Néhány társaság már évtizedek óta foglalkozik ezekkel a témakörökkel. Az Axios International, az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférésre szakosodott tanácsadó cég egyike ezeknek a szervezeteknek. Egyedülálló megközelítésüket „kreatív hozzáférési stratégiának” nevezik, és ez a módszer eddig 100 országban közel 10 millió beteg számára tette lehetővé, hogy megkapjanak olyan ellátást is, amely egyébként nem lenne lehetséges alaphelyzetben.
Mielőtt az Axios bevezette a „kreatív hozzáférési stratégiát”, a gyógyszergyártók – függetlenül attól, hogy hol értékesítették a gyógyszert – egyféle árképzési modellt alkalmaztak. Az Egyesült Államok vagy Európa kormányai és betegei számára megfizethető árak azonban sokáig teljesen elérhetetlenek voltak a fejlődő országok potenciális ápoltjai számára. A gyógyszeripari cégek évtizedeken keresztül bizonyították, hogy inkább figyelmen kívül hagynak egy piacot, minthogy belépjenek egy olyan területre, ahol a vállalat nem tud megfelelő hozamot realizálni. Tudjuk, hogy ezek a társaságok nem kormányzati szervezetek és nem önzetlenek, ők is ugyanolyan üzleti vállalkozások, mint a többi. Szükség volt/van olyan vállalatokra, mint az Axios, akik a megfelelő iránymutatással számos ország gazdaságát lendíthetik fel.
Életképesség
Az Axios kreatív hozzáférési stratégiája előnyben részesíti a megfizethetőséget, és gazdasági modellekkel kiszámítják a piacra jutási stratégia kereskedelmi életképességét, fenntarthatóságát és értékét egy régió vagy ország átlagos betegének adott kezelésre vonatkozó fizetési képessége alapján. A megfizethetőségi modellezésük olyan egyedülálló módszertan, amely egy adott terület betegpopulációját a lakosság megfizethetőségi szintje szerint szegmentálja. Gazdasági előrejelzésük a megfizethetőségi minta betegszegmentációja, a piaci részesedés és az értékesítési célok alapján kiszámítja a különböző hozzáférési forgatókönyvek esetében a növekményes nyereséget, és a várható betegelérést. Ezek a tények és számadatok a gyógyszeripari vállalatok számára rendkívül fontosak és magabiztosságot biztosítanak ahhoz, hogy új piacokra lépjenek be és új rászorulókon segíthessenek.
Ahogy Joseph Saba vezérigazgató rámutat, a COVID-19 drasztikusan befolyásolta az egészségügyi ellátás globális szintű elosztásának módját. A világjárvány „számos egészségügyi kihívást hozott magával, amelyeket munkatársaink a válság csúcspontján is fantasztikusan kezeltek”. A 90-es években a HIV-krízissel kapcsolatban sok tanulságot le lehetett szűrni, de úgy tűnik, hogy „sokan elfelejtették ezeket a konklúziókat, vagy azt gondolták, hogy csak a HIV-re vonatkoznak, azonban az általunk ellátott betegeknek mindig ugyanolyan szintű figyelemre van szükségük” – hangsúlyozza. Ahhoz, hogy a páciensek megkapják a szükséges törődést, nem csak a gyógyszeripari vállalatokra van szükség, hanem az érintettek – orvosok, támogató csoportok, jótékonysági szervezetek és kormányok – összefogására ahhoz, hogy erős támogató hálózatokat hozzanak létre. Saba úgy véli, hogy az érdekeltek bevonása – különösen a kórházakon kívül – az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés jövője: „Létfontosságú, hogy arra összpontosítsunk, mi történik a beteggel a kórházon kívül, és hogy kiterjesszük az ellátás helyét, miközben foglalkoznunk kell azzal, hogy az adatok gyűjtése és felhasználása a digitális szolgáltatásokhoz hogyan szolgálhatja a betegek igényeit”. A világjárvány lecsengésével reméljük, hogy nem felejtjük el azokat a konzekvenciákat, amelyeket az ellátáshoz való globális hozzáférés szükségességéről tanultunk.