Úgy tartják, hogy 2020 egy utólagos bölcsességet biztosító év volt. Mivel 2021-et írunk, már rendelkezünk tapasztalattal, ha visszatekintünk arra az évre, amelyet mindig a COVID-dal fogunk társítani. Néhány cég széthullott, míg mások virágkorukat élték. Elég idő telt el ahhoz, hogy kezdeti következtetéseket vonjunk le arról, hogy az üzleti világ hogyan változott a COVID-válság kezdete óta. A mostani elemzésünk tárgya a Live Nation Entertainment, egy olyan cég, amelyet nagyon negatívan érintettek a COVID-19 lezárások, azonban a leleményességét használta a túléléshez, az innovációhoz, és felkészült a jövőbeli sikerre.
Mi a Live Nation Entertainment?
Ahogy azt a neve is sugallja, a Live Nation Entertainment („Live Nation”) az élő eseményekről szól. A cég a rendezvényekre való jegyeladásokat támogatja, irányítja és menedzseli. Az Egyesült Államok a legnagyobb piacuk, azonban nemzetközi jelenlétük egyre inkább erősödik. A vállalat nem csupán megrendezi az eseményeket, hanem birtokolja és üzemelteti is azok helyszínéül szolgáló létesítményeket. A cég 2010-ben jött létre, a két legismertebb amerikai szórakoztatóipari vállalat, a Live Nation és a Ticketmaster egyesülésének eredményeként. A Ticketmastert az ország legnagyobb jegyeladási szolgáltatójaként ismerték. Az egyesülést nem mindenki támogatta: sok szakmabeli attól tartott, hogy a cég monopol státuszba fog kerülni, ezáltal pedig túl magasra viszik az árakat, sértve a fogyasztói érdekeket. Az elmúlt évtizedben folyamatosan vásárolták fel a kisebb szórakoztatóipari cégeket és bizonyos rendezvényekhez és fesztiválokhoz (például a Bonnaroo) kapcsolódó jogokat. Vannak művészek, akik igencsak kedvelik a céget: elvégre ők menedzselik egyes művészek karrierjét. Mások nagyon nem kedvelik őket: szerintük a Live Nationnek túl sok hatalom összpontosul a kezében, és a művészek végül mindig a rövidebbet húzzák. A helyzet fogyasztói oldalát tekintve elsősorban a foglalási díjakkal kapcsolatban fogalmazódnak meg a kritikák, mivel a vásárlók becsapva érzik magukat. Ezen kritikák ellenére a cég továbbra is növekszik és jelen van a New York-i Értéktőzsdén is.
Hogyan érintette a COVID a vállalatot?
Mikor volt utoljára élő rendezvényen? Mikor volt utoljára olyan eseményen, amelyen több mint száz ember vett részt? Filmek vagy televíziós műsorok nézése közben mindig egyfajta sokkérzés van bennem, amikor egy koncert- vagy bulijelenetet látok. Egyszerűen nem vagyok hozzászokva ahhoz, hogy egyszerre számtalan embert lássak kis helyen összezárva. 14 hónappal ezelőtt részt vettem egy több mint 5000 fős eseményen. Azóta nem voltam egyetlen olyan programon sem, ahol több mint 10 ember lett volna jelen. Elegendő annyit mondanom, hogy mára már hiányzik a korábbi élmény. Hozzám hasonlóan, sok ember van ezzel így: a Live Nation korábbi vásárlói, akik mindent megadnának azért, hogy újra a Live Nation vásárlói legyenek.
A lezárások jelentős mértékben sújtották a Live Nationt. A nemrég közzétett 2020-as eredményeik alapján bevételük 84%-kal esett vissza 2019 és 2020 között. Ha pusztán ezt a számot vesszük figyelembe, csoda, hogy a cég még mindig működőképes. A történet azonban több részből áll, amelyet a részvénypiaci teljesítményük is igazol.
A katasztrofális 2020-as év ellenére, a cég részvényei majdnem minden eddiginél magasabb szinten állnak. Ez részben a jelentős pénzügyi tartalékoknak köszönhető, azonban főleg a cég COVID-ot követő teljesítményébe vetett hittel áll kapcsolatban.
Hogyan változott a stratégiájuk a COVID alatt?
Hatalmas válságok esetében a cégek nagyobb hajlandóságot mutatnak a kísérletezésre. A Live Nationnek az egyetlen lehetősége az innováció volt. Bár el kellett halasztaniuk vagy le kellett mondaniuk szinte minden rendezvényüket, a vállalat sikeresen lépett be néhány új területre. Kipróbálták a társadalmi távolságtartást betartó drive-in show-kat és a személyesebb hangulatú live streameket (2021 elején még többségi részesedést is szereztek egy live stream vállalatban). Az iparág live stream események felé történő elmozdulása és az élő közvetítés általános elfogadottsága azt jelentik, hogy jelenleg minden rendezvény lényegesen nagyobb lehetséges nézőközönséggel bír. A határtalan virtuális kapacitás lehetőségét figyelembe véve, a Live Nation minden rendezvény esetében megnövekedett jövedelemszerzési potenciálban bízik.
Sikeres volt a stratégiai váltás?
A Live Nation tőzsdei sikere főleg a felhalmozódó keresletnek köszönhető. Úgy tűnik, hogy a járványt elég jól kordában sikerül tartani, legalábbis az Egyesült Államokban. A hozzám hasonlók alig várják, hogy megkapják az oltást és egy ünnepléssel teli nyaruk legyen. A nagy rendezvények pedig az újranyitás központi elemét képezik majd világszerte. Az idő fogja eldönteni, hogy a vállalat irányváltása sikeres volt-e, azonban a leginkább éles eszű fogadók világszerte nagy összegeket tesznek fel arra, hogy a cég számára sikeres lesz a 2021-es év.