Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

THE STAGE: AVIS BUDGET GROUP

Úgy tartják, hogy 2020 egy utólagos bölcsességet jelentő év volt. Mivel 2021-et írunk, már rendelkezünk tapasztalattal, ha visszatekintünk arra az évre, amelyet mindig a COVID-dal fogunk társítani. Néhány cég széthullott, míg mások virágkorukat élték. Elég idő telt el ahhoz, hogy kezdeti következtetéseket vonjunk le az üzleti világ változásairól a COVID-válság kezdete óta. Az elemzés tárgya az AVIS Budget Group cég, amelynek sikerült túlélnie a világjárványt, annak ellenére, hogy a COVID megtizedelte az utazási ágazatot.

Kik az AVIS Budget Group?

Aki valaha eltöltött egy kis időt egy repülőtéren, valószínűleg ismeri az Avist, és általános elképzeléssel rendelkezik arról, hogy mivel foglalkoznak: autókölcsönzéssel. Az Avis anyacégének, az Avis Budget Groupnak New Jersey-ben található a székhelye, és számos olyan márka tartozik hozzá, amelyek az autóbérlési ágazat különböző területeit fedik le: az Avis, a Budget Rent a Car, a Budget Truck Rental és a Zipcar (az egyszerűség kedvéért az Avis név használata a továbbiakban az AVIS Budget Groupra fog utalni). Ezek az üzletágak a világ 180 országában több mint 11000 helyszínen találhatók meg. Az Enterprise Holdings és a Hertz Group a vállalat legnagyobb versenytársai, a három cég együttesen pedig az autókölcsönzési piac 94%-át birtokolja az Egyesült Államokban. Az üzleti modelljük igen egyértelmű: az Avis egy vezető autókölcsönzés-szolgáltató, amely a kereskedelmi szegmensben a világ nagy reptereinek az üzleti utazóközönségét, a reptereken kívül pedig a privát utazóközönséget szolgálja ki. A legtöbb reptéri kölcsönző nemcsak a cég tulajdonát képezi, hanem maga a cég üzemelteti azokat, míg sok reptéren kívüli egység franchise rendszerben működik. Ezen modell alapján a cég 2019-ben 9,172 milliárd USD forgalmat bonyolított.

Hogyan érintette a COVID a céget?

Talán egyetlen szektort sem sújtott annyira a COVID, mint az utazási ágazatot. Ha szerencsések voltunk, és nem kellett 2020 márciusában utaznunk, akkor elkerültünk egy idegőrlő élményt. A légitársaságok törölték a járataikat, az országok pedig lezárták a határaikat, így az utasok a reptereken ragadtak. Az utazási ágazat igen gyorsan leállt. Mivel az Avis a repterekre és általánosságban véve a közlekedésre támaszkodott, a cég bevételei is hirtelen megtorpantak. 481 millió USD veszteségről számoltak be a 2020-as év második negyedévében. Bevételeik a 2019-es év ugyanazon negyedévéhez képest 67%-kal csökkentek. Összesen 639 millió USD-t vesztettek 2020 első félévében. A cég részvényei azonban csodával határos módon javultak és ismét elérték a járvány előtti szintet. Ez nagymértékben a cég stratégiai változtatásainak volt köszönhető, amelyekről az alábbiakban olvashatnak.

THE STAGE: AVIS BUDGET GROUP

Hogyan változott az Avis stratégiája a COVID alatt?

Attól függően, hogy milyen szektorban dolgoznak, ismerhetik a „rightsizing” (optimalizálás) kifejezést. Az utazás világszerte történő visszaesése miatt az Avisnak át kellett alakítania meglévő flottájának méretét. Annak érdekében, hogy „optimalizálják” a flotta méretét, a harmadik negyedévben 75000 autót értékesítettek jövedelmező módon az Egyesült Államokban. Ez az eredmény túlszárnyalta a cég bármely eddigi negyedévének eredményét. Mindez közvetlenül a fogyasztóknak történő eladásokon keresztül valósult meg, amely csatorna kiterjesztését kiskereskedelmi egységek nyitásán keresztül folytatták. Egy komoly használtautó-piacon sikerült tőkét kovácsolniuk a cashflow problémáik megoldása érdekében.

Az Avis is a leépítés és kényszerszabadság jól bevált taktikáját alkalmazta, hogy megoldja a cashflow problémákat. A cég nemcsak flottájának méretét optimalizálta, hanem a munkaerőt is, hogy igazodjon a kereslethez. A vezérigazgató szerint „kisebb létszámú és hatékonyabb szervezetté váltak, ami pozitív hatással lesz pénzügyi eredményeikre a járvány hatásainak elülését követően is”. A cég munkaerejének 70%-át – 21000 alkalmazottat – leépítette vagy kényszerszabadságra küldte 2020 elején, majd meghosszabbította a kényszerszabadságot az év második felében.

Az utazási ágazat 2020 nyarán kezdett újra erőre kapni. Amint javultak a piaci körülmények, az Avis képes volt kiaknázni a „Demand Fleet Pricing” (igény alapú flotta árképzés) rendszerébe történő korábbi technológiai befektetéseit, amely maximalizálja minden tranzakció jövedelmezőségét.

A fogyasztók már ismerik az utazási ágazatban használt hasonló árképzési rendszereket, főleg a repülőjegyek esetében. Az Avis kiterjesztette a technológia alkalmazását az érintésmentes autóbérlés élményére is. A fogyasztók az érkezést követően telefonon keresztül választhatják ki a számukra megfelelő autót, egyenesen a járműhöz mehetnek, majd az egyedi QR-kód segítségével hajthatnak ki az automatizált expressz kijáraton, kiküszöbölve ezzel bármiféle fizikai érintkezést.

Sikeres volt ez a stratégiai változtatás?

A siker mindig relatív, ez azonban különösen igaz a 2020-as évre. Ahhoz, hogy meghatározzuk, vajon jól teljesített-e az Avis, a versenytársaival kell összevetni. Az Avis egyik legnagyobb riválisa, a Hertz 11. fejezetes csődöt jelentett 2020 májusában, amelynek egyik fő okaként a COVID-ot jelölték meg. Az Avis másik fő riválisa, az Enterprise nem tudjuk, hogyan teljesített. Mivel ők Amerika egyik legnagyobb magáncége, nem kötelesek a bizalmas pénzügyi eredményeiket közzétenni.

Egy olyan évben, amelyben a járvány megtizedelte az utazási ágazatot, az Avisnak sikerült elég gyorsan cselekednie ahhoz, hogy talpra álljon. Ez a teljesítmény pedig csodálatra méltó. Az egyik fő versenytársának csődje után, az Avis előkelőbb piaci pozíciót foglalhat el, mint abban az esetben, ha a járvány meg sem történt volna. Emellett olyan változtatásokat léptek meg, amelyek a következő években is hasznukra lesznek. A különböző szektorokba tartozó cégek már a járvány előtt is teljes gőzzel dolgoztak az automatizáláson, mivel az nemcsak az emberi munkaerőköltséget csökkenti, hanem a felhasználóélményt is növeli. Arra számítunk, hogy az Avis teljes mértékben automatizált, érintkezésmentes autóbérlési élménye lesz az ágazat alap koncepciója a közeljövőben. A cég hamarosan közzéteszi a negyedik negyedéves és a teljes 2020-as eredményeit, és nagy dolgokra számítunk a cégtől 2021-ben és azután is.