Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

EGOT! (1. rész)

Sir Elton Johnt már régóta élő legendaként tartjuk számon, de a múlt heti legújabb kitüntetésével – az Elton John Live című műsoráért kapott Emmy-díjjal – kiérdemelte a tagságot az EGOT exkluzív klubjában. Ez az Emmy most odakerült az öt Grammy-díjhoz, (köztük a Grammy Legend Awardhoz), a két legjobb eredeti dal Oscar-díjához (Can You Feel the Love Tonight és (I’m Gonna) Love Me Again), és az Aida legjobb eredeti zenéjéért kapott Tony-díjhoz, amivel végre teljessé tette az EGOT-státuszát. Ezzel ő a 19. művész, aki mind a négy díjat bezsebelhette karrierje során. Nézzük most a többieket!

1962-ben a híres zeneszerző, Richard Rodgers lett a legelső EGOT-győztes, amikor Grammy-, Oscar- és két Tony-díja mellé egy Emmy-díjat is kapott a Winston Churchill című filmhez komponált eredeti televíziós zenéért. Ugyanebben az évben elnyerte a legjobb eredeti filmzenéért járó Tony-díjat és a legjobb showalbumért járó Grammy-díjat is a No Strings című dalért. A legjobb dalért járó Oscart még 1945-ben vehette át az It Might as Well be Spring című szerzeményért a State Fair című filmből. Rodgers olyan musicalekben dolgozott, mint A muzsika hangja és a South Pacific. Ő indította útjára magát az EGOT-t és azt a hagyományt, hogy az énekesek, színészek, producerek, rendezők és szövegírók mellett gyakran zeneszerzők is kiérdemelhették a rangot jelentő tagságot. Az EGOT-győztesek szinte mindig zeneileg kiemelkedően tehetséges művészek, bár Mike Nichols, Mel Brooks és Whoopi Goldberg mind-mind olyan vígjátéki Grammy-díjakat szereztek, amelyek végül EGOT-győzelmükhöz is vezettek, Viola Davis, Audrey Hepburn és John Gielgud pedig narratív felvételekért kapta a Grammyt.

A második és harmadik EGOT győztesekre 15 évet kellett várni. Helen Hayes lett az első nő, aki EGOT-státuszt szerzett, amikor 1977-ben Grammy-díjat nyert a Great American Documents című szóbeli előadásáért. Korábban két Oscar-díjat nyert a legjobb színésznőként a Fiacskám! és az Airport ’69 című filmekért, két Tony-díjat a Happy Birthday és a Time Remembered című darabokért, valamint egy Emmy-díjat a Schlitz Playhouse of Stars című sorozatban nyújtott alakításáért. Később még egy Tony-díjat nyert: a Lawrence Langner-díjat 1980-ban. Őt a West Side Story sztárja, Rita Moreno követte még ebben az évben, aki a The Muppet Show-ért kapott Emmy-díjával lett EGOT-győztes, amely kitüntetés a legjobb gyermekfelvétel Grammy-díjához (The Electric Company), a legjobb színésznőnek járó Tony-díjhoz (The Ritz) és a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjhoz (természetesen a West Side Story-ért) csatlakozott. Moreno később, (már a következő évben) elnyerte a második Emmy-díjját is a The Rockford Files című sorozatban nyújtott alakításáért.

Újabb 14 év telt el, amikor is John Gielgud csatlakozott ehhez az exkluzív klubhoz 1991-ben. Gielgud, akit főleg Shakespeare szerepeiről ismerhetett meg a közönség, ekkor 87 éves volt, és a Summer’s Lease minisorozatért kapott Emmy-díjat. Korábban három Tony-díjat nyert, emellett a legjobb mellékszereplőnek járó Oscart az Arthurért és egy Grammyt az Ages of Man – Recordings from Shakespeare-ért. Audrey Hepburn több mint 40 évvel azután lett EGOT-győztes, hogy 1953-ban átvette első nagy elismerését, a legjobb színésznőnek járó Oscar szobrot a Római vakációban nyújtott alakításáért. 1994-ben az Audrey Hepburn’s Enchanted Tales című albumáért posztumusz Grammy-díja emelte őt EGOT-státuszba, csatlakozva a Gardens of the World with Audrey Hepburn című munkájáért járó Emmy-díjhoz és az Ondine című darabért kapott legjobb színésznő Tony-díjhoz. 1995-ben Barbra Streisand gyakori munkatársa, Marvin Hamlisch lett a második zeneszerző, aki EGOT-státuszt érdemelt ki. Abban az évben két Emmy-díjat nyert (Barbra: The Concert), ami kiegészült a The Way We Were és a The Entertainer című filmekért négy Grammy-díjjal, a The Way We Were és A nagy balhé című alkotásokért három Oscar-díjjal, valamint az 1976-os A Chorus Line című moziért kapott legjobb eredeti filmzene Tony-díjával. Őt Jonathan Tunick követte 1997-ben – aki szintén egy kivételes zeneszerző -, amikor elnyerte a legjobb hangszerelésért járó Tony-díjat a Titanicért. Korábban a többi nagy díjból is nyert egyet-egyet: Emmyt a zenei rendezésért az 1982-es 100 csillag éjszakájáért, Grammyt a hangszereléséért a Senki sincs egyedül című filmért, és Oscart a legjobb adaptációs filmzenéért az Egy kis éji zenével.

A 2000-es években újabb három filmes csatlakozott a rangos tagsághoz. Mel Brooks 2001- ben lett EGOT-győztes, amikor ugyanazon az estén három Tony-díjat kapott A producerekért. Korábbi díjai között szerepelt négy Emmy a televíziós munkáiért, a legjobb eredeti forgatókönyv Oscar-díja A producerekért, valamint a legjobb spoken-comedy Grammy-díja A 2000 éves ember 2000-ben című filmért. Mike Nichols szintén ebben az évben lett EGOT-díjas. Az Emmy-díj hiányzott még neki, amit végül a Wit című filmért vehetett át, és amiből végül kettőt is nyert ugyanazon az estén. Korábban a legjobb vígjátéki alakításért járó Grammy-díjat az An Evening With Mike Nichols and Elaine May című filmért, a legjobb rendezésért járó Oscar-díjat A diplomaosztóért és hat Tony-díjat olyan előadásokért, mint az Annie és A második sugárút foglya. Az EGOT-státusz megszerzése óta további két Tony-díjat nyert a Monty Python’s Spamalot és az Egy ügynök halála című filmekért, valamint két további Emmy-díjat az Angyalok Amerikában című alkotásért. Whoopi Goldberg 2002-ben csatlakozott az EGOT-csapathoz, amikor elnyerte a legjobb musicalnek járó Tony-díjat a Thoroughly Modern Millie-ért. Emellett korábban két Emmy-díjat vehetett át a Beyond Tara: The Extraordinary Life of Hattie McDaniel és a The View című műsorért, a legjobb vígjátéki felvételért járó Grammy-díjat a Whoopi Goldberg – Original Broadway Show Recordingért, és persze ne feledkezzünk meg híres alakításáról a Ghostban, amiért Oscarral jutalmazták.