Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Az első bizonyítvány

A 2020-as év arról szólt, hogy az üzleti döntéshozók tették, amit tudásuk, képességeik mentén tudtak tenni. Próbálták a legjobb döntéseket meghozni, a legjobb viselkedést mutatni. Meg akartak felelni a speciális, járványhelyzet által támasztott követelményeknek. Mindezt ráadásul úgy, hogy senki nem tudta mérni igazából, a mutatott teljesítmény jó vagy épp rossz. Az első bizonyítványt most kapják, a 2021-es év indulásakor.

Meglepő vagy épp fájdalmas

Minden üzleti év indulása fontos, de azt hiszem egyetértünk abban, hogy az idei évkezdés egyértelműen speciális. Sokan féltek, sokan várták, hogy megkapják az első igazi visszajelzéseket a tavalyi évi teljesítményükkel kapcsolatban. Ha céget vezet az ember, akkor két területen mindenképp méri saját teljesítményét. Az egyik fontos szempont az adott évre szóló előrendelések az üzletben, az üzleti partnerek előzetes jelzései azzal kapcsolatban, milyen mértékben számítanak idén a cég munkájára. Ezt illetően drasztikus változások vannak a korábbi évekhez képest. A megrendelések, szerződések terén a megbízók minden eddiginél nyersebb képet mutatnak a megbízottak felé. Van, akit persze mindez igen pozitívan érint, van, akit pedig nagyon negatívan. Az aranyközépút viszont eltűnőben van. A másik, a teljesítményünk mérésére alkalmas terület a szervezetünk állapota. Ezzel kapcsolatban is elindultak a komoly változást jelző folyamatok. Megindultak a munkaerőpiaci változások. A munkavállalók komoly mozgásban vannak. Megkezdődtek az álláskeresések, és a munkaadók nem kis meglepetésére ráadásul éppen a magasan kvalifikált munkaerő körében. A dolgozók egyértelműen fejezik ki munkaadóik felé, ha nem voltak elégedettek a járványhelyzet kezelésével. A döntéshozók komoly visszajelzést kapnak azzal kapcsolatban, hogy 2020-ban, a válság beköszöntése után sikerült-e valódi megoldásokat kitalálniuk és alkalmazniuk saját üzletükben, saját területükön. Az is tiszta lesz mindenki számára, hogy jó vagy épp rossz döntéseket hozott a tavalyi év folyamán. Vagyis egyértelmű képet kap minden menedzser arról, hogy valóban alkalmas-e döntéshozónak.

Kifogások

Persze az egyértelmű eredményeket és bizonyítványt is lehet magyarázni. Bár a „válság van” reakciókat a 2008-as évet követően már elkoptatták az üzleti körökben, és a tulajdonosok ma már nem igazán fogadják el egy modern menedzsertől, hogy erre hivatkozik. Hiszen pont a legutóbbi válság után azért voltak hajlandók akár többet is fizetni egy-egy vezetőnek, mert elvárták minden további válsághelyzet kezelését. Bár úgy látszik ezt azért sok menedzser még mindig nem érzékeli, és úgy gondolja, hogy majd a szép és leginkább lassú építkezés elfogadható lesz. De ebben alapvetően tévednek. És hiába van meg előre az épp tökéletes kifogás, a piaci tények ma már sokkal plasztikusabbak, mint a múltban. A 2008-as válság után igen nagy számú írás hívta fel a figyelmet arra, hogy nem szabad mindent elhinni a válság oltárán, és igenis a piac mindig „kétarcú”. Erre tökéletes példa volt az „általánosan munkaerőhiány van” elmélet bukása. Hiszen a dinamikus, unikális termékekkel bíró cégeknél folyamatos túljelentkezés volt még a legnagyobb hiányszakmákban is, a gyenge, lapos cégek pedig még a normál telítettségű pozíciók esetében is nulla jelentkezéssel számolhattak. Az biztos, hogy a COVID-19 válság után senki nem lesz kíváncsi arra, hogy mi és miért nem működik, mert már most egészen sok cég publikálja komoly üzleti sikereit. És a mai menedzserekben már nincs meg a még 12 évvel ezelőtt jellemző „szégyenérzet” sem azzal kapcsolatban, hogy amikor sok embernek rosszra fordul a sorsa, akkor nem illik a sikernek örülni.

Kétpólusú piac

Mindig is jellemző volt, hogy vannak sikeres és nem sikeres cégek, de egy nyugalmi helyzetben e kettő között sosincs olyan mértékben tapintható különbség, mint amit látni lehet egy komoly válság után. Hiszen egy járványhelyzetben például nem csak azt látjuk, hogy az adott cég szépen fejlődik, hanem azt is, hogy sokan pedig eltűnnek, tönkremennek. A kontraszt sokkal nagyobb, így a siker értéke is plasztikusabb. 2021-ben az üzleti élet kétpólusú lesz. Sőt, „kétpólusúbb” mint valaha volt! Az egyik oldalon ott lesznek azok a cégek, amelyekhez a legjobb munkavállalók, a legjobb megrendelők tartanak, a másik oldalon pedig ott ácsorognak azok a vállalkozások, amelyeket éppen elhagynak. Milyen lesz ez az év? Hát, attól függ melyik oldalon állunk. Azt pedig az fogja eldönteni, hogy mit tettünk le az asztalra a tavalyi évben. Sokszor kap az ember bizonyítványt, de ez talán a legfontosabb eredményhirdetés lesz a legtöbb menedzser életében.