Az egykor elhalványuló hagyományként elhanyagolt Halloween mára hatalmas fogyasztói ünneppé vált, és idén is várhatóan 11,6 milliárd dollárt költenek majd rá az Egyesült Államokban. Napjaink Halloween kultusza az egykor egyszerű ünnepből egy olyan kiskereskedelmi óriáscéget csinált, amely szilárdan beágyazódott az amerikai kultúrába, és világszerte egyre szélesebb körben terjedt le.
Történelmileg a Halloween meglehetősen szerényen kezdődött, gyökerei még a kelta Samhain fesztiválra és a katolikus Mindenszentek napjára vezethetők vissza. Az Egyesült Államokba az 1840-es években érkezett ír és skót bevándorlókkal, de csak jóval később, a 20. század közepén kezdett az ünnep meghatározó gazdasági tényezővé válni. Az 1970-es években a tömegesen gyártott jelmezek és az egyenként csomagolt édességek kombinációja elérhetőbbé és vonzóbbá tette a Halloweent, és tovább növelte népszerűségét, a kiskereskedők pedig természetesen hamar felismerték az ünnepben rejlő lehetőségeket. Mára a Halloween a kiszámíthatóság és a popkultúra által vezérelt trendek tökéletes keverékét kínálja, hiszen más ünnepektől eltérően a minden évben ugyanarra a napra esik, ami azért is fontos, mert így az üzletek korán tervezhetnek vele. Az édességek évenkénti pótlásának szükségessége és a jelmezek divatja állandó fogyasztói keresletet biztosít. Különösen a jelmezek váltak a költekezés egyik fő hajtóerejévé, mivel minden évben új, a filmek, televíziós műsorok és vírusos internetes trendek által inspirált, kötelezően szükséges megjelenések jelennek meg.
Míg a Halloween egykor elsősorban a gyermekek számára volt jellemző, a felnőttek, különösen az ezredfordulósok és a Z generáció körében jelentősen megnőtt a vonzereje. Ez a változás döntő szerepet játszott a kiadások növelésében, és a felnőtt jelmezek, partik és dekorációk az ünnep egyik alapelemévé váltak: a beöltözés hagyománya, amely eredetileg a gyermekek számára volt fenntartva, mára a szülőkre, egyetemistákra és fiatal szakemberekre is kiterjedt, akik bármilyen ürügyet keresnek az ünneplésre. A kiskereskedők persze komoly tőkét kovácsoltak ebből. A Spirit Halloween például élen jár ebben: ami az 1980-as évek végén egy kis pop-up üzletláncként indult, mára több mint 1500 helyszínből álló, kiterjedt hálózattá nőtte ki magát az Egyesült Államokban és Kanadában. A vállalat az ünnepi bevásárlást magával ragadó élménnyé tette, ahol a vásárlók interakcióba léphetnek a bonyolult kiállításokkal és felpróbálhatják a jelmezeket az üzletben. Más kiskereskedők is követték a példát, a Home Depot a halloweeni árucikkek egyik főszereplőjévé vált. A „Skelly” nevű óriási, 12 láb magas csontvázáról ismert Home Depot egész éves eseménnyé tette a halloweent, áprilisban bevezette a „Halfway to Halloween” eladásokat, és már augusztusban is az ünnepi kirakatokkal foglalkozik.
A halloweeni kiadások növekedése nem korlátozódik az Egyesült Államokra. Az ünnep más országokban is kezdett teret nyerni, alkalmazkodva a helyi szokásokhoz, miközben továbbra is a jelmezekre, édességekre és kísérteties élményekre összpontosít. Ahogy a Halloween tovább fejlődik, úgy bővül a globális hatósugara is, ami azt bizonyítja, hogy az egykor hanyatlóban lévőnek hitt ünnep egyre csak erősödik.
A gyermekjelmezektől a hatalmas kiskereskedelmi kirakatokig, a Halloween kiskereskedelmi jelenséggé válása egyelőre nem mutatja a lassulás jeleit. A kísérteties szezon a vállalkozások és a fogyasztók számára egyaránt kulcsfontosságú eseménnyé vált, és gazdasági szempontból az egyik legfontosabb ünnepnek számít.