2024 minden bizonnyal egy hatalmas év volt a nők számára a popszakmában. Emlékeznek még 2018-ra, amikor Neil Portnow, az Amerikai Hanglemezakadémia akkori elnöke azt mondta, hogy a nőknek „fel kell lépniük”, miután az akkori Grammy-díjakat túlnyomó többségben férfiak nyerték? Nos, mindenesetre hét évvel később a kocka fordult a főbb kategóriákban: Az év lemeze, az év dala és az év albuma kategóriában a nyolc jelöltből hatot női előadók uralnak. És bár a legjobb új előadó mezőnye 50-50 arányban oszlik meg, a két elsöprő esélyes bizony ízig vérig nők: Chappel Roan és Saprina Carpenter.
Ami annyira nem meglepő, az az éllovas(nő) Beyoncé 11 jelölése. Minden idők két legtöbbször jelölt zenésze tulajdonképpen egy házaspár: Beyoncé és Jay-Z péntekig holtversenyben állt egyenként 88 jelöléssel. Ezt a számot fejelte meg most Queen Bey most a maga 11 jelölésével. A Cowboy Carter több műfajon is átível, és rengeteg vendégelőadót tartalmaz, ami miatt több kategóriában is jogosult volt a jelölésre, mint mondjuk az említett Chappell Roan, akinek nincsenek támogatható „segítői”, és a popon kívül egyetlen műfajban sem „nyújtott be pályázatot”. Beyoncé masszív 11 jelölése mellett Billie Eilish, Kendrick Lamar, Post Malone és Charli XCX albumai hét-hét jelölést gyűjtött be, Taylor Swift, Chappell Roan és Sabrina Carpenter pedig egyenként hat-hat jelölést szerzett.
A Grammy négy általános, műfajokon átívelő kategória van, amelyeket együttesen a The Big Four néven ismerünk: az év albuma, az év lemeze, az év dala és a legjobb új előadó. A díjak történetében mindössze 13 előadó kapott jelölést mind a négy kategóriában egyazon évben – legutóbb három évvel ezelőtt Olivia Rodrigo. A legutóbbi jelölési körben Roan és Carpenter is indul a Big Four mindegyikéért; és ha bármelyiküknek is sikerülne a tarolás, akkor ő lesz mindössze a harmadik előadó, akinek ez sikerül, Christopher Cross (1981) és Billie Eilish (2020) után.
Az év albuma címre jelölt nyolc jelöltből hat meglehetősen biztos volt: Beyoncé „Cowboy Carter”, Sabrina Carpenter „Short n’ Sweet”, Charli XCX „Brat”, Billie Eilish „HIT ME HARD AND SOFT”, Chappell Roan „The Rise and Fall of a Midwest Princess” és Taylor Swift „The Tortured Poets Department” című albuma. A hat hölgyhöz kapcsolódó albumok uralták 2024-et – , és nemcsak az eladások alapján, hanem popkulturális szempontjából is. És a másik nemhez tartozó két másik anyag? Hát nem annyira.
Az egyik Jacob Collier „Djesse Vol. 4” című jazz albuma, amely enyhén szólva is halovány anyag egy ilyen erős versenyzőkkel teli mezőnyben. Az egyébként 6 Grammy-díjas zenész jelölése azonban mégsem olyan váratlan, mint André 3000 „New Blue Sun” című albumának jelölése – ami egy epikus hosszúságú, fuvolával előadott instrumentális odüsszeia gyűjtemény. Az OutKast fontos szerepet töltött be a hip hop történetében, de ez a jelölés, mint az év albuma? Tényleg?
A férfi előadók közül a legtöbb jelölést (Post Malone-val holtversenyben), hetet egyébként Kendrick Lamar söpörte be: a kaliforniai rapper „Not Like Us” című listavezető kislemezét öt díjra jelölték, köztük az év dalára, a legjobb rap-előadásra, a legjobb rap-dalra, az év lemezére és a legjobb zenei videóra. Ezen felül Future és Metro Boomin „Like That” című, Kendrick Lamarral közös dala is jelölt a legjobb rap-előadás és a legjobb rap-dal kategóriában.
A zene legnagyobb díjátadója február 2-án kerül megrendezésre a Los Angeles-i Crypto.com Arénában.