Egyre többet hallani a RISE brand nevet, ha modern üzletemberekkel beszélgetünk. Személyiség- és viselkedésbeazonosító pszichológiai rendszereket mindig is alkalmaztak HR területen. A RISE önmagát döntéshozatali mechanizmust beazonosító rendszerként definiálja, így jelenleg egyedi szerepet tölt be a piacon. Palencsár Miklóssal, a RISE CEO/founderével beszélgettünk.
Sokat hallottunk már a RISE-ról, én is utánanéztem, de összefoglalná nekünk miről is szól az Önök rendszere?
Döntéshozatali mechanizmust beazonosító rendszerként definiáljuk magunkat. Ennek az alapját természetesen a személyiség- és viselkedésbeazonosító elemzések képezik, hiszen a döntéseink erre alapozódnak.
Akkor miért nem hívják a RISE-t személyiség vagy épp viselkedéstesztnek, hiszen ezekből már van egypár a piacon?
Egyrészt pont azért, mert azokból van bőven a piacon, és nem szeretnénk a legtöbbjük által okozott csalódottságból részesülni. Másrészt a RISE több, mint a piacon ismert elemzések, azoknál komplexebb és a motivációnak, döntéseknek, emberek gondolkodásának egy teljesen új dimenzióját képes megmutatni.
Miben tudnak Önök mást mutatni a jól ismert tesztekhez képest?
Tartalomban és szolgáltatásban egyaránt más irányelveink vannak. Tartalomban már a személyiségbeazonosításnál olyan faktorokat tudunk beazonosítani, amelyekre a többi rendszer nem képes ilyen komplexitásban. A teljes személyiség-életutat mutatjuk: eredeti személyiség, jelen személyiség, idolikus személyiség. Ezen túlmenően komoly generációs modult alkalmazunk, amelyet egyetlen rendszer sem tud, és drasztikus különbséget tudunk kimutatni a különböző korokban felnövő emberek döntéseiben. Komoly szociológiai és történelmi elemzések vannak a rendszer mögött. Social media rendszerelemzéseket alkalmazunk, hazugságvizsgálati elemek vannak beépítve, amelyek megmutatják a válaszadók őszinteségét és még sorolhatnám. A RISE nem egy teszt, nem egy pszichológuscsoport által kitalált ötlet átvitele az üzleti életbe. Nálunk a pszichológia, a szociológia, a generációs kutatás mellett nagyon komoly hangsúlyt kap az ÉLET.
Mit ért az alatt, hogy ÉLET?
Olyan szervezetfejlesztési és stratégiai szakemberek tudása van benne a RISE rendszerben, akik konkrét munkát, sikereket értek el a stratégiai HR és üzletfejlesztés területén. A RISE rendszer alapjait 21 éve alkalmazzuk valódi fejlesztések mentén, és a fejlesztések közvetlen tapasztalatai folyamatosan épültek be a rendszerbe. A RISE-nál alapelv, hogy egy új faktor, egy új elemzési modul jóváhagyása minden esetben üzletemberek kezében van. Ezen kívül alapelv, hogy mielőtt teszt formájában megjelennek a piacon, saját üzletfejlesztési projektjeinkben kerülnek a való életben tesztelésre. Ezek a tesztelések több ezer személy bevonásával, akár egy évig is eltartanak. Így biztosítjuk, hogy a végeredmény megbízható legyen.
Igen komoly rendszer és munka folyik Önöknél. 21 éves történetet említett, de a RISE-ról csak mostanság lehet hallani.
Igen. A rendszert 21 éve építjük és alkalmazzuk, de nem indultunk el a piacon vele, kizárólag azon partnerek számára volt elérhető, akiknél mi végeztünk üzletfejlesztést a világ különböző pontjain. Persze azért ezek nagy cégek, multik, világhíres startup vállalkozások, a területükön a legjobb lokális cégek. A RISE brand egy tudományos sportkonferenciára történő felkérés okán lett felépítve 2017-ben, és a nemzetközi expanzió ebben az évben indult el. Komoly partnereink maguktól találtak ránk.
Milyen területeken alkalmazzák a RISE-t?
Az üzleti élet mellett nagyon komoly múltunk van a sportban. Erre különösen büszkék vagyunk, hiszen a személyiségértékelés és az abból fakadó döntéshozatali mechanizmus definiálásának tökéletessége a sportban azonnal jelentkezik. Amíg az üzleti életben „lehet tévedni” és talán hónapok, évek múltán derül ki, hogy nem volt jó az elemzés, a sportban, egy tétmérkőzésen nagyjából 2 mp után látható mindez. Az, hogy a RISE folyamatosan és intenzíven fejlődik a sportban, a legjobb feedback számomra. Több válogatottat készítünk fel az Olimpiára, nagyon sikeres klubcsapatok felnőtt- és utánpótláscsapataival dolgozunk, akadémiai rendszereket alakítunk ki, most már évek óta. A sport mellett jelen vagyunk az oktatásban, és a gyermeknevelésben is egyre inkább, hiszen a portfóliónk ettől az évtől kid-youth elemzésekkel is bővül. Az üzleti életben igen erős a jelenlétünk az IT, pénzügy, média, ingatlan, autóipar, FMCG területeken.
Kiknek ajánlják a RISE-t?
Azt látszik, hogy a legfontosabb területek közül mindegyikben van jelenlétünk. Én azonban összefoglalva úgy szoktam mondani, hogy a RISE annak való, aki nem fél az igazi, nagyon éles, a valóságot fekete-fehérben visszaadó tükörtől. Vagyis azok a cégek, szövetségi kapitányok, rektorok stb. alkalmazzák, akik számára valóban fontosak azok az emberek, akikért felelősséggel tartoznak, legyen az egy munkavállaló, egy sportoló vagy egy diák.
Miben méri Ön a RISE sikerét? Sikeres-e a RISE?
Nem abban, amiben egy igazi „frontembernek” kellene, gondolom én. Egy ilyen típusú rendszer sikere minden esetben a pozitív visszajelzés és az elemzett személyek fejlődése, életük pozitív irányba történő elmozdulása. Vannak olyan sikerkritériumok például, hogy aki elkezdett dolgozni a RISE-zal, az nem is hagyta abba. Vagy egy válogatott történelmi eredménye, amelynek része az, hogy a csapat a RISE rendszerrel lett felépítve. Ugyanez egy cég esetében. Persze a bevételeket is nézni kell, abban is igen szépen fejlődünk, de ez mindig következménye kell legyen a jó munkának, nem célként kell megfogalmazni egy ilyen rendszer esetén. Szóval, ha ezeket a kritériumokat nézem, akkor elmondhatom, hogy a RISE sikeres.
Nem lehet kihagyni a kérdést, hiszen a vírushelyzet meghatározza mindenki döntéseit. Mit lát Ön, hogyan hat a COVID-19 az Önök piacára?
Én azzal kezdeném, hogyan hat az emberek pszichéjére. Sokan próbálták standard válságként beállítani mindazt, ami most zajlik, de mára rájöttek, óriásit tévedtek. Az emberek döntéshozatali mechanizmusa, a döntéshozatali prioritások ilyen mértékben nem változtak az elmúlt 30 évben. Ez struktúrájában változtatja meg az üzleti életet, a sportot, az oktatást, egyszóval mindent. Pont ebből kifolyólag értékelődött fel látványosan az emberek ismeretének tudománya. Mindenki feketén-fehéren akarja látni a tényeket, hiszen most konkrét megoldás kell, és az önámítás, az önkritika hiánya életveszélyes lehet. Nagyon sok egyeztetés és vita zajlott a RISE terén a piaci induláskor, hogy nekünk is „aranyosabbnak” kellene lennünk. Csak szép dolgokat kellene mondanunk az elemzett személyekről. De ha nem mutatjuk meg a teljes képet, akkor mi értelme az elemzésnek? Ráadásul ki dönti el, hogy egy adott tulajdonság jó vagy nem? Kinek mi a jó? Szóval úgy döntöttünk, hogy bár nehezebb lesz a piaci bevezetés, mi őszinték leszünk. Én úgy gondolom, hogy ez jelentős előnyt biztosít számunkra a többi megoldással szemben a mostani COVID-19 helyzetben.
Akkor jó évet, éveket várnak üzletileg a RISE-nál?
Már idén drasztikusan megnövekedett az eladott elemzéseink száma, soha nem gondoltuk volna, hogy ilyen piaci startot tudunk produkálni. Ráadásul a partnereink valóban a modern felfogású, sikeres cégek közül kerülnek ki, és a RISE elemzéseit a legfontosabb embereiknek veszik meg először. Úgy gondolom, hogy hagyományos frontemberként is elégedett leszek 2021-ben.
Köszönöm szépen a beszélgetést.
Én köszönöm a lehetőséget.