Google Medicine? Az Alphabet előretörése az egészségügyi színtéren
Vannak olyan iparágak, amelyek túl nagyok és nyereségesek ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyhatnánk őket, mint ahogy az Egyesült Államokban az egészségügyet. A gazdag országok jellemzően GDP-jük 10%-át költik erre a szegmensre. Annak ellenére, hogy az Egyesült Államokban a hasonló országoknál rosszabbak az eredmények, az USA elképesztő 17%-ot költ, ami évente több mint 3,6 billió USD-t jelent. Ez részben azért ilyen óriási összeg, mert a meglévő piaci szereplők az évek során hatalmas munkát végeztek érdekeik védelmében.
A biztosítótársaságok, a kórházhálózatok és a gyógyszergyártók különböző akadályokat építettek ki a piacra lépéshez, bonyolult közvetítői hálózatot hoztak létre, és mérhetetlen vagyonokat költöttek politikai lobbikampányokra azért, hogy megvédjék az egyre növekvő „tortából” való részesedésüket. De ezt a „tortát” az amerikai technológiai óriások nem akarják és nem is fogják figyelmen kívül hagyni.
Az Alphabet – a Google anyavállalata – néhány éven belül nem az első olya multicég, amelyik az egészségügy területére lép. Az Amazon sikeres online gyógyszertárral és telemedicinával rendelkezik, míg az Apple sikeresen integrálta a technológiájába az egészség folyamatos nyomon követését különböző új alkalmazásokkal és funkciókkal. Azonban az Alphabetnek vannak a legnagyobb ambíciói mind közül. Az elmúlt három év során a vállalat kockázati tőke szárnya mintegy 100 üzletet kötött az egészségügyi területen (ez az összes üzlet 25%-a az adott időszakban), és már 1,7 milliárd dollárt költöttek a projektjeikre. A biztosítótársaságok példáját követve a cég korábban az egészségügyben dolgozó szakembereket vett fel, hogy eligazodjanak az amerikai egészségügyi rendszerben és lobbizzanak is az érdekükben. A Google hosszú és sikeres múltra tekint vissza abban, hogy nem sajnálja a pénzt az új projektekre, és hogy ezt sikerrel is tették, azt bizonyítja a Google Docs, a Gmail és az Android operációs rendszer. Ha arra kellene fogadni, hogy melyik technológiai óriás fog sikeresen belépni az egészségügy területére, akkor az Alphabetet mondanám.
Lefelé a lejtőn
A világ két leghíresebb szuperautó-márkája a Ferrari és a Lamborghini csak nagyon nehezen tudnak olyan támogatást szerezni elektromos járműveiknek, mint amelyet a benzinmotoros remekműveik mindig is élveztek. Mint tudjuk, mindkét vállalat Olaszországból származik, és az európai kontinens pedig egyre gyorsabban halad az elektromos járművek előtérbe kerülése felé. Ez a trend elkerülhetetlen, de ez nem kedvez a szuperautóknak, legalábbis egyelőre nem. A szuperautók meghatározó jellemzője hogy drágák, fényűzőek és kifejezetten hangosak, amikor beindítják és a gázra lépnek. Ezeket a járműveket nem a tipikus utakra tervezték, még ha túlnyomórészt ott is használják őket, és ez az ikonikus üvöltés a motorból, a feltűnő formatervezés mindenhol, ahol csak járnak, kivívja az emberek figyelmét.
Ez a két vállalat mindig is arról volt ismert, hogy az autótervezés élvonalába tartozik, de amikor az elektromos járművekről van szó, lemaradásuk jelentős. A jelenlegi éllovas a Tesla, amelynek Model S Plaidje alig több mint két másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, ami gyorsabb, mint bármelyik Lamborghini vagy Ferrari. Bár a Ferrari már próbálkozott hibridekkel, az első teljesen elektromos járművét csak 2025-ben fogja piacra dobni. A Lamborghini 2023-ban kínálja eladásra első plug-in hibridjét, és csak 2025 után fog teljesen elektromos járművet kereskedelmi forgalomba hozni. Ez a két vállalat évtizedekig az iparág élvonalában volt, de most az a veszély fenyegeti őket, hogyha a mai kor igényeit nézzük, lemaradnak.