A globális kiskereskedelmi tájkép szeizmikus változás előtt áll, mivel az Alimentation Couche-Tard kanadai óriáscég, célba vette a 7-Eleven lánc mögött álló japán Seven & i Holdings felvásárlását. A jelenleg még csak az előkészítő szakaszban lévő ügylet két óriást egyesítve a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi csoportját hozhatja létre.
A tokiói székhelyű Seven & i Holdings megerősítette a Couche-Tard kéretlen felvásárlási ajánlatának kézhezvételét, a pénzügyi részleteket pedig egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Ez a merész lépés a Couche-Tard korábbi, 2020-as sikertelen próbálkozását követi, és azt jelzi, hogy a vállalat újból elszántan törekszik a japán piacra való betörésre. Amennyiben a felvásárlás megvalósul, ez lehetne a legnagyobb külföldi vezetésű felvásárlás egy japán vállalatnál, ami jelentősen átformálná a globális kiskereskedelmi ágazatot. Az Alimentation Couche-Tard jelenleg több mint 16 000 üzletet üzemeltet Észak-Amerikában és Európában, elsősorban a Circle K márkanév alatt. Másrészt a Seven & i egy 85 000 üzletből álló hatalmas hálózatot irányít, jelentős koncentrációval Ázsiában és az Egyesült Államokban. A Couche-Tard stratégiai célja a Seven & i összes forgalomban lévő részvényének felvásárlása, ami – ha sikerrel jár – globális szinten bizony jelentősen újradefiniálhatja a kényelmi kiskereskedelmet. A történelmi jelentőségű akvizícióhoz vezető út azonban egyelőre tele van kihívásokkal. Japán régóta híres erődszerű vállalatairól, amelyek gyakran makacsul ellenállnak a külföldi felvásárlásoknak. A vállalati fúziók és felvásárlások nagyobb nyitottságát és átláthatóságát célzó közelmúltbeli reformok ellenére ez az ügylet próbára teszi a japán vállalatok hajlandóságát a külföldi tulajdonlás elfogadására. Ezenkívül a japán konbini (kisboltok) és észak-amerikai társaik közötti kulturális és működési különbségek jelentős integrációs kihívásokat jelenthetnek.
Bár az ügyletet a Seven & i független igazgatói még vizsgálják, annak következményei mélyrehatóak lehetnek. Az akvizíció nemcsak a kiskereskedelem dinamikáját változtatná meg világszerte, hanem a japán vállalati kultúrában is változást jelezne a külföldi befektetések iránti nagyobb befogadóképesség irányába. Miközben a Couche-Tard a döntésre vár, az elemzők szorosan figyelik, hogy a japán vezetők és kormányzati tisztviselők hogyan reagálnak, tekintettel a 7-Eleven nemzeti jelentőségére Japán kiskereskedelmi és kulturális szövetében.