Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

A rövid és a hosszú távon lojális munkavállaló

A lojalitás fontos tulajdonság, és a cégek számára talán az egyik legnagyobb erény a munkavállalók részéről, hiszen direkt kapcsolatban áll a rettegett és sokat emlegetett fluktuációs rátával. A vírusválság előtt a HR központi témája volt ennek a rátának a leszorítása, most pedig titkon mindenki azt reméli, hogy az elmúlt horribilis esztendőnek az egyik legnagyobb pozitívuma lesz, ha ez a kínlódás megszűnik létezni. Bizony, érthető lenne, ha ez történne, viszont egyáltalán nem ez az irányvonal látszik kibontakozni most, az újranyitás küszöbén. Ráadásul, ami még rosszabbá teszi a helyzetet, hogy pont a kulcspozíciókban romlik a lojalitás mértéke.

A lojális munkaerő szerepe

Válság idején csökken a munkahelyek száma és ezzel együtt a kínálat is jelentősen visszaesik. A túlkeresletet látva a munkavállalók erre általában úgy reagálnak, hogy jobban megbecsülik jelenlegi munkaadójukat, így mutatva ki hálájukat, hogy nekik nem kell új munka után nézni. De, ahogy azt már tapasztaltuk, ez a válság egyáltalán nem olyan, mint a többi. Ebben sem hasonlít a korábbiakhoz. Már év elején sok céget meglepetésként ért az elkezdődött felmondási hullám, ráadásul olyan munkavállalók hagyták el a pozícióiikat, akiknek jelentős szerepet szántak volna az újra induláskor a munkaadók. Nem igazán voltak erre felkészülve a vezetők, a személyzeti osztályok munkatársai , hiszen a legtöbb esetben „lojális” munkavállalók az érintettek. Ráadásul őket rendszerint még tesztelik is ebből a szempontból, és, hát, soha nem volt rájuk panasz e téren. Csak most válság van. És ilyenkor a józan ész eltűnik néha. Vagy éppen előjön! Mondják sokan. Hiszen békeidőben az emberek tudnak és akarnak is energiát fordítani arra, hogy szerepeket játszanak. Nem gond, ha az ilyen szerepek közül az egyik épp a lojális munkaerő szerepe. Mondván, „hadd örüljön a főnök”. Ráadásul, ha nem szánt elegendő időt és energiát a munkavállaló valódi értékeinek feltárására, akkor magára vessen. A lojalitás ugyanis nem olyan abszolút érték, ami alatt mindenki ugyanazt érti, legalábbis nem minden esetben.

Rövidtáv és hosszú táv

Mindenki lojális bizonyos időközönként és bizonyos ideig. A kérdés mindig az, hogy miből fakad a lojalitás. A szakmailag leginkább elfogadott megállapítás az, hogy, ha valaki sokáig egy adott munkaadónál marad, az lojális munkavállaló. Ez viszont alaposan félrevezető is lehet, mert, mi van, például, ha közben folyamatosan más beosztásokba, más részlegekre kerül és pont a változatosság miatt maradt a cégnél? Leginkább azok számítanak lojális munkatársnak, akik szeretnek egy helyben maradni. Vagyis, a változást nem feltétlenül hajszolják, hogy finoman fogalmazzunk. Hát, akkor most akkor a változástól tartanak vagy lojálisak? Lojálisak, mert tartanak a változástól! Ők a hosszú távon lojális munkavállalók. Mellettük ott vannak a rövid távon lojálisak, akik a saját céljaikat követik. Amíg ez a cél egybe esik a céges célokkal, náluk lojálisabb ember bizony keresve sem található. A gondok csak akkor kezdődnek, ha ezek a célok elválnak egymástól, mert akkor a kiemelt lojalitásáról ismert kolléga bizony pillanatok alatt új állást keres magának. És mivel ők válnak kulcsemberré a cégnél, hiányuk komoly veszteséggel járhat. Különösebb válság hiányában viszont akár évekig is „eljátszák a lojális munkavállaló szerepét”, miközben saját céljaikra koncentrálnak. Viszont most helyzet van. A játékra, a szerepjátszásra nincs idő, így minden a felszínre kerül. A rövidtávon lojálisak bizony már keresik az új lehetőségeket. A második hullám pedig akkor következik, ha a hosszú távon lojálisak is feleszmélnek, hogy, ha már úgyis a változások idejét éljük, akkor miért ne keresnének végre jobb állást maguknak.

A lojalitás fontos tulajdonság, csak 2021-ben duplán kell kiérdemelni!