Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

STAGE: Uber

Úgy tartják, hogy 2020 egy utólagos bölcsességet biztosító év volt. Mivel 2021-et írunk, már rendelkezünk tapasztalattal, ha visszatekintünk arra az évre, amelyet mindig a COVID-dal fogunk társítani. Néhány cég széthullott, míg mások virágkorukat élték. Elég idő telt el ahhoz, hogy kezdeti következtetéseket vonjunk le arról, hogy az üzleti világ hogyan változott a COVID-válság kezdete óta. Egy dolog azonban nem változott: az Uberhez hasonló cégek viták központjában állnak.

Mi az Uber?

Kevés cég vált ki olyan heves vitákat, mint az Uber. Ez igen lenyűgöző egy olyan cég esetében, amely ennyire rövid múlttal rendelkezik (2009-es alapítású). A cég támogatói ezt „bomlasztónak”, kritikusai pedig „ártalmasnak” mondják. A vállalat egyértelmű célja mindig is a taxiipar szétbomlasztása volt, amelyet az átlagos fogyasztók már régóta vártak. Az Uber előretöréséig a taxiipar kis monopóliumokból állt a világ minden városában. Sok városban elavult technológiát alkalmaztak vagy egyáltalán nem rendelkeztek vele, és a taxifogás mindig igen költséges nyűg volt, annak ellenére, hogy pont egy kényelmes megoldásnak kellene lennie. Az Uber felemelkedése igen kemény ráébredés volt a taxiipar számára. Most már természetesnek vesszük az Uber akkor innovatívnak számító sajátosságait, mivel mára már általánossá váltak az ágazaton belül. Az olyan lehetőségek, mint a pontos helyzetünkhöz való taxirendelés, a taxi érkezésének nyomon követése, utazásaink digitális listájának vezetése, és a könnyű bankkártyás fizetés gyökeres változásnak számítottak a 2010-es évek elején. Az egész ipar sokkal kényelmesebbé és biztonságosabbá vált, aminek köszönhetően egyre inkább teret nyert, emiatt viszont jelentősen megnövekedett az alkohollal összefüggő balesetek száma.

Ennek tudatában a cég ellenlábasai jogos sérelmek hosszú listájával rendelkeznek. A taxicégek, a meglévő piaci szereplők nemzetközi szintű támadást indítottak az Uber ellen. A legsürgetőbb érvük igencsak logikus: a taxisofőröknek számos szabálynak meg kell felelniük területtől függően – engedély megszerzése, háttérvizsgálatokon való átesés, megfelelő típusú és színű jármű vásárlása – mielőtt törvényesen taxit vezethetnek. Az ezeken az akadályokon való átjutás igen költséges és időigényes folyamat, azonban megéri, mivel a taxisofőröknek egy szabályozott monopóliumhoz való hozzáférést biztosít. Nem volt korrekt, hogy az Uber sofőrök kikerülhették a szabályokat azáltal, hogy „taxiszolgáltatás” helyett „utazásmegosztó szolgáltatásként” hivatkoztak magukra. Az Uber támogatói azzal érvelnek, hogy a szabályok eddigi megléte nem jelenti azt, hogy továbbra is szükség lenne rájuk. Ez egy igen jogos érv. Az Uberhez kötődő másik fő kritika a foglakoztatással kapcsolatban fogalmazódott meg. Az Uber rögzítette, hogy minden sofőrje független szerződéses munkavállaló, ezáltal nekik nem járnak azok a fajta védelmek/szolgáltatások (pl. egészségügy, biztosítás, betegszabadság stb.), amelyekben az átlagos munkavállalók részesülnek. Az egész világon kemény bírósági viták folynak erről a kérdésről, azonban a célunk az, hogy megmutassuk, hogy az Uber komoly erőfeszítéseket tett a nemzetközi utazásmegosztó szolgáltatás területén, ennek következtében pedig igen megosztó vállalattá vált.

Hogyan érintette a COVID az Ubert?

A 2020-as év fájdalmas volt a San Franciscó-i székhelyű vállalatnak. A szokásos utazások száma 2020 második negyedévében 75%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A helyzet jelentősen javult a harmadik és a negyedik negyedévben, azonban ez nem volt elegendő ahhoz, hogy helyrehozza az okozott károkat. Az egész 2020-as évet tekintve, 47%-kal csökkent a szokásos utazásfoglalások száma. Miért teljesítenek akkor az Uber részvényei ilyen jó?

STAGE: Uber

Az Uber részvényeinek tőzsdei teljesítményét több tényező befolyásolja. Egyrészt, a befektetők tudják, hogy előbb vagy utóbb fellendülés következik, az Uber pedig kiváló pozícióban van ahhoz, hogy kihasználja azt. A teljes mértékben újranyitó piacokon (például Új-Zéland és Kína egyes részei) felülmúlta az utasok száma a járvány előtti adatokat. Másrészt, részben azért vannak kiváló pozícióban, mivel jelentős mértékben kiszélesítették egyéb üzletágaikat. Az Uber nem csupán személyszállítást kínál (amelyre a cég „mobilitásként” utal). Kézbesítést is vállal, ez a piaci szegmens pedig kiemelkedően jól teljesített a járvány alatt. Az Uber ezen ágazata jelentős mértékben növekedett 2020-ban az előző évhez képest, amely 130%-os növekedést jelentett a kézbesítések terén. Ez a drasztikus növekedés nem volt elég ahhoz, hogy ellensúlyozza a mobilitás területén való kiesést, azonban az Ubernek sikerült átvészelnie a nehéz időszakot.

Hol áll az Uber 2021-ben?

Az Uberhez hasonló cégek egy igen hasznos dolgot nyújtottak a járvány alatt: ideiglenes foglalkoztatást. Nagyon sok ember vált hirtelen munkanélkülivé, és kevés pénzkeresési lehetőségük akadt. Habár nem mindenki ért egyet az Uber foglalkoztatási gyakorlatával, sok piacon biztosítottak hatékony szükségmegoldást a foglalkoztatás területén. Ez talán jó kapcsolatot eredményez a kormányokkal/önkormányzatokkal világszerte. Ha igen, akkor szükségük lesz rá. A cég vezérigazgatójának megfogalmazásában az Uber harca a piacra való betörésért és a piaci részesedésért „10000 város története”. Bármerre mennek, jogi, politikai, és szabályozással kapcsolatos harcokba ütköznek. Így ahogy a vakcinák megjelennek a világ városainak különböző területein, az Uber ott lesz, harcra készen.