Elnökválasztási kampánya közepette Ron DeSantis floridai kormányzó központi témájává tette a „woke vállalatok felelősségre vonását”, és a Disney lett kritikájának egyik fő célpontja.
DeSantis a kampányhelyszíneken tartott gyűlések alkalmával azzal vádolta a Disney-t, hogy a gyerekeknek szóló műsorokban szexualizált tartalmakat alkalmaz, amit ő határozottan ellenez. A republikánus kormányzó és az ikonikus szórakoztatóipari vállalat közötti összecsapás a Disney-t a politikai reflektorfénybe helyezte, és ezzel potenciálisan beárnyékolta a vállalat régóta fennálló jó hírnevét.
Megfelelően politikamentes
A családbarát filmjeiről, tévéműsorairól és vidámparkjairól ismert Disney történelme során szorgalmasan kerülte a politikai és kulturális vitákat. A közmegítélésén azonban kezdtek repedések mutatkozni, és a vállalatnak most azzal a kihívással kell szembenéznie, hogy az elnökválasztás előválasztási kampánya során DeSantis támadásait elviselje.
Bár a Disney továbbra is az egyik legerősebb globális márka marad, a közelmúltban a hírneve nehezen kiköszörülhető csorbát szenvedett. Az Axios Harris Poll 100-as listáján – ami a vállalatok hírnevének megbízható rangsora – a Disney a 77. helyen szerepel a vállalati hírnév tekintetében, ez pedig jelentős visszaesés a 2017-es 7. helyezésről. A cégóriásnak most DeSantis folyamatos kritikáinak következményeivel kell megküzdenie.
A Disney vezetői megvitatták, hogyan kezeljék legjobban a DeSantis által tett gyújtó hatású állításokat. Áprilisban Robert A. Iger, a Disney vezérigazgatója „vállalkozásellenesnek” és „Florida-ellenesnek” nevezte DeSantist, válaszul a kormányzónak a vállalat elleni fellépésére, bár az is igaz, hogy azóta már jóval óvatosabban fogalmazott a nyilvánosság előtt, mivel nem akarta tovább súlyosbítani a helyzetet. A legújabb felmérések szerint az amerikaiak fele nincs teljesen tisztában a konfliktussal, ami azt jelzi, hogy a nyilvános viszályba való belemerülésnek nincs értelme, mivel csak további negatív címlapokat generálhat.
Bár DeSantis támadásai éreztették hatásukat, a Disney általános üzletmenetét ez érdemlegesen nem befolyásolja, hiszen a vidámparkok látogatottsága eddig nem csökkent jelentősen. Mindazonáltal az vitathatatlan, hogy a politikai vita nyomot hagyott. Az Axios Harris Poll felmérése szerint a Disney most az ötödik legjobban megosztó márka Amerikában, ami éles elmozdulás a korábbi, 2021-es semleges pozícióhoz képest.
A reakcióra válaszul
Természetesen azért, hogy a cégcsoport megvédje hírnevét és ellensúlyozza DeSantis narratíváját, kölönböző lépéseket tett. Áprilisban Asad Ayaz-t nevezték ki a Disney első márkaigazgatójává, aki a vállalat globális imázsának védelméért és javításáért felel. Ráadásul a Disney finoman nyomást gyakorolt DeSantisra. Egy fénykép, amelyen Iger Gavin Newsom kaliforniai kormányzóval látható Disneylandben arra emlékeztette DeSantist, hogy a Disney leállított egy nagyszabású projektet Floridában. Emellett Newsom jelenléte a Disneyland első Pride Nite-ján szintén erős üzenet a befogadásról.
A Disney kihívása részben a politikai kampányok természetéből fakad, ahol mint tudjuk gyakran a hangzatos szavak dominálnak. DeSantis állításai, miszerint a Disney támogatja a „gyermekek szexualizálását”, a helyi hírcsatornákon és a közösségi médiafelületeken keresztül nagy figyelmet keltettek. Amikor azonban a Disney ellenezte a floridai oktatási törvényt, a cég kifejezett aggodalma az LMBTQ+ gyermekek és családok potenciális célkeresztjébe kerülése volt, nem pedig a gyermekek szexualizálása.
A DeSantis által terjesztett támadások riasztólag hatottak a Disney vezetőire és cselekvésre sarkalták őket. A negatív szalagcímek, amelyek közül az egyik arról szólt, hogy a Disney World előtt tüntetők náci szimbólumokat és DeSantis kampánytábláit mutogatták, csak tovább fokozták a helyzetet.
A varázslat újraélesztése
E politikai kihívások ellenére a Disney más üzleti nyomással is szembesül, többek között a kiábrándító bevételi eredményekkel, a forgatókönyvírók sztrájkjával és a pénzügyi igazgató távozásával. A befektetők egyre nyugtalanabbak, és a Disney részvényeinek árfolyama is csökkent. A növekedés visszaszerzése érdekében a Disney a streaming platformjaiban bízik, bár a Disney+ előfizetőinek a száma nem emelkedett az elvártak szerint, és a teljes streaming részleg továbbra is veszteséges. A vállalat költségcsökkentési kampányt hajt végre, hogy a kiadásait 5,5 milliárd dollárral mérsékelje, ami viszont jelentős létszámleépítéseket eredményez.
Miközben a politikai összecsapás folytatódik és a Disney ezekkel az üzleti kihívásokkal szembesül, Robert A. Iger vezérigazgatónak az utódlás kérdésével is foglalkoznia kell, mivel szerződése 2024 végén lejár. A bizonytalanság közepette a Magic Kingdomnak át kell vészelnie a vihart, és meg kell találnia a módját, hogy megőrizze nagyra becsült márkaidentitását.