Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

ICONS: Nicole Kidman

Hollywoodi legendák gyűltek össze április 27-én, hogy megünnepeljék Nicole Kidmant, aki életművéért megkapta a rangos AFI Life Achievement Awardot, az Amerikai Filmintézet által adományozott legmagasabb kitüntetést. „Csak lélegezz és ne próbálj tökéletes lenni.”-, nyilatkozta egykor. Mi most összegyűjtöttünk 10 alakítását, amit mégis egytől egyig nevezhetünk… tökéletesnek.

Majd megdöglik érte (1995)

Nicole Kidman Suzanne Stone alakítása a „Meghalni érte” című filmben nem csak felemelte a karrierjét, hanem egyenesen a szupersztárságig repítette. Kidman az ambiciózus, veszélyesen magasra törő ambíciókkal rendelkező televíziós időjós szerepében olyan szociopata vonzerőt mutat be, amely magával ragadó ugyan, de éppen annyira nyugtalanító is. Gus Van Sant fanyar szatírájának legjobbja egyértelműen Kidman tűéles portréja.

Tágra zárt szemek (1999)

A zseniális Stanley Kubrick utolsó filmje Dr. Bill (Tom Cruise) és Alice Hartford (Nicole Kidman) házasságának anatómiája, és utólag visszatekintve Cruise és Kidman házasságának anatómiája is. Több mint 15 hónapig forgatták a pszichoszexuális drámát, amely Dr. Bill perverz konspiratív alvilágba való betekintését követi nyomon. Habár Kidman kevesebb időt kap a képernyőn, mint Cruise, alakítása mégis felejthetetlenül nyugtalanító, amire még sokáig emlékezni fogunk.

Moulin Rouge (2001)

Kidman karrierjének csúcsát talán Baz Luhrmann a híres-hírhedt Moulin Rouge iránti tisztelgésében érte el, melyben a Párizsban élő kurtizán, Satine szerepében Kidman átveszi a stafétabotot Marilyn Monroe-tól, és cilinderrel és lovaglópálcával adja elő a „Diamonds Are a Girl’s Best Friend” című dalt, és elindítja ez adrenalinnal teli sztárszerepet. Bár van itt nekünk Kylie Minogue és Placido Domingo is, Kidman a film teljes egészében leuralja a filmvásznat. A nyolc Oscar-jelölést begyűjtő Moulin Rouge végre meghozta a rég megérdemelt első jelölését.

Más világ (2001)

Ugyanabban az évben, amikor megkapta első Oscar-jelölését a „Moulin Rouge”-ért, Kidman hatalmasat alakít Alejandro Amenábar „Más világ” című gótikus drámájában, amelyben ő alakítja a gótikus hősnőt, akinek hite és nyugalma próbára kerül, amikor ő és gyermekei furcsa természetfeletti jelenségeknek vannak kitéve brit szigeti vidéki házuk körül. Kidman nem éppen az a színész, akit az emberek sikolykirálynőként emlegetnek, de egyik legmegragadóbb alakítása mégis éppen a pszichológiai horror területén mozog.

Az órák (2002)

Stephen Daldry második filmjére, Az órákra az erőteljes női alakítások miatt fogunk sokáig emlékezni: Mery Streep és Julianne Moore mellett végül Nicole Kidman került ki győztesen, és nyerte el a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat a híres írónő, Virginia Woolf megformáláért. Az orrprotézissel kiegészített alakítása a közönséget és a kritikusokat egyaránt lenyűgözte.

Dogville (2003)

Az órák Oscar-díja és a Tom Cruise-tól való válása után Kidman a svédországi Trollhättanba repült, hogy Lars von Trierrel és stábjával együtt álljon egy nyomasztó hangstúdióba. Grace Mulligan (Kidman) gengszter apja (James Caan) elől menekül egy nehéz sorsú kisvárosba, amelynek lakói nagylelkűségéből végül undor és megvetés lesz, és a végletekig lealacsonyítják őt. Legalábbis addig, amíg a lány úgy nem dönt, hogy ezt nem tűri tovább. Kidman egyik legbátrabb alakítása, amely teljes 180 fokos fordulat korábbi sztárszerepeihez képest, és jelzi, hogy Kidman sosem hagyja magát túlságosan elkényelmesedni a szerepválasztásban.

Születés (2004)

Jonathan Glazer drámájában Nicole Kidman egy múltjával szembesülő nőt alakít, játéka pedig nem csak a velencei filmfesztiválon bemutatott premier közönséget, de a kritikusokat is lesokkolta. Anna (Kidman) érthető módon eléggé megrázkódik, amikor egy 10 éves kisfiú jelenik meg manhattani küszöbén, aki azt állítja, hogy ő a halott férje reinkarnációja. A nő eközben épp egy másik férfihoz, a hiú Josephhez (Danny Huston) készül feleségül menni, és ez az eseményláncolat zavarba ejtő és megkérdőjeleződő helyzetbe hozza.

Margot az esküvőn (2007)

Noah Baumbach 2007-es drámájában Kidmant az egyik legbátrabb szerepében láthatjuk, egy neurotikus, szúrós, ítélkező szépirodalmi szerzőt alakít, aki szándékosan arra készül, hogy megbotránkoztasson bennünket. Kidman színészi zsenialitása leginkább abban rejlik, hogy képes elkerülni a karakter durva éleinek lecsiszolását, miközben hagyja, hogy az emberiesség törjön a felszínre.

Egy szent szarvas meggyilkolása (2017)

Napjaink egyik legérdekesebb rendezőjének, Yorgos Lanthimos korai filmjében Kidman Colin Farrell feleségét játssza, akit a titokzatos Martin (a félelmetes és zseniális Barry Keoghan) arra kényszerít, hogy családja egyik tagját válassza áldozatul. Kidman a felszínen melegszívűnek és védelmezőnek játssza a szerepet, de a film előrehaladtával és a helyzet súlyosbodásával ledobja az udvarias burkot, hogy felfedje hűvös, bonyolult és mélyen önző vonásait.

Hatalmas kis hazugságok (2017-2019)

A Liane Moriarty bestsellerén alapuló filmsorozat egy csapat anyukáról és az általuk őrzött titkokról szól. Kidman kiválóan alakítja a begombolkozott Celeste Wrightot, aki a bántalmazó férje (Alexander Skarsgard) elhagyását fontolgatva kezd egy őrült és nyugtalanító történet spiráljába. A David E. Kelley által írt és Jean-Marc Vallée által rendezett sorozatban Kidman először fedez fel és dolgoz ki egy kétórás film keretein túlmutató karaktert, amelyért 2017-ben Emmy-díjat kapott.