test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

STAGE: Johnson & Johnson

A Pfizer és a Moderna miatt a Johnson & Johnson nem került reflektorfénybe a világjárvány ideje alatt. Köszönhetően annak, hogy az Amerikai Egyesült Államok kormánya azt javasolta, hogy függesszék fel a vállalat vakcinájának alkalmazását, valójában igen nehéz hónapok állnak mögöttük. Áprilisban az Élelmezési és Gyógyszerellenőrzési Hivatal (FDA), valamint a Járványügyi Központ kiadott egy közös nyilatkozatot a vállalat által készített vakcina biztonságosságáról, és ezzel egyidőben javasolták az alkalmazás felfüggesztését. 2021 áprilisától kezdve mintegy 6,8 millió amerikai kapta meg a Johnson & Johnson vakcináját. A vállalat egydózisú vakcinája valószínűleg sokkal nagyobb hatást fog elérni globálisan, mivel a legtöbb ország jelenleg a „megveszem, ami van” helyzetben van, hogy minél előbb újra indíthassák a gazdaságukat.

De ennyit a vakcinákról. A Johnson & Johnson egy 132 000 alkalmazottat foglalkoztató hatalmas szervezet. A COVID nem állította meg a vállalat működését, csupán a cég egy meghatározott részére irányította a világ figyelmét. Most azonban eljött az idő, hogy a Johnson & Johnson üzleti területei is a figyelem központjába kerülhessenek. A J&J egy klasszikus amerikai vállalat, amely már 1886 óta működik, és a bevételei alapján a legjobb 50 amerikai vállalat közé sorolható. A J&J brand több, mint 250 márkát tartalmaz, amelynek termékeit 60 országban értékesítik. A vállalat három főbb területe a gyógyszerek (a bevételek 55%-a), az orvostechnikai eszközök (28%) és a fogyasztói egészséget támogató termékek (17%) gyártása.

Hogyan befolyásolta a COVID a J&J-t?

Számtalan háztartással kapcsolatos márka tartozik a J&J szárnyai alá, többek között a Tylenol, az Aveeno, a Listerine, a Band-Aid, a Neutrogena, a Pepcid és a Zyrtec. Összességében ezek a fogyasztói egészséget támogató márkák nem szenvedtek akkora visszaesést, mint amekkora visszaesést a többi márkának okozott a COVID. A fogyasztói egészségügyi szektor nagyon jól teljesített, és az értékesítések 1,1%-kal emelkedtek 2020-ban. A J&J gyógyszerértékesítése még ennél is nagyobb mértékben, 8%-kal emelkedett. A vállalat 2020-as értékesítési bevételei közül 45,6 milliárd dollárt tett ki a gyógyszerértékesítés. De nem minden terület teljesített ilyen jól. Talán egy kicsit ellentmondásos módon, az orvostechnikai eszközök értékesítése 11,6%-kal csökkent. De nem csak ez a visszaesés a meglepő. A válság orvosi jellege ellenére az emberek annyira féltek kórházba menni a járvány miatt, hogy elhalasztották az orvosi látogatásokat és még a sürgős vizsgálatokat is.

A vállalat 2020. évi teljes bevétele 82,6 milliárd dollár volt, ami 0,6%-os növekedés 2019-hez képest. A részvények szempontjából még szerencsésebb a helyzet a vállalat számára.

A tőzsdén jegyzett más vállalatokhoz hasonlóan 2020 márciusa a J&J számára is nehéz időszak volt. Néhány vállalat képes volt lassacskán lefaragni annak a hónapnak a veszteségét. Ugyanakkor a J&J azóta virágzik. A vállalat értéke jelenleg 42%-kal magasabb, mint 2020 márciusában, és 13%-kal magasabb, mint a világjárvány előtt.

Érdekes módon, noha a J&J vakcinája hatalmas médiafigyelmet kapott, a vállalat bevételeinek csupán az 1%-át teszi ki a vakcinaértékesítés 2021 első negyedévében. Ennek ellenére a nemzetközi értékesítések várhatóan növekedni fognak. Ez elsősorban azért van, mert a J&J vakcinája a többi COVID elleni vakcinához képest könnyen szállítható és tárolható, és csupán egy dózisra van szükség, ami ideálissá teszi a fejlődő országok számára. Ezen adatok alapján a J&J fényes jövő elé néz.