A távmunka-kísérletek évei után most fordult a kocka. A vállalatok egyre inkább úgy találják, hogy az irodába való visszatérés (RTO) politikája nem csupán a láthatóságról szól – mérhető nyereséget is hoz mind a termelékenység, mind a kultúra, mind pedig a hosszú távú munkaerő-stratégia terén.
A 2024-es adatok szerint az üzleti vezetők 63%-a számolt be magasabb termelékenységről az RTO bevezetése óta. A cégek 65%-ánál javult a kommunikáció, míg 61%-uknál erősödött a munkavállalók elkötelezettsége. A Stanford Institute of Economic Policy Research tovább erősíti ezeket a megfigyeléseket, megjegyezve, hogy a teljesen távmunkában dolgozók körülbelül 10%-kal kevésbé produktívak, mint irodai társaik.
Az RTO pénzügyi érvei legalább ugyanilyen meggyőzőek. A rekordnyereség ellenére a JPMorgan Chase a hosszú távú hatékonyság érdekében továbbra is az irodai munkát erőlteti, álláspontjuk pedig egy szélesebb körű tendenciát tükröz: a Deskbird 2024-es kutatása szerint az RTO politikát alkalmazó vállalatok 72%-a számolt be bevételnövekedésről. Ezzel szemben a Yelp 90%-kal csökkentette irodai területét – de a vezetők ott és máshol is kezdik felismerni a fizikai helyiségek elhagyásával járó együttműködési kompromisszumokat.
Egyes cégek az RTO-t csendes szerkezetátalakításra is használják. Az olyan vállalatok, mint a Dell és az Amazon, kihasználják a visszatérési megbízásokat a létszámcsökkentésre anélkül, hogy költséges elbocsátásokhoz folyamodnának. Az RTO-szabályoknak ellenálló alkalmazottak 86%-a szembesült a következményekkel: 63%-uknak felmondtak, további 23%-uk pedig hivatalos megrovásban részesült, viszont azok számára, akik betartják a szabályokat, a jutalom kézzelfogható. A Deskbird jelentése szerint az alkalmazottak 58%-a erősebb szakmai hálózatot épített ki, mióta visszatért az irodába.
Az RTO stratégiai értéke kiterjed a tehetségfejlesztésre is. A PwC felmérése szerint az üzleti vezetők 81%-a úgy véli, hogy az irodai munka erősíti a vállalati kultúrát. A JPMorgan vezérigazgatója, Jamie Dimon szerint a személyes együttműködés „pótolhatatlan” a mentorálás és az ötletgenerálás szempontjából – különösen a fiatalabb szakemberek számára, akiknek előnyös a tanulószerződéses tanulási környezet. Ahogy a vállalatok a jövőt tervezik, a tendencia egyértelmű: a KPMG globális felmérése szerint a vezérigazgatók 83%-a számít arra, hogy 2026-ra teljes mértékben visszatérnek az irodába. Az Egyesült Államokban a vezérigazgatók 86%-a készül arra, hogy az irodában dolgozókat jobb megbízatásokkal, emelésekkel és előléptetésekkel jutalmazza.
A HR-vezetők számára az üzenet egyszerű: az irodába való visszatérés nem csupán politikai váltás, hanem teljesítménystratégia is. Azok a vállalatok, amelyek már most elfogadják ezt a stratégiát – mentorálást, karrierlehetőségeket és elismerést kínálva a személyes együttműködésért -, a legjobb helyzetben lesznek ahhoz, hogy az elkövetkező években vonzzák, megtartsák és felemeljék a tehetségeket.