői ugyanakkor, mint Jeff Koons és Pablo Picasso közepes eredményeket értek el, ami a piacok árainak újrakalibrálását tükrözi. A kriptovaluta-rajongók egyedi fordulatot hoztak, a fiatal licitálók pedig komolyan felpörgették Cattelan banánjának és más kortárs alkotásoknak az árát. A feltörekvő művészekre irányuló spekuláció, amely a pánik után megugrott, a visszahúzódás jeleit mutatta, a legfiatalabb művészek aukciós összértékei pedig komolyan bezuhantak.

Ahogy a műtárgypiac újrakalibrálódik, a szakértők szerint a visszaesés nem válságot, hanem inkább egy szükséges korrekciót jelez. A kivételes történelmi jelentőségű művek továbbra is erős liciteket vonzanak, míg a közepes értékű ajánlatok iránt mérsékelt kereslet mutatkozik. Az idei szezon kiemelte a művészeti világ változó dinamikáját, egyensúlyt teremtve a ragasztott banánok látványa, az óvatos gyűjtők és az újrakalibrált piacok kijózanító valósága között. Az iparág jövője attól függ, hogy képes lesz-e eligazodni és alkalmazkodni ezekben a változó hullámokban.