A Spirit Airlines komoly pénzügyi turbulenciákba került és hétfőn hivatalosan is csődvédelmet kért. Bár a hír riasztónak tűnhet a törzsutasok számára, a fapados légitársaság biztosít arról, hogy működése továbbra is a tervek szerint folytatódik. És hogy kell-e aggódniuk az utazóknak a közeljövőben bekövetkező fennakadások miatt? A válasz árnyaltabb, mint gondolnánk.
A Spirit Airlines, az alacsony viteldíjairól és minimalista megközelítéséről ismert kifejezetten olcsónak számító légitársaság 2019 óta nem ért el éves nyereséget. A pénzügyi feszültséget a járvány aztán tovább súlyosbította, ami 2020 óta több mint 2,2 milliárd dollár veszteséget eredményezett, éss a légi közlekedés fellendülése ellenére a légitársaságnak további hátulütőkkel kellett szembenéznie. Köztük a folyamatos hajtóműproblémákkal, az élesedő versennyel és azzal a csapással, hogy egy szövetségi bíró az év elején megakadályozta a JetBlue Airways-szel való egyesülését. Ezek a tényezők együttesen egy olyan tökéletes vihart okoztak, ami végül megvalósíthatatlanná tette az adósságok újratárgyalását.
A New York-i 11. fejezet szerinti eljárás megindítása most lehetőséget nyújt a Spiritnek arra, hogy a működés fenntartása mellett újjászervezze pénzügyi kötelezettségeit. A csődbíróság fogja felügyelni a Spirit szerkezetátalakítási erőfeszítéseit, lehetővé téve a vállalat számára a költségek csökkentését és a potenciálisan hatékonyabbá válást. A légitársaság közlése szerint várhatóan a jövő év elejéig befejezi ezt a folyamatot, és célja, hogy megerősített üzleti stratégiával lépjen ki a folyamatból. A Spirit nehéz helyzetét perspektívába helyezve, a csőd nem szokatlan a légiközlekedési ágazatban. Valójában a légitársaságok az elmúlt évtizedekben több mint 180 alkalommal nyújtottak be 11. fejezet szerinti védelmet. Még az olyan nagyágyúk, mint az American Airlines, a Delta és a United is szembesültek hasonló kihívásokkal, mégis sikerült sikeresen átszervezni és visszatérni a nyereségességhez. Ez a történelmi háttér azt sugallja, hogy a Spirit bejelentése nem feltétlenül jelenti a légitársaság vagy utasai számára a végzetet.
A Spirit ugyanakkor egyértelművé tette, hogy a járatok a tervezett menetrend szerint közlekednek. A foglalásokat, hűségpontokat és a meglévő foglalásokat várhatóan gond nélkül tiszteletben tartják. Mivel azonban a légitársaság intézkedéseket hoz a működés racionalizálása érdekében, az utasoknak fel kell készülniük a szolgáltatások esetleges csökkentésére. A Spirit már megkezdte a költségcsökkentést, például az új repülőgépek átadásának elhalasztásával és elbocsátásokkal. További megszorítások következhetnek, amelyek hatással lehetnek az útvonalak elérhetőségére és a szolgáltatás egészére. Az utasoknak továbbá tisztában kell lenniük a járattörlések vagy késések esetén őket megillető jogokkal is. A Közlekedési Minisztérium irányelvei szerint a jelentős késések vagy járattörlések teljes visszatérítésre jogosítják az utasokat. A Spirit elkötelezettsége a fennakadások minimalizálása mellett nyilvánvaló, de az utasok az átszervezés során észrevehetik, hogy a vállalat működése karcsúbbá válik.
Bár a Spirit csődje több mint egy évtizede az első nagyobb légitársasági csődeljárás, ez egy jól kitaposott út, amely történelmileg inkább fellendüléshez, mint összeomláshoz vezetett. Ahogy a Spirit átvészeli ezt a pénzügyi vihart, az utasok ugyan döcögős útra számíthatnak, de nyugodtak lehetnek, hogy jegyeik még érvényesek, legalábbis egyelőre.