Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Hogyan változtatja meg Beyoncé és Taylor Swift a filmipart?

A szórakoztatóiparban a zene és a mozi közötti határok egyre inkább elmosódnak, ahogy a művészek új utakat keresnek a közönségükkel való kapcsolatteremtéshez. Taylor Swift és Beyoncé, a zeneipar két óriása, nemrégiben nemcsak a listavezető albumok és teltházas turnék miatt került a címlapokra, hanem a filmforgalmazás szokatlan megközelítése miatt is. Koncertfilmjeik, a „Taylor Swift: The Eras Tour” és Beyoncé hamarosan megjelenő „Renaissance World Tour” címűje a filmforgalmazás és a filmnézés módjának átalakulását indította el. Ennél is érdekesebb, hogy hogyan jöttek létre ezek az úttörő jelentőségű megállapodások, és mindez miként kapcsolódik a trösztellenes törvények jelentős változásához.

Az új mozifilmek gyártása és forgalmazása hagyományosan a jól bejáratott stúdiókon keresztül történt. Taylor Swift azonban más utat választott: koncertfilmjét önállóan készítette el, a forgalmazás pedig az AMC Entertainmenttel kötött megállapodás keretein belül valósult meg. Ez a döntés, hogy egy filmstúdió helyett egy mozilánccal dolgozzon együtt, csodálkozásra és kétkedésre adott okot, de az eredmény több volt, mint látványos. A The Eras Tour globális jegyeladásai meghaladták a 100 millió dollárt, így nyilvánvaló, hogy ez az unortodox megközelítés kifizetődőnek bizonyult.

Az egyedülálló forgalmazási megállapodás értelmében a jegybevételek kevesebb, mint felét tartják meg a filmszínházak, a fennmaradó részen pedig Taylor Swift és az AMC osztozik. A születési évére és az album címére utalva a jegyárak felnőtteknek 19,89 dollárról indulnak. Beyoncé hamarosan megjelenő koncertfilmje hasonló forgalmazási modellt fog követni, és ezzel az AMC Entertainment egyre növekvő portfólióját egészíti ki a kasszasikeres zenei filmek terén.

Trösztellenes

Ezeknek az üzleteknek a kivételes aspektusa a hagyományos hollywoodi modelltől való eltérésükben rejlik. Az AMC Entertainment, mint forgalmazó, jelentős nyereséget könyvelhet el ezekből a partnerségekből, ami a trösztellenes törvények közelmúltbeli módosítása nélkül talán nem valósulhatott volna meg. Makan Delrahim, az Igazságügyi Minisztérium (DOJ) trösztellenes osztályának korábbi vezetője kulcsszerepet játszott e jogi változás 2018-as szorgalmazásában. Delrahim a DealBookkal megosztotta meglátásait arról, hogy ez az átalakulás hogyan könnyítette meg az olyan popikonok, mint Taylor Swift és Beyoncé filmes megállapodásait. E jogi változás jelentőségének megértéséhez vissza kell mennünk a filmipar történelmében a 19. század közepébe.

1938-ban a DOJ jogi lépéseket tett az úgynevezett Big Five stúdiók – MGM, Paramount, RKO, 20th Century Fox és Warner Brothers – ellen, mivel monopolizálták a filmipart és kedvezőtlen feltételeket szabtak a filmeket vetítőknek. Ez a jogi harc 1948-ban a „Paramount beleegyezési rendeleteket” eredményezte, amelyek korlátozásokat vezettek be a stúdiók tulajdonjogára és a mozik feletti ellenőrzésre vonatkozóan. Az évek során ezek az intézkedések iparági szabványokká váltak, biztosítva a tisztességes gyakorlatot és megakadályozva a versenyellenes magatartást.

Delrahim azzal érvelt, hogy ezek a rendeletek, amelyeket a digitális korszak előtti időkben alkottak meg, a szabadpiacba való beavatkozás elhibázott lépései voltak a kormányzat részéről, amely akadályozta az innovációt és a fogyasztóbarát üzleti gyakorlatokat. Úgy vélte, hogy a verseny új formáinak megjelenése, mint például a streaming, a kábel és a televíziózás, elavulttá tette ezeket a szabályzókat. A nyilvános véleménynyilvánítás és mérlegelés után Delrahimnak sikerült meggyőznie egy szövetségi bírót, hogy oldja fel az egyetértési rendeletek bizonyos részeit, és ezzel az iparágban az innováció új korszaka köszöntött be.

A váltás

A Swift és az AMC közötti megállapodás, amely a cég összes filmszínházára kiterjed, valószínűtlen lett volna a régi rendszerben, amely az egyes mozikkal való külön tárgyalásokat igényelte. A trösztellenes törvények változásával így Swiftnek csak az AMC-vel kellett tárgyalnia, ami leegyszerűsítette a folyamatot és hatékonyabb forgalmazási gyakorlatot tett lehetővé.

Egy másik jelentős változás, amelyet a jogi váltás hozott, a minimális jegyárak engedélyezése. Korábban a stúdiók nem kötelezhették a filmszínházakat arra, hogy az árakat egy bizonyos küszöbérték felett tartsák. Ennek eredményeképpen Taylor Swift döntése, miszerint a születési évére utalva 19,89 dollárról induló jegyárat határoz meg, a korábbi szabályozás szerint nem lett volna lehetséges. Hasonlóképpen Beyoncé azon döntése, hogy koncertfilmjére a jegyek árát minimum 22 dollárban határozza meg, elképzelhetetlen lett volna a régi szabályozás szerint.

Bár ezek a fejlemények minden bizonnyal kitárták az ajtókat az olyan művészek előtt, mint Taylor Swift és Beyoncé, nem mindenki rajong a filmszerződésekre vonatkozó új normákért. A kritikusok azzal érvelnek, hogy a beleegyező nyilatkozatok feloldása tisztességesebb versenyfeltételeket teremtett a streaming platformokkal versengő nagy stúdiók számára, de a független producereknek nehézséget okozhat a megegyezés a filmszínházakkal, így az alkotásaik bemutatása is akadályokba ütközhet. Egyesek szerint hatékonyabb megközelítés lett volna a bevett normák eltörlése helyett az összes iparági szereplőre – köztük a streamingszolgáltatásokra – széles körben alkalmazandó szabályozások aktualizálása.