Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Szélesedő horizont: Az automatizálás és a „hibrid” stratégiai tanácsadás

Az IAG (Independent Automation Group) által szponzorált tartalom

Ahogy azt már minden üzletember tudja, a 2020-as év komoly változásokat hozott az üzleti élet szereplői számára. Megtapasztalhattunk olyan dolgokat, amiket addig nem is láthattunk, és felfedezhettünk olyan megoldásokat, melyek már régóta velünk voltak, de igazi hasznát most értettük csak meg. Az egyik ilyen terület vitathatatlanul a video meeting által biztosított lehetőségek alkalmazása, melyek ahhoz képest, hogy milyen ellenérzés övezte a hagyományos menedzserek körében, mára már teljesen beépültek eszköztárunkba. Azt is egyértelműen látni, hogy ezen az sem változtatott, hogy a karantén szabályokat minden régióban feloldották. Ez viszont komoly versenyhelyzetet teremt a piacon, hiszen azokban a szakmákban, ahol a fizikai jelenlét nem indokolt, az eddigi lokális versenyzők mellett megjelentek a más országokból, más földrészekről érkező versenytársak. Ez a folyamat az automatizálás területén is nagy lendülettel zajlik.

A könnyű választás

Manapság egyre többet hallani az üzleti döntéshozóktól, hogy „megfelelő lesz video meetingen a találkozó”. Érthető. A menedzserek túl vannak az első „step-up-okon”, a kezdeti félelemmel teli próbálkozásokon, és mára mindenki megtanulta biztonsággal kezelni ezt a technológiát. A tanulási folyamat közben ráadásul nehéz volt nem észrevenni, hogy mennyivel egyszerűbb és hatékonyabb az, ha egy félórás vagy épp egy óra időtartamot igénylő megbeszélés miatt nem szükséges órákat utazni. Ez persze semmiképp nem jelenti azt, hogy a személyes kontaktus már nem is fontos. Egyáltalán nem, sőt! A video meetingek megérkezésével a személyes kapcsolatok még fontosabbá váltak, hiszen ma már akkor találkozik két üzletember, ha valóban találkozni akarnak egymással, nem pedig akkor, ha a szükség úgy kívánja. Bár a globalizáció eddig is igen nagy méreteket öltött, de azért szeretünk a hagyományokhoz ragaszkodni – generációktól függően egyre kevésbé vagy jobban -, és ha együttműködésről van szó, akkor a könnyebben elérhetőnek hitt partner mindig jobb megoldásnak tűnik. A hangsúly itt persze azon van, hogy mi úgy hisszük, a fizikailag közelebb lévő partner könnyen elérhető, így sokszor csalódunk is saját döntésünkben. Hiszen egy adott kontinensen belül utazni ma már nem nagy újdonság, és a normál élet visszaállásával egyik földrészről eljutni a másikra sem lehetetlen küldetés. Nyilván a kontinensek között megvan a prioritás, hogy honnan lehet valóban könnyen utazni, és kikben lehet ilyen szempontból inkább megbízni egy esetleges üzlet terén. Ráadásul egy vállalkozás számára a távolabbi tájékról megszerzett üzlet valahogy mindig különlegesebb, így a partner kiemelt támogatásra és valóban magas szintű szolgáltatásra számíthat. Hangsúlyozottan azokon az üzleti területeken működik mindez, ahol az operatív jelenlét nem állandóan szükséges, és a stratégiai munka fontosabb a végső eredmények tekintetében.

Hibrid automatizálási tanácsadás

Egyértelműen ilyen terület a tanácsadás. Nem is véletlen, hogy egyre több vállalkozás keres bátrabban és tágabb horizonttal, ha egy aktuális kihívásra akar megoldást találni. Kiemelten igaz ez azokra a projektekre, ahol valamilyen nemzetközi szinten is unikális megoldásra is szükség van. A mai modern menedzser már a megszerezhető szolgáltatás tartalmára, illetve színvonalára koncentrál, és a lokáció – mint döntési szempont – háttérbe szorul. Mondhatnánk, hogy tanácsot messziről is lehet adni, de azért ez így önmagában nem igaz, legalábbis nem a professzionális szinten. Az viszont kijelenthető, hogy a megfelelő személyes kontaktus, megbeszélés, a helyszín és a helyzet felmérése után a tanácsadás valóban stratégiai munka, mellyel kapcsolatban az egyeztetések zöme ma már video meetingen zajlik. Nem csak a távolság miatt, hiszen egyre több alkalommal az egy városban lévők is ezt a megoldást választják, leginkább az időhatékonyságból kifolyólag. Márpedig öreg mondás, de igaz, hogy az idő pénz, és ha valahol ez igaz, akkor a biztosan a tanácsadás. Vagyis a partnerek okosan használják ezt a lehetőséget, a tanácsadók pedig szintén örülnek, hogy a konkrét feladatra lehet koncentrálni, és apróbb kérdésekkel, vagy egy általános beszámolóval nem utaznak több száz vagy több ezer kilométert. Az automatizálás digitális mivoltát tekintve könnyebben mozdult el a „hibrid” tanácsadás irányába. Egyszerű a magyarázat: nem szakembereket, hanem hatékonyan és biztonságosan működő technológiát akarnak látni a megrendelők. Azt pedig a szakemberek tudják, hogy ehhez milyen mértékben van szükség fizikai jelenlétre, vagy épp videós megbeszélésre. Manapság már inkább az gyanús a megrendelő számára, ha sokan és sokat mozognak a szakmai oldalról a projektben fizikailag is a cégnél, mert az mindig kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy valóban megy-e a munka. Hiszen az igazi szakember a feladatra koncentrál, akkor beszél, ha mondanivalója van, és akkor megy, ha szükség van rá. Akkor viszont kérdés nélkül is menni akar, és ezzel nincs is semmi gond. Fontos, hogy az automatizálás esetében valóban tudjon működni a „hibrid” megoldás, hiszen nagyon dinamikusan fejlődő üzletág. Itt a stratégiai szintű szakmai tudás még igen ritka, és nem egy lokációra koncentrál, így a partnerek örülnek, ha valóban professzionális hátteret tudnak elérni, nem azzal foglalkoznak, hogy hány kilóméterről jön a megoldás. Az pedig már a tanácsadó cég feladata, hogy távolság ide vagy oda, a partner biztonságban érezze saját fejlesztését. De az biztos, hogy ehhez nem sok köze van ebben a szakmában annak, hogy hány órát kell utazni egy találkozóhoz.

Több üzleti terület elmondhatja, hogy valahol nyertese az elmúlt másfél évben lezajlott gondolkodásmód váltásnak, de az automatizálás és főként annak stratégiai tanácsadási iránya egyértelműen dobogós e téren.