A csapat hagyományos értelmezését követik a csapatszemléletű személyiségtípusokra épített csapatok. Ezek a személyiségtípusok a megfelelő csapatcélok mentén tudnak haladni, és képesek egyéni érdekeiket a közösség érdekében háttérbe szorítani. Ők a Supporter-Expert személyiségtípusok, akik alapvetően nem proaktívak, fontos számukra a már ismert környezet és a megszokott folyamatok, az új kihívások pedig első körben minden esetben aggodalmat okoznak számukra. A Supporter a rutint, a már ismert dolgok el nem hagyását, az Expert pedig a már jól kialakított, általában tökéletesen működő szakmai hátteret félti, amikor egy új irány van kibontakozóban. 2021 minden területen arról szól, hogy az újat be kell fogadni, a régi dolgok egy részével pedig fel kell hagyni, így hát nehéz időszak következik a csapatszemléletű csapatok számára.
Csapatszemléletű személyiségek az üzletben
Az átlagos szakemberek szerint jó velük dolgozni. A hangulat kiegyensúlyozott, nincs konfliktus, és mindenki a közös cél érdekében megy előre. Ez így is van egy Supporter-Expert csapatnál, ezért, ha a kivitelezés, a konfliktusok nélküli folyamatos, kiszámítható munka a legfontosabb a szervezet számára, akkor ilyen típusú csapatban kell gondolkoznunk. Ekkor azonban azt is tudomásul kell vennünk, hogy a hatékonyság, a profitszemlélet, az újdonságok iránti igény, a dinamizmus, a valóban kiemelkedő eredmények és az új magasságok meghódításának igénye hiányozni fog az életünkből. E két személyiségtípus nemcsak nem óhajtja, hanem a legtöbb esetben konkrétan el is utasítja ezeket a célokat. Tehát legyünk tisztában azzal, hogy ha például van egy csapatunk, amely tökéletesen tudott működni a válság előtt, bár új üzleti irányok elindításában nem jeleskedett – de a meglévő ügyfeleket jól kezelte –, akkor a vírushelyzet utáni visszarendeződésben nem lesz elegendő rájuk építeni a jövőt. Ráadásul az ilyen típusú csapat – főként, ha megvannak az első sikerek, vagy a sikerek folyamatosan jöttek az üzleti tevékenységből – nem is akarja elfogadni, ha egy ember másként van kódolva. Zárt közösséggé alakulnak, elveszítik „nyitott gondolkodásukat”. Természetesen nagyon nyitottnak és befogadónak gondolják magukat, de a valóságban elutasítanak minden különbözőséget. Leginkább belülről, és kifelé mást kommunikálnak, így igen komolyan meg tudják téveszteni a szervezet elsőszámú döntéshozóit, akik a végén valóban elhiszik, hogy az adott a piaci helyzetből nincsen kiút. Azt is tudni kell, hogy egy ilyen csapaton belül általánosságban véve elmondható, hogy a felelősségvállalás nem működik. Mindig megvannak a megfelelő kifogások, amelyek a legtöbb esetben igen szakmainak tűnnek. A lényeg sosem azon van, hogy mit lehetne tenni, hogyan lehetne megoldani egy helyzetet, hanem leginkább azon, mit és miért nem lehet. Ugye ismerősen hangzik? A Supporter-Expert típusú ember azért is szeret nagyon csapatban dolgozni, mert egy közösségen belül úgy gondolja, hogy tolható, elosztható, elbújtatható a felelősség, az egyén felelőssége. Szeretnek a csapateredmények mögé bújni, és ez sajnos nagyon komoly kihívás a szervezet számára.
A COVID-19 hatása
A csapatszemléletű csapatoknál, ahol Supporter-Expert személyiségtípusok dolgoznak, biztosan komoly átalakítások szükségesek az elkövetkezendő hónapokban, években. Nagyon fontos lesz kiépíteni az egyén felelősségét, amit leginkább a motivációs rendszerek átalakításával tudunk megoldani. Felejtsük el a csapatcélokat, vagy a csapat teljesítménye után számítandó modulokat! Nem kell erősítenünk az amúgy is igen komoly szintű csapategységet, hiszen ezzel még inkább elnyomjuk az egyén felelősségét. Márpedig, ha ezt a hibát elkövetjük, akkor a 2021-2024-es időszakban mást sem fogunk hallani, mint a 2008-as válság után szinte már rutinmondattá vált mondást: válság van. Csak annyi a különbség, hogy ennek a kifogásnak az ára most sokkal nagyobb lesz, mint 12 évvel ezelőtt volt. Nem pusztán azért, mert a válság mentális hatása sokkal mélyebb, mint a legutóbbié volt. Leginkább azért, mivel most generációs, társadalmi és egyéb hatásoknál fogva sokkal több szervezet fogja az eredmény érdekében felvállalni a konfliktusos személyiségtípusokat a csapatokon belül, és ennek köszönhetően sokkal több proaktív cég lesz a piacon. Abban a versenyben pedig nem igazán szeretne senki sem részt venni, amelyben az új piaci résekért, pozíciókért egy Ruler-Individual és egy Supporter-Expert csapat versenyez egymással, mert az farkas-bárány harc lesz, ahol minden esetben tudjuk, hogy ki lesz a végén a győztes.