Elmúlt a nyár, lassan a döntéshozók is visszatérnek a munkahelyeikre, és elkezdődik az üzleti szezon. Közel másfél éves bezártság után lassan kezdünk a normál viszonyokhoz visszatérni, már ami az átlagéletet illeti. Viszont a menedzserek nyara 2021-ben rendhagyóra sikeredett. A COVID-19 okozta piaci átalakulásokra új stratégiával kell válaszolni, és ezek felállításához, vagy a dinamikusabban működő cégek esetében, az új irányok véglegesítéséhez a nyár volt a tökéletes időszak. Szeptembertől már a legtöbb cégnél a stratégia megvalósítása lesz a fókuszban, így nem csoda, ha az automatizálás az egyik leginkább aktuális téma a piacon manapság.
Szakmai evolúció
Hagyományos felfogás szerint az üzleti stratégia elkészítése az első lépés ahhoz, hogy egy cég egyáltalán életre tudjon kelni, vagy egy már meglévő vállalkozás újra tudja definiálni magát, illeszkedve a piaci elvárásokhoz. A stratégiaalkotók sokat tanultak az elmúlt évtizedekben, és pontosan tudják, hogy az IT és az HR olyan területek, melyeket a sikeres eredmények érdekében mindenképp be kell vonni a gondolkodásba már a stratégiaalkotás kezdeti szakaszában. Bármelyik említett területről is beszélünk, az automatizálás megjelenik, mint eszköz, a stratégia végrehajtása szempontjából, hiszen egyrészt biztosítani tudja a zavartalan működési hátteret, illetve lehetőséget ad arra, hogy a humán költséget csökkentse, vagy annak felhasználását hatékonyabbá tegye. Több gazdasági szektor felfedezte már ennek jelentőségét, most talán az ipar 4.0 névre keresztelt ipari folyamatok automatizálása és digitalizációja a sláger. Érdekes azonban, hogy maga az automatizálás nem újkeletű az üzleti életben, de annak fejlődését, sokszínűségét és részterületeit még mindig nem ismeri kellő mértékben az üzleti döntéshozói kör. Sokszor ennek a tudásnak a hiányában születnek olyan üzleti stratégiai irányok, vagy egy adott konkrét üzleti döntés, mely után már nem megvalósítható a költséghatékonyság megfelelő szintje. Az automatizálás sokáig egy IT/OT megoldásként volt értelmezve a menedzserek körében, vagy épp folyamatszervezésre asszociáltak a döntéshozók. Az már a következő lépés volt, hogy a kettőt összekapcsolva egyre komplexebb megoldásokat vártak az automatizálással foglalkozó cégektől, és ezen elvárásoknak azok meg is feleltek. Mint minden szakmának, az automatizálásnak is van evolúciója, melynek során új irányok bontakoznak ki, részterületek keletkeznek, komplexebbé válik az egész működés. Ez a szakma is fejlődött, szépen, csendben, és lehet, hogy ha a COVID-19 nem hozza felszínre az automatizálással kapcsolatos kihívásokat, hiányosságokat, akkor még egy jó ideig nem kerül fókuszba, hogy mit is tud nyújtani jelenleg az üzleti szereplők számára.
Stratégiai kérdés
Azt mondják az üzleti életben, egy adott szakmai terület evolúciós csúcsa a tanácsadás. Amikor egy szakma elindul, akkor a konkrét termékekre, szolgáltatásokra koncentrál. Majd a következő fázisban nem csak eladja a konkrét, szinte fizikailag megfogható produktumot, hanem ad mellé szakmai ismeretet, segítséget. Vagyis, ha például egy rendszert épít valaki, akkor kap hozzá jótanácsokat, és ha valami nincs rendben, akkor pedig ügyfélszolgálatot. Aztán elér minden szakma arra a szintre, amikor már nem kell konkrétan megfogalmazni, hogy mit akarnak venni a vásárló jelöltek, hanem van egy adott kihívás, és arra komplex megoldást nyújtanak az eladói oldalon. A legtöbb szakma ezen a ponton meg is áll, mert nincs extra tudásra szükség ahhoz, hogy megtartsa a piacon elfoglalt helyét. Speciális igény sincs a vevői oldalon, az eladói oldal meg nem eléggé proaktív új igényeket teremteni. Vannak azonban azok a szakmák, ahol már elvárásokat sem fogalmaznak meg a vevők. Egyszerűen van egy üzleti céljuk, azt el akarják érni, és mutassa be az adott szakma, hogy szervesen hozzá tudnak járulni ahhoz, hogy mindez megtörténjen. Ilyenkor már komplex stratégiai tanácsadásról beszélünk, mely nem osztogat jótanácsokat a felhasználáshoz, nem a hibák kijavításában segít, hanem a stratégiai szinten állítja össze a koncepciót, melynek a vége konkrét, mérhető üzleti eredmény. Nos, az automatizálási piac szereplői közül már vannak, akik elértek erre a szintre. Az üzleti célokra koncentrálva építik fel az automatizálási folyamatokat, javaslatokat. Bevételről, profitról tudnak érdemben beszélgetni, nem állnak meg a géppark hatékonyságánál vagy épp cseréjének menedzselésénél. Éppen ezért az automatizálással kapcsolatos döntéshozatali szint is feljebb kúszott a céges struktúrában a vevői oldalon. Amíg hagyományosan a beszerzési osztály, vagy épp egy konkrét gyártási csoport foglalkozott a kérdéskörrel, ma már vagy az elsőszámú döntéshozónál vagy annak közvetlen stratégiai jobbkeze asztalán landolnak az automatizálási stratégiai kérdések.
Az automatizálás evolúciója felgyorsult a vírushelyzetnek köszönhetően, hiszen minden üzletember látja, hogy a kiszámítható, stabil üzletmenet ma már nem működik ennek a szakmának a megfelelő szintű alkalmazása nélkül. Persze az elsőszámú döntéshozók – legalábbis a valóban jó menedzserek – nem fognak a gyakorlati részletekkel foglalkozni, és továbbra sem folynak bele mondjuk a „géppark rendelések” kérdéskörébe. Viszont stratégiaialkotásba egyre nagyobb intenzitással vonják be az automatizálást stratégiai szinten képviselő cégeket. Ezekből nem sok van még a világon, hiszen a hagyományosan mérnökökből épülő vállalkozások csak terveznek, kiviteleznek, ki magasabb, ki alacsonyabb szinten. Az üzleti szemléletű, az üzletet megértő és azt az automatizálási folyamatokra lefordítani képes szakember még roppant kevés a piacon. Ennek is köszönhető, hogy az automatizálás stratégiai tanácsadás piaca jelenleg igencsak túlkeresleti. És ennek a szakmának a felelőssége, hogy a megfelelő kapacitást biztosítani tudja a jövőben.