Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

It’s a latin world!

Éppen öt éve történt, hogy a „Despacito” listavezető lett az Egyesült Államokban, és további 15 héten át maradt a slágerlista élén, ezzel pedig történelmet írt. Mindössze a harmadik olyan, túlnyomórészt spanyol nyelvű dal, amely valaha is a Hot 100-as lista élére került; a másik kettő a „La Bamba” volt 1987-ben, valamint a „Macarena” 1996-ban. A „Despacito” minden idők legnézettebb YouTube-videója lett (ma közel 8 milliárd megtekintéssel), és egy olyan kulturális forradalmat robbantott ki, ami aztán lebontotta mind a műfaji, mind pedig a nyelvi és nemzetiségi határokat.

Mondhatjuk, hogy elindult egy hullám, aminek köszönhetően a latin zene évről évre globálisan erősödik, újabb és újabb világsztárokat nevel ki és persze hatalmas összegeket termel. Előreláthatólag csak az Egyesült Államokban a latin előadók hangfelvételei 2022-ben több mint egymilliárd dolláros bevételt fognak generálni. A RIAA (Recording Industry Association of America) múlt hónapban közzétett adatai szerint a latin zene kiskereskedelmi alapon 886,1 millió dollárt termelt az Egyesült Államokban 2021-ben. Ez a 886,1 millió dolláros hozam az Egyesült Államokban több mint harmadával, 35,4%-kal nőtt a latin zene előző évi bevételeihez képest. Ennek az éves bevételnek már csak 12,9%-kal (+114 millió dollár) kell növekednie 2022-ben, hogy elérje a bűvös egymilliárd dolláros határt. Figyelembe véve, hogy a latin zene amerikai bevételei 2020-ban éves szinten 19,6%-kal, 2019-ben pedig 28,5%-kal nőttek, 2022-ben szinte biztosan áttöri az egymilliárd dolláros küszöböt. Egyébként a latin zene 886 millió dolláros bevétele 2021-ben 5,91%-os piaci részesedést jelentett a teljes amerikai zenei piacon.

Az elmúlt évtizedben számos mainstream popzenész, mint Ed Sheeran, Sia és Major Lazer használta a latin alapokat, gondoljunk csak olyan slágerekre, mint a Shape Of You, a Cheap Thrills és a Cold Water. Az olyan alműfajok, mint a tropical house és persze a dancehall a 2010-es évek közepén két klasszikus albumot határoztak meg, Rihanna ANTI című lemezét és Justin Bieber Purpose című munkáját. Ne felejtsük el, hogy Bieber volt az, akinek a Despacito angol nyelvű remixe adott végül is globális reflektorfényt a zenének, és lett a nyár magasan legnagyobb slágere 2017-ben. A reggaeton, a latin zenét és a hip-hopot ötvöző műfaj nagy sikerrel lépett be a kortárs popzenébe. Ma a YouTube tíz legnézettebb zenei videója közül nyolcban (!) spanyol előadók szerepelnek. Selena Gomez és Camila Cabello legújabb projektjeikben felkarolták a spanyol gyökereiket, de megemlíthetjük Cardi B megaslágerét, az I Like It-ot Bad Bunny-val és J Balvinnal.

A Covid-19 lecsengése ismét csak egy újabb lendületet ad a latin zenének, az emberek végre utazni, táncolni, bulizni akarnak, és ezt az érzést egyhamar nem akarják újra elveszíteni. Fertőző groove-jaikkal, pozitív energiájukkal és természetes hangzású ütemekkel a latin előadók egyre inkább a megérdemelt reflektorfénybe kerülnek.