(Szakértőnk Palencsár Miklós az MPG-RISE alapítója, CEO Today Europe „Business Coaching Leader of the Year” díj nyertese, mentor, és Siklósi Gergely világbajnok, világkupa győztes, olimpiai ezüstérmes párbajtőröző.)
A sportolók világa mindig is fontos volt az üzletemberek számára. Bár sokszor direkt kapcsolatot nem lehet teremteni e két terület között, de az átjárhatóság több szakmai területen is egyértelmű. Ennek egyértelmű oka, hogy az üzleti életben és a sportban hasonló folyamatok jelennek meg, csak a sport területén minden sokkal gyorsabban és legtöbbször objektívebben mérhető. A COVID-19 időszak alatt különösen megfigyelhető volt, hogy azok a cégek, menedzserek, akik a sport területén már alkalmazott, bevált technológiákat, metodikákat, technikákat figyelik, áthelyezik az üzletbe és alkalmazzák azokat, sokkal nagyobb arányban kerültek ki győztesen a válságból. Így hát nem meglepő, hogy a komoly stratégiai változásban lévő üzleti döntéshozók egyre inkább vevők a sportból származó tapasztalatokra.
„Nem véletlen az, hogy egyre több üzleti döntéshozó nyúl a sportolók tapasztalatához. Ezt tapasztalom saját munkámban is. Teljesen más dimenzióból látom a dolgokat, mióta élsportolókat készítek fel egyéni és csapatszinten. Az üzleti élet könnyebbé vált. A sportolók olyan tudással rendelkeznek, amit ők maguk egyébként természetesnek vesznek, és a túlélésüket biztosítja a sikerhez. Közben nem is gondolkoznak azon, hogy mindez mekkora érték egy üzletember számára. Éppen ezért nem töltenek időt azzal, hogy érthetővé tegyék, termékké formálják az üzleti élet számára. Ehhez komplexebben kell gondolkozni, speciális nyitottsággal kell rendelkezni a mentális fejlesztés irányába. Illetve van egy nagyon fontos összetevője még a dolognak: megfelelő alázattal kell viseltetni a világ egésze és az eredmények iránt. Keresni, kutatni kell az okát az aktuális sikernek, nem csak megelégedni vele. Ráadásul ehhez el kell fogadni, hogy a siker egy része a személyiségből fakad, a sok munkából, nem pedig az őstehetségből. Az ilyen sportolók számára fontos lehet a jövőben, hogy az üzleti életre átvigyék tudásukat. Ne csak a sablon motivációs előadásokkal vagy klisé módszerekkel, hanem konkrétan fordítsák, fordíttassák le tudásukat szakemberekkel úgy, hogy az üzleti szereplők azonnal át tudják azt fordítani a gyakorlatba. Nekünk vannak ilyen programjaink, komoly és egyedi üzletfejlesztési, termékfejlesztési munkák ezek, egy nagyszerű sportoló tudására építve.” – elemez a sportsikerekkel is rendelkező mentor. A sportolók többször próbálkoznak karrierjük után az üzleti életben. Leginkább előadásokkal, érdekességekkel szórakoztatják az üzleti élet szereplőit, de nem sok esetben sikerül a megvalósítás szintjére hozni az érdekességeket, melyek aztán ennek hiányában elülnek egy idő után.
„Fontosnak tartom, hogy sportolóként is ember maradjak. Persze a sportsiker nagyon fontos, de sosem úgy megyek egy világversenyre, hogy az életem is ezen múlik. A sport mellett már most elindult a folyamat, hogy megfogalmazzam magamnak, mivel is szeretnék majd foglalkozni. Számomra nagyon fontos, hogy hasznos tagja legyek a közösségnek. Ez igaz a szűkebb értelemben vett, már a párizsi olimpiára készülő párbajtőr csapatra, de igaz például a saját generációmra is. Fontosnak tartom, hogy elmélkedjek azon, mi miért történik velem egy versenyen, az életem során, és ezeket konkrétan megfogalmazzam magamnak. Ezért is indultam el megfelelő háttérrel azon az úton, hogy termékké formáljam az életfelfogásomat, az eredményeimet, a tapasztalataimat. Ez egy olyan termék, ami folyamatosan változik, bővül majd, hiszen még csak 24 éves vagyok. De ennek a folyamatnak pontosan ez a lényege. Jelenleg ott tartok, hogy a krízishelyzetet nyugalommal, de megfelelő adrenalinnal tudom kezelni, és a sikernek akkor is tudok örülni, ha az nem a világelsőséget jelenti.” – magyarázza gondolatait Siklósi Gergely.
Egyesülés
A jövő üzletének menedzselése biztosan sokkal kompetitívebb lesz, mint valaha volt, és ebben a helyzetben egyértelműen tolódnak az üzletben alkalmazandó megoldások a legsikeresebb sportolók mechanizmusai felé.
„Azt már most meg lehet figyelni, hogy azok a cégek, ahol a sportsikereken alapuló megoldások jelen vannak egyértelműen sikeresebbek. Ezt üzletfejlesztési cég tulajdonosaként, üzletben és sportban dolgozó mentorként egyértelműen látom. A feladatunk az, hogy minél közelebb hozzuk ezt a két világot, és itt nem a szponzorációra gondolok. Ebben az egészséges folyamatban a fiatal, új generációs sportolók nagy szerephez juthatnak. Én is menedzseltem egyéni sportolókat Tokióban, ahol arany- és ezüstérem is került a mentoráltak nyakába, de emellett több komoly helyezést is már egy új felfogású, új generációból származó versenyzők szállította. Ennek a tudásnak az üzleti életbe történő transzformálását gyorsítjuk most mi is fel fejlesztéseinkben világszerte.” – fejezte be gondolatait az év CEO-ja.
Az biztos, hogy komoly megmérettetés és verseny vár a cégekre, menedzserekre, alkalmazottakra az elkövetkezendő években, a pandémia következményeként. Biztosan szükség lesz a világversenyeken edződött és az általános krízist már természetes jelenségként kezelő fiatal sportolók tapasztalatára ahhoz, hogy ezt az akadályt is átugorjuk. Az ismerkedés már megindult a sport és az üzlet között, az összeköltözés nem hozott kiiktathatatlan konfliktusokat, így hát a következő lépés a házasság.