test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Ez (többnyire) elektromos!

Annak ellenére, hogy a piac erőteljesen az elektromos járművek felé tolódik a belsőégésű motorokkal szemben, a hibrid modellek egyre nagyobb teret hódítanak. A Covid előtt a világ néhány legnagyobb autógyártója plug-in hibridek kínálatával próbálta megnyerni magának a vásárlókat. Ezek az autók arra voltak hivatottak, hogy rövid távokon elektromos áramot használjanak, majd pedig a hosszabb utakra benzinüzemre váltsanak. De ezek az járművek – mint például a Chevrolet Volt – nem arattak akkora sikert, mint azt sokan remélték. Ehelyett egyre több fogyasztó választotta a teljesen elektromos opciókat, mint például a Tesla Model S-t. Így a Chevrolet Volthoz hasonló modellek 2019-ben megszűntek.

Furcsa módon ezek a plug-in hibridek most erősen visszatérőben vannak, így elmondható, hogy talán mégis ők voltak a megfelelő termékek, csak rossz időben kerültek piacra. A megnövekvő benzinárak hatására az autógyártók 2021-ben több mint 176 000 plug-in hibridet adtak el az Egyesült Államokban, ami egy év alatt több mint 100 000 darabos ugrást jelent. A vásárlások száma várhatóan tovább emelkedik annak ellenére, hogy 2022-ben az eladások összességében visszaesnek 2021-hez képest. Jelenleg a teljesen elektromos járművek száma nagyjából 5 százalék, a hibridekre vetítve 7 százalék, ha az összes eladott új autót tekintjük. És bár a szakértők azt jósolják, hogy az EV-k hosszú távon majd felváltják a hibrideket, azonban a vártnál jóval hosszabb időbe telt, amíg a teljesen elektromos üzemű járművek felzárkóztak az eladási listákon. Mi több, a közelmúltbeli tendenciák alapján az értékesítésben mutatkozó különbség a következő néhány évben még tovább nőhet.

Az átállás

Az egyik oka annak, hogy az EV-k nehezen tartják a lépést a hibridek eladásának ütemével az, hogy az akkumulátorok kínálata nem elegendő a kereslet fedezésére. És mivel az érdeklődés magas, a kínálat pedig alacsony, az akkumulátorok ára folyamatosan nő. Részben ezeknek az emelkedő költségeknek köszönhetően egy új elektromos autó átlagos ára 66 000 USD, ami azt jelenti, hogy a plug-in hibridek a kevésbé tehetős fogyasztók számára is helyet kapnak a piacon. A hibridekkel szemben felmerülő legfontosabb kritika az volt, hogy nem tudtak kizárólag az akkumulátorokra támaszkodni, vagyis szükségük volt a belsőégésű motorok által biztosított meghajtásra. A plug-in hibridek azonban teljesen akkumulátoros meghajtásra is képesek, és nem kell átállniuk a belső égésű motorokra, kivéve, ha bizonyos távolságon túl közlekednek velük. Mivel akkumulátoraik sokkal kisebbek, mint a hagyományos EV autókban találhatók, költségeik is jóval alacsonyabbak. Az EV-kkel szembeni fő vonzerejük az, hogy gyorsabban tudnak töltődni, és a hosszabb utak során nem függnek teljesen a töltőállomásoktól. Az EV-tulajdonosok gyakran számolnak be „hatótáv-szorongásról”, amikor attól tartanak, hogy nem lesznek képesek időben elérni a töltőállomásokat, mielőtt még lemerül az akkumulátoruk.

Lehet, hogy a General Motors döntése a Volt kivonásáról korai volt. Az egyik fő oka annak, hogy az emberek nem vásárolnak elektromos autót az a vélekedés, hogy még nincs meg a járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúra. Ráadásul a legtöbb fogyasztó számára túl nehéz lenyelni azt a keserű pirulát, hogy 30 percet vagy akár egy órát kell állni egy nyilvános töltőállomáson. A plug-in hibrideket átmeneti technológiának szánták, amíg az országok kiépítik az EV-khez elengedhetetlen infrastruktúrát. Azonban ez az átmenet tovább tart, mint azt sokan remélték, így a plug-in hibridek ideje még mindig nem járt le, különösen annak fényében, hogy egy benzintank feltöltése manapság az Egyesült Államokban könnyen elérheti, sőt akár meg is haladhatja a 100 USD-t. Európában pedig, tekintettel az ukrajnai konfliktus miatti ellátási bizonytalanságokra, a plug-in hibridek ideális választásnak tűnnek.