test
Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Kilógók kora (3. epizód): Nyertes kilógók

A generációs viselkedési trendek hatása a COVID utáni időszakban

Az egyértelmű, hogy minden válság esetén felértékelődik a reális gondolkodásmód, az objektív tényeken alapuló döntéshozatal, a rendszerben történő gondolkodás, a szabályok betartása, vagyis egy megbízható, kiegyensúlyozott és leginkább szakmai fellépés. Ezekhez szorosan kapcsolódik a hitelesség megléte is, de már önmagában ez is szubjektív fogalom, hiszen minden korszaknak megvannak az elvárásai, melyek teljesülése mentén mondják valakire, hogy hiteles. A COVID egyértelműen felébresztett mindenkit, hogy óvatosabban kell bánni az élettel. Nem csak hangoztatni kell, mit is fogunk és akarunk majd megtenni, hogyan éljük majd az életünket, hanem konkrétan el kell kezdeni megvalósítani ezeket az elképzeléseket. Az emberek óvatosak, viszont az üzletben látni lehet azt, hogy minden válságból az új irányok vezetnek ki. Nagyon érdekes korszak indult el, hiszen ez a válság lélektani hatások szempontjából összehasonlíthatatlan az összes eddigivel. Egy normál gazdasági válságnál az emberek elvárják – bár nem szeretik -, hogy valaki domináns, kvázi diktátum jelleggel mondja meg, mi a jó irány. Mindig is vannak önjelölt vezetők, akik ezt a szívességet megteszik, és ez a határozott fellépés pont elég általában ahhoz, hogy a piac újraéledjen. Aztán ezeket a domináns, sokszor arrogáns embereket általában parkoló pályára is helyezik egy újabb válság beköszöntéig. De a COVID teljesen más folyamatokat hozott.

Hatalmas tévedések

A válság indulásakor el is szaporodtak az üzleti térben az önjelölt szakértők. Csak az üzletfejlesztésben több tucat új „szakma” keletkezett, melyek hangzatosabbnál-hangzatosabb ígéreteket próbáltak közvetíteni az olvasók számára. A hagyományos coach megnevezéssel tényleg már csak a múltban ragadt emberek – persze tisztelet azoknak a nagyon ritka, de nagyon fontos kivételeknek, akik valóban magas szinten űzik ezt a szakmát – próbálkoztak. De ma már a divatosabb életvezetési, életfejlesztési szakértők, üzletépítők, üzleti segítők és hasonló figurák özönlöttek a különböző felületeken a bajban lévő menedzserek nyakába. Azonban most nem „ették meg nagykanállal” a határozott fellépést, hanem kivártak azzal, ki mit tud valójában felmutatni a piacon. Még ha ez akkor nagy rizikót is jelentett, mármint nem szakemberhez nyúlni azonnal, de az okos üzletemberek úgy gondolták, hogy ha most rossz „lóra tesznek”, akkor annak végzetes következményei lehetnek. És igazuk is volt. Ennek köszönhetően egyébként az üzletfejlesztési szakma bezuhant nagyjából úgy, mint 2008-ban a média szektor tette, és bevételeinek közel felét – bár erre pontos számot senki nem tud felmutatni, csak következtetni lehet kimutatásokból – elveszítette. Nagyjából egy-két hét alatt lehetett látni, hogy ebből a válságból a kiút a valódi szakmai tudás lesz, és annak igénybevételét jól átgondolják majd az üzletemberek. A COVID döntéshozatali mechanizmusbeli iránya, melyet a most felnövekvő generációra ragaszt majd, egyértelműen az Expert felé mutat, mely szakmai, rendszerszemléletű, nem hangos, de valódi tudással rendelkezik saját területén. Ez persze azt is jelenti, hogy a trenddel ellentétes irány az Individual, mely kreatív és optimista. Kis polihisztorok, akik mindenhez értenek egy kicsit – persze saját bevallásuk szerint mindenhez nagyon megvan a mély tudásuk –, és előszeretettel okoskodnak bele tőlük teljesen távol álló szakmai kérdésekbe is. Ez komoly kihívás a The Diplomats nemzedék számára, akiknek a generációs iránya alapvetően az Individual. A 2008-as válságban ötleteik, újítási igényük tökéletesen bevezette őket egy a krízis utáni új dimenzióba, de úgy látszik, pont ez lesz az, ami meggátolhatja őket a további növekedésben. Legalábbis ha nincsenek azzal tisztában, hogy gyökeresen meg kell változtatniuk szemléletüket. Ennél a korosztálynál már most lehet látni, hogy a legnagyobb nyertesek viszont pont a generációs trenddel ellentétesen, vagyis az Expert irányba tartozó kisebbség, akik saját generációjukban halkabbak, nem tudták úgy nyomni, nem tudták úgy eladni magukat a nagyközönség és az idősebb nemzedék felé. Viszont most meghallgatják őket, és van bennük annyi kreativitás – generációs hatásból adódóan -, ami új, de reálisan végrehajtható dimenziókat nyit majd az üzlet számára.

További nyertesek

Ha a generációkon végignézünk, akkor ugyanezeket a hatásmechanizmusokat tudjuk értékelni. A piacon még komoly szerepben lévő 1961-1972 között született The Precisionists generáció alapvetően Expert irányú. Ők pont ennek köszönhetően a 2008-as válság utáni időszakot nehezen élték meg úgy általában. Az biztos, hogy amennyire félre tudták őket lökni a The Dimplomats generáció Individual trendjével, annyira jó esélyük van arra, hogy újból előtérbe kerülhessenek. Ha például ebben a nemzedékben valaki még személyiségében is az Expert irányhoz tartozik, akkor egy teljesen új karrier korszak várhat rá, ami sikeresebb lehet, mint előtte bármelyik. A The Diplomats generációról már beszéltünk. A legnagyobb kihívásokkal azonban az őket követő The Ambitionists generáció küzd manapság. Alapvető korosztályos viselkedésük, a domináns fellépés, önzőbb gondolkodás, pénz- és pozícióközpontúság nem elfogadott, sőt kerülendő viselkedési mechanizmusok az elkövetkezendő években. Ráadásul ők már véglegesen felnőttek, hiszen egy új generáció már megjelent utánuk is a munkaerőpiacon, és már nem igaz az rájuk, hogy „nagy potenciál van bennük, majd meglátjuk mi lesz belőlük”. Ma már konkrét eredményeket várnak tőlük, hiszen már nem „kezdők”. Sokuk most szembesül azzal, mit is tudott elérni, vagy éppen nem megvalósítani a nagy álmából, amit annak idején felfestett magának. Ebből komoly mentális helyzet keletkezhet. A munkaerőpiac legújabb tagja az 1997-2008 között született The Social generáció, akiket a válság kezdete előtt egyfajta elvarázsolt vagy „művész” nemzedéknek is neveztek, hiszen náluk komoly igényként jelentek meg azok az értékek, amiket a világ összes generációja most kezd magáévá tenni. Úgy, mint a work-life balance vagy épp a social jelleg, embertársaink támogatása, a karrier és az anyagi javak háttérbe szorítása. Ők viszont viselkedési mechanizmusukban Supporter trendet képviselnek, vagyis követő típusok. Nagyon fontos, hogy már látszik, hogy leginkább a „kilógókat” fogják követni és a közvetlenül felettük lévő nemzedéket nem fogják elfogadni. Viszont a The Diplomats generáció számára igen nagy potenciállal rendelkező utánpótlást jelenthetnek, hiszen a folyamatosan reklamáló, elégedetlenkedő legutóbbi generációt le lehet cserélni majd egy sokkal könnyebben kezelhető, az emberi értékek irányába sokkal intenzívebben mozgó generációra. Aki ebből a The Social generációból ráadásul megfelelő szintű dominanciát hordoz személyiségében, vagyis Ruler karakter, az igen komoly sikerre számíthat felnőtt élete kezdetén.

Persze fontos a végén újfent megjegyezni, hogy ezek a generációs viselkedési trendek valóban átfordulhatnak általánosításba, ezért fontos, hogy a konkrét következtetéseket szakember segítségével vonja le mindenki. Az viszont biztos, hogy ezeket a trendeket nem szabad figyelmen kívül hagynunk, ha ebben a most következő kiélezett versenyben sikeresek szeretnénk lenni.