Az elektromos autók gazdasági képlete gyors ütemben változik. Bár az új modellek ára még mindig magasabb a hagyományos benzines járműveknél, a használtpiac egészen más képet mutat: egyre több elektromos autó kerül a vásárlókhoz úgy, hogy olcsóbb, mint a belső égésű motorral szerelt riválisok. Ami néhány éve még státuszszimbólum volt, ma már a középosztály hétköznapi választásává válik. A számok ugyancsak is ezt igazolják. A Cox Automotive adatai szerint 2024 júliusában 40 százalékkal több használt elektromos autó kelt el az Egyesült Államokban, mint egy évvel korábban. Bár ez a szegmens még mindig csak a teljes használtpiac 2 százalékát teszi ki, a trend fordulópontot jelez: a vásárlókat ma már sokkal inkább a pénztárcájuk, semmint a környezettudatos meggyőződésük irányítja.
A gyors áresés hátterében a technológiai ugrás áll. Az akkumulátorok fejlődése felgyorsult, a korábbi modellek pedig pillanatok alatt elavulttá váltak. Pár éve a 200 mérföldes (kb. 320 km) hatótáv számított csúcsteljesítménynek, ma a 300 mérföld (480 km) az alap, és a 400 mérföldes (640 km) változatok sincsenek messze. Az új EV-k ára sokszor 40 ezer dollár alatt indul, ami lefelé húzza a korábbi szériák használtpiaci értékét. A tegnap csúcstechnológiája ma már könnyen leértékelődik. Mindez azonban a vásárlóknak kedvez. A kedvezőbb árak mellé alacsonyabb fenntartási költségek társulnak: a villamos energia gyakran feleannyiba kerül, mint a benzin, és az elektromos hajtás jóval kevesebb szervizelést igényel. Egy átlagos háztartásnak ezek a megtakarítások gyakran fedezni tudják egy használt EV havi részleteit. A piaci fellendülést az állam is kifejezetten ösztönzi. Egy szövetségi adókedvezmény például akár 4 000 dollárt enged el azoknak, akik 25 ezer dollár alatti használt elektromos autót vásárolnak. A szeptember végéig élő kedvezmény sok bizonytalan vásárlót rántott be a piacra, tovább gyorsítva az értékesítési hullámot.
A kínálat bősége szintén meghatározó tényező. Az első hullámban vásárlók most cserélik le autóikat hosszabb hatótávú modellekre, vagy adják vissza a lízingelt járműveket. A Tesla, amely az USA-ban a legnagyobb EV-gyártó, különösen nagy szeletet képvisel a használtpiacon. Ahogy a Tesla-tulajdonosok átnyergelnek a Ford, a General Motors vagy a Hyundai új modelljeire, a másodlagos piacot elárasztják a kedvezményes Teslák – gyakran olcsóbban, mint egy vadonatúj benzines rivális. A szakértők szerint mindez az autóipar közeljövőjét vetíti előre. Az évtized végére várható, hogy az új elektromos és benzines autók ára kiegyenlítődik. Akkor a döntéseket már nem ideológia, hanem tisztán a gazdasági racionalitás és a praktikum határozza majd meg. A végső érv nem a technológia vagy a kultúrharc lesz, hanem az ár.
Míg az elektromos autók terjedése sokáig az állami támogatásokon és a környezetvédelmi elkötelezettségen múlt, a használtpiac azt bizonyítja, hogy a megfizethetőség képes igazán felpörgetni az átállást. Sokak számára az elektromos közlekedéshez vezető első lépés nem az autószalonban, hanem a használtautó-telepen kezdődik – ahol a csökkenő árak az elektromos mobilitást valóban tömegessé teszik.