Budapest     Debrecen     Szeged     Miskolc     Pécs     Győr     Nyíregyháza     Kecskemét     Székesfehérvár     Szombathely     Szolnok     Érd     Tatabánya     Sopron     Kaposvár     Veszprém     Békéscsaba     Zalaegerszeg     Eger     Nagykanizsa     Salgótarján     Esztergom     Dunaújváros     Hódmezővásárhely     Szekszárd     

Interjútechnikák a Covid utáni időszakban (1. rész): A toborzó nézőpontja

Post-COVID interjú tippek egy tapasztalt fejvadásztól.

Tipp 1: Az első körös interjúknak mindig online kell zajlaniuk

A világjárvány sok mindent elvett tőlünk, de az egyik áldása a videóhívások és -interjúk előtérbe kerülése volt. Bevezettem azt a politikát, hogy az első körös interjút mindig videón keresztül bonyolítom le még akkor is, ha mostanában már többnyire az irodában dolgozom. Ennek az a fő előnye, hogy ez sokkal időhatékonyabb minden érintett számára. Ha egy jelöltnek az Ön irodájába kell utaznia – gyakran a jelenlegi munkáját megszakítva -, az nagy megterhelés. Az pedig rendkívül kellemetlen, ha már az interjú első néhány percében rájön, hogy a jelölt nem megfelelő, de legalább a videóinterjú esetében a pályázó nem vett ki szabadságot a munkából, és nem kellett utaznia.

Másodszor, ha az állásinterjú videóhíváson keresztül történik, akkor az egy előzetes képet ad a személyes találkozó előtt. Azok az emberek, akik erősek a videóhívásokban, nem mindig olyan erősek a személyes interjún, és ennek az ellenkezője is igaz! Előfordul, hogy azok, akik személyesen kiváló interjúalanyok, elveszítik imázsukat, amikor videóképernyőre korlátozódnak. Bár ez nem igazán szerencsés, de a videóhívások egyre fontosabbak az ügyfelekkel és a potenciális partnerekkel való interakciókban, és az a legjobb, ha még a jelölt felvétele előtt tisztában vagyunk ezzel a gyengeséggel (vagy erősséggel).

Végül, ez a módszer megmenti a toborzót egy esetleges nagy arculcsapástól. Semmi sem rosszabb annál, mint amikor egy olyan jelölt érkezik, aki nem illik a céghez. Mindannyiunkkal előfordult már, hogy meghívunk valakit egy interjúra, aki drasztikusan alulöltözve jelenik meg, vagy egyébként már csak a megjelenés szempontjából sem illik a vállalathoz. Akár tetszik, akár nem, a felelősség Önre hárul, amiért behívta ezt a személyt, és rögtön elkezdik megkérdőjelezni az ítélőképességét. Ha már a kezdeteknél ki tudja szűrni a professzionalizmust és az alkalmasságot, az csökkenti az imidzsét fenyegető kockázatot.

Tipp 2: Tanuljon meg eladni

A munkája egyik legfontosabb aspektusa nem az, hogy keresztbe tegye a t-jeit vagy pontot tegyen az is-ekre, hanem az, hogy el tudja adni a cégét. Általában Ön az első, amikor az emberek kapcsolatot létesítenek a vállalattal, így – legalábbis kezdetben – a cég arca is. Meglepő módon a toborzók gyakran nem tudnak semmit az értékesítésről. Ez mindig is így volt, de a legtöbb toborzó számára ez nem jelentette a világ végét, mivel hagyatkozhattak a vállalat nevére, imázsára vagy eredményeire, és a kevésbé versenyképes munkaerőpiacra is. De az utóbbi időben különösen fontossá vált, hogy jól tudjanak pitchelni. Ez részben a hiper-versenyképes álláspiaccal függ össze. A Microsoft nemrég jelentette be, hogy megduplázza a fizetésekre szánt költségvetését; a legtöbb ágazatban a távmunkára való újabb elmozdulás sokkal több lehetőséget biztosít a munkavállalóknak, mint korábban. Az emberek meggyőzése, hogy ide jöjjenek és itt is maradjanak sokkal nehezebbé vált, így jobb értékesítési készségekre van szükség.

A jó eladás újfajta igénye azonban a munkához való hozzáállás megváltozásából is ered. A világjárvány szinte mindenki számára egzisztenciális válságot idézett elő. Gyakori kérdés volt, hogy „mit kezdjek az életemmel?”. A jelöltek céltudatosságot keresnek, és ha ezt tudja kínálni nekik, akkor a vállalatát kiemeli a többi közül.

Tipp 3: Bánjon tisztelettel a jelöltekkel

Erről a tippről nem is kellene beszélnünk, de sajnos mégis csak muszáj. Nagyon sok toborzó nem bánik alapvető tisztelettel az pályázókkal. Nem, nem bánnak velük kifejezetten rosszul – bár rengeteg toborzóról hallottam már, aki „szellemként” bánik a jelöltekkel -, de az idejüket és az erőfeszítéseiket sem tisztelik kellőképpen. A tisztelet gyakran az apró dolgokban mutatkozik meg. Például közölni az álláskeresővel, hogy mikor számíthat válaszra az interjúval kapcsolatban, legyen az akár pozitív, akár negatív. Még akkor is, ha nincs végleges döntés a számukra, azt is tudatni kell velük, és hogy hamarosan jelentkezni fog. A jelöltek információra vágynak, és ezt Önnek kell biztosítani számukra.

Az eladási képesség fejlesztésétől eltekintve nem olyan nehéz egy toborzó számára, hogy jobban teljesítsen társainál. Ezeket a tippeket könnyű megvalósítani, de óriási hatással lesznek a vállalata jelöltjeinek általános toborzási élményére.