Úgy tartják, hogy 2020 egy utólagos bölcsességet biztosító év volt. Mivel 2021-et írunk, már rendelkezünk tapasztalattal, ha visszatekintünk arra az évre, amelyet mindig a COVID-dal fogunk társítani. Néhány cég széthullott, míg mások virágkorukat élték. Elég idő telt el ahhoz, hogy kezdeti következtetéseket vonjunk le arról, hogy az üzleti világ hogyan változott a COVID-válság kezdete óta. A mostani elemzés a Mentors & Partners Group tanácsadó céggel foglalkozik, amely virágkorát élte egy olyan időszakban, amelyben versenytársai csak tétováztak.
MI A MENTORS & PARTNERS GROUP?
A Mentors & Partners Group egy budapesti központú tanácsadó cég, amely számos országban rendelkezik irodákkal. A céget hivatalosan 2015-ben alapították, korábban már létező független tanácsadási tevékenységek egyesítéseként. 2021 óta az MPG a bevételeket és a profitot tekintve vezető magyar tanácsadó cég a hazai piacon. Ezen előretörés oka pedig nem más, mint a cég fókusza: a prémium szektor. E fókuszt képviselik a fő szakmai területeiken: szervezetfejlesztés, nemzetközi terjeszkedés, brand & imázs menedzsment.
Fontos kiemelni, hogy az MPG az egyetlen vállalkozás Magyarországon, amely a vertikális integráció nemzetközi színvonalát kínálja. Ha egy ügyfél az MPG-hez fordul segítségért, akkor nem pusztán egy üzleti stratégiát, hanem minden szükséges segítséget megkap annak kivitelezéséhez. Ennek megfelelően az MPG a következőket kínálja: termékkoncepció-kialakítás (értékesítést támogató anyagok, marketing, terméktervezés), kreatív támogatás (vállalati arculattal kapcsolatos elemek, logó, szlogen, honlaptervezés), toborzás és fejlesztés (fejvadászat, jelenlegi alkalmazottak fejlesztése, műhelymunkák). Azokon a szakterületeken – mint például a jogi és számviteli tanácsadás –, amelyeken nem kínálnak szolgáltatásokat, olyan partnerekkel rendelkeznek, amelyek biztosítják a szükséges támogatást.
HOGYAN ÉRINTETTE A COVID A CÉGET?
A THE STAGE cikkek általában nyilvánosan működő vállalkozásokkal foglalkoznak, egy fő okból: sok országban nem kötelező a magáncégeknek közzétenni a pénzügyi adataikat. Magyarországon azonban még a magáncégeknek is kötelező ennek eleget tenni, így meg tudtuk vizsgálni az MPG magyarországi egységének teljesítményét. Az elérhető pénzügyi adatok alapján az MPG számára 2020 volt az eddigi legsikeresebb év.
Teljesítmény (HUF) | 2019 | 2020 | Változás |
Értékesítési árbevétel | 381 014 000 HUF | 660 706 000 HUF | +73% |
Adózott eredmény | 88 258 000 HUF | 169 910 000 HUF | +93% |
Eszközök összértéke | 254 978 000 HUF | 367 110 000 HUF | +44% |
Kötelezettségállomány | 50 065 000 HUF | 85 369 000 HUF | +71% |
Eszközök-kötelezettségek | 204 913 000 HUF | 281 741 000 HUF | +37% |
A cég teljesítménye minden fő kategóriában kiemelkedő volt egy meghatározó oknak köszönhetően: a tanácsadói szektor egésze szenvedett ebben az időszakban. Néhány általunk korábban vizsgált cég, mint például a Netflix jelentős mértékben növekedett, mivel az ágazatuk profitált a járványból, így a lenyűgöző teljesítményük szinte magától értetődő volt. A tanácsadás általánosságban véve viszont nehéz időket élt át: a legtöbb cég felfüggesztette vagy törölte a fejlesztési projektjeit. Így hát annak érdekében, hogy megtudjuk, miként tudott az MPG sikert aratni, a cég ügyvezetőjét, Palencsár Miklóst kérdeztük.
HOGYAN VÁLTOZOTT A STRATÉGIÁJUK A COVID ALATT?
Palencsár Miklós szerint a cég sikere a COVID alatt egy évekkel korábban bevezetett megközelítésen nyugszik, a komoly ügyfélszűrésen. A cég egy szigorúbb szűrést vezetett be a partnerek kiválasztásának területén. Mivel az MPG a prémium piaci szegmensre koncentrál, minden partnerének egyedi szakmai tudással kell rendelkeznie, amelynek köszönhetően kitűnik a tömegből. Ez az egyedi tudás az alapja a sikeres üzleteknek. A vállalat nemzetközi terjeszkedéséért felelő csapata minden céget átvizsgál és a partner piacával kapcsolatos mélyreható elemzéseket végez annak érdekében, hogy lássák, hogy megvan-e az adott cégben a potenciál, hogy a piaca egyedi szereplője legyen, ezáltal pedig stabil, hosszú távú növekedést produkáljon.
Ez a folyamat garantálja, hogy az MPG minden partnere egyedülálló legyen a saját területén olyan tudással és megoldásokkal, amelyek világszerte lehetővé teszik számukra a sikeres piaci jelenlétet. Ennek következtében hosszú távú partnerkapcsolatok születnek, mivel a partnerekben meg kell lennie a hosszú távú fejlődés és a folyamatos terjeszkedés lehetőségének, melyet az egyedi szaktudás képes csak garantálni. Palencsár Miklós időt és energiát fektetett abba, hogy megtanítsa az MPG csapatnak az ügyfélélmény optimalizálását azáltal, hogy járványidei szolgáltatásokat nyújtanak. Egy olyan időszakban, amikor mindenki bizonytalannak érezte magát, a cég egy szilárd alap volt az ügyfelei számára. Tanácsokkal látták el a partnereiket, hogy segítsenek nekik átjutni a nehéz időkön, akik ennek köszönhetően viszonylag jól teljesítettek a járvány okozta válság alatt. Palencsár Miklós ezt a krízis közepette elért teljesítményt annak a ténynek tulajdonítja, hogy az MPG-re és a partnereire egy ritka dolog jellemző: magabiztosság a továbbhaladáshoz, mikor mindenki más pusztán a felszínen próbál maradni.
SIKERES VOLT A STRATÉGIAI VÁLTÁS?
Mivel a legtöbb tanácsadó cég jelentős visszaesést tapasztalt a járvány idején, az MPG újabb versenyelőnyhöz jutott: a krízis idején való fejlesztés tapasztalatához. Ahelyett, hogy otthon ültek volna, az egész cég dolgozott, sőt Palencsár Miklós elmondása szerint új konzulenseket is be kellet vonni, hogy lépést tudjanak tartani a megnövekedett partneri igénnyel. Az MPG már a válság előtt is kiemelkedő piaci pozíciót töltött be, most azonban – a tanácsadói piac jelentős tisztulását követően – a vállalkozás készen áll a még nagyobb eredmények elérésére.